مقاله پژوهشی ادبیات تطبیقی
بازخوانی جلوه‌های مقاومت در خطبه‌های حضرت زینب (س) و شعر عاشورایی الهامی

غلامرضا حیدری؛ خلیل بیگ‌زاده؛ الیاس نورایی

دوره 10، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22126/jccl.2020.2352.1699

چکیده
  خطبه‌های کوفه و شام حضرت زینب (س) سرشار از جلوه‌های پایداری دربرابر حکومت بنی­امیّه است و بر شاهدنامه الهامی کرمانشاهی تأثیر شگرفی داشته است، چنان­که وی جلوه‌های پایداری را با تکیه بر خطبه‌های حضرت زینب (س) در شعرش آورده و آن‌ها را با زبانی بلاغی در گسترة تشبیه به‌خوبی پرورده و در نقل سخنان حضرت (س) و نیز توصیف صحنه‌های عاشورایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ادبیات تطبیقی
هویّت شخصی و جمعی و مؤلّفه‌های بارز آن‌ها در شعر محمود درویش و قیصر امین‌پور

مسعود سپه وندی

دوره 10، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 23-40

https://doi.org/10.22126/jccl.2020.5939.2205

چکیده
  محمود درویش و قیصر امین­پور هر دو از شاعرانی هستند که در آثارشان هویّت - چه اجتماعی و چه فردی - رشد، بلوغ و تبلور ویژه‌ای یافته است؛ تعهّد اجتماعی و معنابخشیدن به آرمان­های فرمی و ساختاری یک شعر، از اجزاء جدانشدنی شعر متعهّد بوده است؛ به­طوری که بسیاری از منتقدان هدف نهایی شعر را تحقّق همین تعهّد دانسته­اند. وجود هویّت­های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ادبیات تطبیقی
رویکرد شاعران معاصر پارسی و عربی به تراژدی پاتریس لومومبا

صابره سیاوشی؛ رعنا عبدی

دوره 10، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 41-63

https://doi.org/10.22126/jccl.2020.3474.1885

چکیده
  واژۀ ظلم، مفاهیمی همچون منجی، قهرمان و ستم­ستیزی را تداعی می­کند؛ در همین راستا و حدود شصت سال پیش، ظلم استعمارگران بلژیکی و آمریکایی با حمایت عناصر خودفروختۀ داخلی در کشور کنگو، ذهن مردم این سرزمین را به جستجوی راهی برای رهایی سوق می­داد تا آنکه «پاتریس لومومبا» این انتظار را به­پایان رساند. پژوهش حاضر، به روش توصیفی- ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ادبیات تطبیقی
تأثیر روایات قرآنی داستان حضرت موسی (ع) در غزلیّات بیدل دهلوی

مالک شعاعی

دوره 10، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 65-84

https://doi.org/10.22126/jccl.2020.1736.1565

چکیده
  سبک هندی، بستری مناسب برای رونق غزل به­شمار می­آید. عبدالقادر بیدل دهلوی با سرودن 2859 غزل، یکی از معروف‌ترین شاعران سبک هندی و پیشرو در غزل­سرایی است که به تغزّل، توسعة صوری و معنایی بخشید. تفاوت عمدة غزل‌سرایی وی با دیگر غزل­گویان بزرگ سبک هندی، جنبة توحیدی و عرفانی آثار اوست. او در غزلیّاتش به سیره و سیمای امامان و پیامبران ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ادبیات معاصر
کارکرد وصف در ساختار روایی رمان‌های العالم ناقصا واحد و غنیمت

طاهره فلاحی؛ مریم رحمتی ترکاشوند؛ شهریار همتی

دوره 10، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 85-103

https://doi.org/10.22126/jccl.2019.3220.1853

چکیده
  دو داستان العالم ناقصا واحد اثر میسلون هادی و غنیمت نوشتة صادق کرمیار، ازجمله داستان­های معاصر عراق و ایران درزمینة ادبیّات جنگ هستند که نویسندگان آن­ها به شیوه­ای هنرمندانه برای انتقال هدف ومضامین مورد نظر خود به مخاطب، از ابزار توصیف بهره گرفته ومضامین فلسفی وانسانی درخصوص مرگ وزندگی و جنگ را بیان کرده­اند. پژوهش حاضر با ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ادبیات تطبیقی
حضور ابرانسان در شعر احمد شاملو و رفعت سلّام با تکیه بر مدایح بی‌صله و هکذا تکلّم الکرکدن

آمنه نادری؛ سهیلا صلاحی مقدم؛ شکوه السادات حسینی

دوره 10، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 105-124

https://doi.org/10.22126/jccl.2020.4898.2086

چکیده
  امروزه انسان‌گرایی یکی از مهم‌ترین درون‌مایه‌های شعر جهان است. اومانیسم یا مکتب انسان‌گرایی، نگرش یا فلسفه‌ای است که اصالت را به رشد و شکوفایی انسان می­دهد و انسان را حقیقتِ وجودی همه‌چیز می­داند. طرّاح «ابرانسان»، فردریش نیچه مدّعی گذر از اومانیسم و پشت سرگذاشتن انسان به‌عنوان غایت هستی و دستیابی به مرحله‌ای بالاتر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ادبیات تطبیقی
تصویرشناسی انقلاب اسلامی ایران در شعر مصطفی محمد غماری

عباس یداللهی فارسانی

دوره 10، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 125-143

https://doi.org/10.22126/jccl.2020.5449.2134

چکیده
  توجّه به انقلاب اسلامی در ادبیّات معاصر الجزایر از اهتمام شاعران این سرزمین به موضوعات سرنوشت­سازی همچون استقلال، عزّت و کرامت انسانی و روحیة شهادت و ایثار حکایت دارد؛ بر این اساس، شباهت‌های فراونی میان انقلاب اسلامی ایران و انقلاب الجزایر به‌چشم می­خورد.این گفتار، با تکیه بر روش توصیفی - تحلیلی، سیمای انقلاب اسلامی و مؤلّفه­های ...  بیشتر

مطالب عمومی
نقد و نظر
دوره 10، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 147-149

https://doi.org/10.22126/jccl.2020.1764

چکیده
  حسینعلی محفوظ، اوّلین دانشجوی دکترای خارجی دانشگاه تهران، پایان‌نامة خود را در رشتة زبان و ادبیّات فارسی به­راهنمایی بدیع‌الزّمان فروزانفر باعنوان «سعدی و متنبی»، در سال 1337، به­منظور نشان‌دادن تأثیرپذیری سعدی از ادب عربی نوشت (ر.ک: مجلّة دانشکدة ادبیات، 1335: 94-95) و تعدادی از صاحب‌نظران، به­علّت بی‌انصافی او درخصوص سعدی ...  بیشتر