مقاله پژوهشی
واکاوی الگوواره‎ های مقاومت فلسطین در خوانش همسان کاریکاتور و شعر (مطالعه موردی: کاریکاتور ناجی العلی و شعر ابراهیم نصر‌الله)

اقدس بهزادی پور؛ انسیه خزعلی؛ عواد کاظم الغزی؛ علی عباسی

دوره 12، شماره 4 ، بهمن 1401، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22126/jccl.2021.6388.2255

چکیده
  مفهوم پایداری، در بستر متن و تصویر، هماره با مسئلۀ فلسطین، به‌عنوان چارچوب اصلی ادبیات مقاومت، گره خورده است. این پیوند، نتیجۀ آن است که زبان در خط و شکل نوشتاری خود جنبۀ تصویری و ویژگی بصری دارد. درمقابل، کاریکاتور در اندیشه و مفهوم خود، حامل ویژگی جدایی‌ناپذیر زبانی است. وجوه مشترکی که در این دو سبک هنری (کاریکاتور و شعر) همچون نشانه‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پرتوی از تأثیر فرهنگ و ادب ایرانیان باستان در ادب عربی و فارسی (مطالعه موردی: صبر)

وحید سبزیان پور؛ هدی رضایی؛ فریده احمدی

دوره 12، شماره 4 ، بهمن 1401، صفحه 21-43

https://doi.org/10.22126/jccl.2021.5657.2170

چکیده
  ادبیات فارسی و عربی گنجینه گران‌بهایی از حکمت و معرفت است؛ مفاهیم اخلاقی و انسانی در این دو ادب برگرفته از فرهنگ اسلامی و قرآنی و نیز میراث فرهنگی ایرانیان پیش از اسلام است. صبر یکی از مفاهیمی است که در فرهنگ اسلامی، عربی و فارسی از زوایای مختلفی مورد توجّه حکیمان، شاعران و گویندگان قرار گرفته است، ازجمله توصیه به صبر، آثار و نتایج ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شعر رحیم معینی کرمانشاهی و ایلیا ابوماضی در آیینه ادبیات تطبیقی

حسن سوری

دوره 12، شماره 4 ، بهمن 1401، صفحه 45-64

https://doi.org/10.22126/jccl.2022.6646.2302

چکیده
  ایلیا ابوماضی و رحیم‌ معینی کرمانشاهی، از مکتب رمانتیسم متأثّر بوده‌اند و برخی از اصول مکتب رمانتیسم را در آثار خود بازتاب داده‌اند و همین امر باعث ایجاد وجوه مشترکی در آثار و اشعار این دو شاعر لبنانی و ایرانی شده و امکان بررسی و مقایسه تطبیقی مضامین شعری آن‌ها را فراهم ساخته است. نوشتار پیش رو با رویکردی توصیفی – تحلیلی براساس ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ادبیات تطبیقی
خوانشی معناشناختی از استعاره های مفهومی در اشعار « خلیل مطران و گلچین گیلانی »

شیوا صادقی؛ علی سلیمی؛ الیاس نورایی

دوره 12، شماره 4 ، بهمن 1401، صفحه 65-84

https://doi.org/10.22126/jccl.2020.3011.1818

چکیده
  برپایه الگوهای علوم شناختی و در رویکردهای معنی‌شناسی، استعاره‏های مفهومی پا به عرصه ادبیات گذاشتند. استعاره ‏های مفهومی همان‏هایی بودند که نخستین‎بار جورج لیکاف و مارک جانسون مدّعی طرح آن شدند. انگاره‏ هایی که ویژگی قلمرو مبدأ را تعیین می‏ کنند و بر قلمرو مقصد نگاشته می‏ شوند. تجربیاتی حسی که نتیجه تعامل ما با محیط پیرامونمان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ادبیات معاصر
مؤلّفه‎ های سورئالیستی در منظومۀ افسانه و إذا کُنْتَ نائماً فی مَرکب نوح

نجات غیبی پور حاجی ور؛ امید جهان بخت لیلی؛ فرهاد رجبی

دوره 12، شماره 4 ، بهمن 1401، صفحه 85-105

https://doi.org/10.22126/jccl.2021.5168.2093

چکیده
  سورئالیسم به‎عنوان یک جنبش هنری - اجتماعیِ بنیاد ستیز در قرن بیستم از زمان شکل‎گیری در غرب در پی آن بود که جهان‎بینی و نگرش انسان را نسبت به تحوّلات بشری تغییر دهد و در این پویش، کشف ذهن ناخودآگاه انسان را به‎عنوان روشی برای آفرینش اثر هنری قلمداد می‎کرد و در این گذار، توانست حوزه‎های زبانی بسیاری را تحت شعاع قرار دهد. شعر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ادبیات تطبیقی
خوانش وظیفه‎‌گرایی در بازنمایی رهایی در آثار میخائیل نعیمه و احمد شاملو

حانیه مجیدی فرد؛ احمدرضا حیدریان شهری؛ صدیقی بهار؛ اسماعیل تاج بخش

دوره 12، شماره 4 ، بهمن 1401، صفحه 107-127

https://doi.org/10.22126/jccl.2022.7451.2356

چکیده
  اخلاق، از ضروری‌ترین عناصر زندگی اجتماعی انسان است و بین زیست اخلاقی و کمال انسان و همچنین دست ‌یافتن به آزادی و رهایی، ارتباطی تنگاتنگ وجود دارد. میخائیل نعیمه از ادیبان صوفی‎گرا در ادبیات معاصر عربی و احمد شاملو از شاعران نوگرای معاصر، در ادبیات فارسی محسوب می‎شوند؛ آن‌ دو، رهایی و آزادی را وابسته به اراده فردی می‎دانند؛ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
وجوه جان‎بخشی در استعارۀ مصرّحه و گونه ‎های آن در شعر فارسی و عربی

علی نوری؛ علی اکبر مرادیان قبادی

دوره 12، شماره 4 ، بهمن 1401، صفحه 129-143

https://doi.org/10.22126/jccl.2021.6244.2241

چکیده
  جان‎بخشی، گونه‎ای از تمهیدات ادبی و تصاویر بلاغی است که به‌قصد خیال‎انگیزی و اثرگذاری در آثار ادبی به کار گرفته می‎شود. بلاغیان مسلمان پیش‌تر در بحث استعارۀ مکنیه، اشارات دقیقی به چند و چون این نوع استعاره کرده‎اند؛ اما از فروع و گونه‎های آن نامی نبرده‎اند. امروزه نیز صاحب‎نظران این حوزه، ضمن تکرار سخن گذشتگان، تحت ...  بیشتر