مقاله پژوهشی
بررسی انتقادی کتاب الأدب المقارن (دراسات نظریّة وتطبیقیّة) اثر خلیل پروینی

محمود حیدری

دوره 6، شماره 21 ، خرداد 1395، صفحه 1-13

چکیده
  چکیده نقد کتاب­های درسی و دانشگاهی که در راستای تحوّل و بهبود کیفیّت آموزشی صورت می­پذیرد، امری ضروری است، تا زوایای پنهان و تاریکی که بر مؤلّف پوشیده بوده، آشکار گردد و در صورت امکان در چاپ­های بعدی برطرف شود. در بررسی­های انتقادی، بیان کاستی­ها بر امتیازات فزونی دارد؛ و این خود تلاشی از جانب جامعة علمی برای ارتقا و غنای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقد و بررسی کتاب تاریخ ادبیّات عصر عبّاسی در پرتو فرهنگ و تمدّن ایرانیان باستان اثر وحید سبزیان‌پور

سجاد دادفر؛ روح اله بهرامی

دوره 6، شماره 21 ، خرداد 1395، صفحه 15-32

چکیده
  چکیده چیرگی و سرآمدی ایرانیان بر بخش بزرگی از جهان باستان آن روز، استقرار و آرامشی پدید آورد که در سایة آن، مردمان توانستند به فرهنگ‌سازی و گسترش روابط انسانی در میان خویش بپردازند. در عصر ساسانیان، در نتیجة نفوذ سیاسی و دینی گستردة ایران؛ به ویژه در دو منطقة حیره و یمن، اعراب به تدریج تأثیرات کلانی را از تمدّن ایرانی به دست آوردند. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقد کتاب چالش میان فارسی و عربی اثر آذرتاش آذرنوش

مهدی دشتی

دوره 6، شماره 21 ، خرداد 1395، صفحه 33-65

چکیده
  چکیده در این نوشتار، کوشیده‌ایم تا کتاب چالش میان فارسی و عربی (سده‌های نخست) نوشتة آذرتاش آذرنوش را مورد نقد و ارزیابی قرار دهیم؛          نظریّة چالش میان فارسی و عربی، ادّعایی است که اوّل بار از جانب برخی از خاورشناسان همچون ریشتر - برونبورگ، باسورث و کلود ژیلیو ابراز شده است و البتّه هستند کسانی همچون جولی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقدی بر کتاب الأدب المقارن (دراسات نظریّة وتطبیقیّة) تألیف خلیل پروینی

فرهاد رجبی

دوره 6، شماره 21 ، خرداد 1395، صفحه 67-84

چکیده
  چکیده ادبیّات تطبیقی در سال­های اخیر، بسیار مورد توجّه محافل علمی و دانشگاهی ایران بوده است. این رویکرد، به ویژه در پژوهش­های حوزة فارسی - عربی از اهتمام بیشتری برخوردار است؛ نشر مجلّه­ها، برگزاری همایش­ها و نگارش کتاب­های گوناگون که در این زمینه حاصل شده است، مؤیّد این نکته است. البتّه، همة این تلاش­ها نیازمند نقد و بررسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
معرّفی و نقد دیدگاه‌های محمّد السّعید جمال‌الدّین در پرتو کتاب ادبیّات تطبیقی

تورج زینی وند؛ نسرین پروش ور

دوره 6، شماره 21 ، خرداد 1395، صفحه 85-114

چکیده
  چکیده محمّد السّعید جمال‌الدّین از پیشگامان و مؤلّفان برجستة ادبیّات تطبیقی مصر در حوزة نظریّة ادبیّات تطبیقی اسلامی است. در حقیقت، یافته‌های پژوهش، بیانگر این است که مشخّصة اصلی اندیشه‌های تطبیقی وی، تأثیرپذیری از مکتب فرانسوی ادبیّات تطبیقی، نقد فرهنگی ادبیّات تطبیقی و تأکید بر نظریّة ادبیّات تطبیقی اسلامی است؛ در حقیقت رویکرد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پژوهشی در کنایه‌های مشترک در ادب عربی و فارسی (نقد و مطالعة موردپژوهانه: امثال مولّد در مجمع الأمثال میدانی)

وحید سبزیان پور؛ هدیه جهانی

دوره 6، شماره 21 ، خرداد 1395، صفحه 115-136

چکیده
  چکیده احمد بن محمّد میدانی (518 هـ) در کتاب مجمع الأمثال 1000 مثل را به عنوان «المولّدون» معرّفی کرده است که در تعریف آن­ها گفته­اند: «امثالی که هویّت عربی ندارند، در ادب عربی بی­سابقه­اند و از فرهنگ­های دیگر به زبان عربی سرایت کرده­اند» از آنجا که به اعتقاد محقّقان، فرهنگ و ادب ایرانی بیشترین تأثیر را در ادب عربی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی و ارزیابی کتاب مرایا للالتقاء والارتقاء بین الأدبین العربی والفارسی اثر حسین جمعه

محمدرضا عزیزی

دوره 6، شماره 21 ، خرداد 1395، صفحه 137-154

چکیده
  چکیده هدف مقالة حاضر، بررسی شکلی و محتوایی کتاب مرایا للالتقاء والارتقاء بین الأدبین العربی والفارسی به قلم حسین جمعه است. پیش از ورود به موضوع، شرح‌حال مختصری از نویسندة کتاب بیان شده و مشخّصات و مسألة پژوهش، ذکر گردیده است. سپس نقد مؤلّفه­های شکلی و دیداری اثر، همچون میزان رعایت قواعد عمومی ویرایش و نگارش، کیفیت حروف­نگاری، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقد و بررسی کتاب مدارس الأدب المقارن اثر سعید علّوش

حسین کیانی

دوره 6، شماره 21 ، خرداد 1395، صفحه 155-171

چکیده
  چکیده نگارش کتاب در موضوع ادبیّات تطبیقی از سال 1948 در ادبیّات عربی آغاز شد. بررسی جریان­شناسانة این آثار نشان می‌دهد که این نگارش­ها فراز و نشیب­هایی را تجربه کرده است. کتاب مدارس الأدب المقارن، دراسة منهجیة نوشتة سعید علّوش از کتاب­های تأثیرگذار در تاریخ نگارش­های ادبیّات تطبیقی است. نویسنده پس از نگارش کتاب مکوّنات الأدب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پاره ها و نکته ها
دوره 6، شماره 21 ، خرداد 1395، صفحه 175-186

چکیده
  تعبیر «پاره­ ها و نکته­ ها» را از مجلّه «گزارش میراث» به عاریت گرفته­ ایم. 2. این بخش، ارزش علمی - پژوهشی ندارد. 3. رعایت اصول فنّی و اخلاقی نقد، ضروری است.    بیشتر