مقاله پژوهشی ادبیات تطبیقی
تحلیل فرآیند عاطفی گفتمان در دماوندیۀ بهار و فی البدء.. و ثلاثیات اوراس عزالدین میهوبی

حجت بوداقی؛ یونس جعفرلو

دوره 14، شماره 3 ، مهر 1403، صفحه 1-23

https://doi.org/10.22126/jccl.2024.9859.2552

چکیده
  نشانه-معناشناسی که نشانه‌شناسی برآمده از مکتب پاریس و آرای گریمس و فونتنی است، تحول نشانه‌شناسی سوسوری به شیوه‌ای از تحلیل متن است که در آن معنا عنصری سیال است که در فرآیندی گفتمانی شکل می‌گیرد. در شکل‌گیری این فرآیند گفتمانی ابعاد مختلفی از نظام گفتمان نقش دارند که در هر متن یکی از این ابعاد برجسته می‌شود. به منظور خوانشِ نشانه-معناشناختیِ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ادبیات تطبیقی
خوانشی نو از زنان در جامعه ایران و لبنان بر اساس نظریه گیدنز(بررسی سنّت و مدرنیته در دو رمان أنا أحیا و عادت می‌کنیم)

شیرین سروش؛ جهانگیر امیری؛ یحیی معروف؛ علی سلیمی

دوره 14، شماره 3 ، مهر 1403، صفحه 25-48

https://doi.org/10.22126/jccl.2021.5948.2206

چکیده
  ارتباط ادبیات با جامعه ازجمله موضوعات مورد توجه در پژوهش­های ادبی است؛ رابطه دوسویه سنّت و مدرنیته به­عنوان یک مسأله اجتماعی در رمان­های معاصر بازتاب یافته است و جامعه ­شناسی ادبیات سعی دارد این رابطه را شرح دهد. با ورود مدرنیته به ایران و کشورهای عربی، تقابلی آشکار بین آن و سنّت­های موجود در جامعه به وجود آمد و نویسندگان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ادبیات تطبیقی
مطالعۀ تطبیقی استعاره‌های مفهومی در رمان‌های آینه‌های دردار و اللّص والکلاب با تأکید بر مضامین اجتماعی

الهام علی میرزایی؛ محمود حیدری؛ رضا رضایی

دوره 14، شماره 3 ، مهر 1403، صفحه 49-68

https://doi.org/10.22126/jccl.2023.9155.2500

چکیده
  هدف پژوهش حاضر ،بررسی استعاره‌های شناختی است که با محوریت مضامین اجتماعی در دو رمان آینه‌های درداراز هوشنگ گلشیری و اللّص والکلاب از نجیب محفوظ –دو نویسندة رئالیستی که اوضاع اجتماعی را در آثارشان بازتاب داده‌اند- به کار رفته‌اند. بنیان نظری پژوهش، نظریۀ استعاره‌های مفهومی در معنی‌شناسی شناختی است که استعاره را از حد ابزاری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ادبیات تطبیقی
بررسی و تحلیل تصویر سیستان در المسالک و الممالک اصطخری

احسان قبول؛ عبد الله رادمرد؛ محمدرضا گلی

دوره 14، شماره 3 ، مهر 1403، صفحه 69-95

https://doi.org/10.22126/jccl.2024.9891.2554

چکیده
  تصویرشناسی» که رویکردی در ادبیات تطبیقی است، با به کارگیری روشی میان ­رشته ­ای در پی شناخت فرهنگ، هویت و تصویر واقعی یک ملّت از نگاه دیگری است. یکی از متون مهمّ تاریخی قرن­های سوم و چهارم مسالک و ممالک اصطخری، جغرافی­دان و سفرنامه ­­نویس آن دوران است. وی در اثرش به معرفی مناطق و اقوام مختلفی از ایران و کشورهای اسلامی پرداخته ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ادبیات تطبیقی
شهید سلیمانی در آینه گفتگو و چند‌َآوایی شاعران ایران و عراق با تکیه بر آراء میخائیل باختین

فرشته ملکی گونی؛ محمدنبی احمدی؛ تورج زینی وند

دوره 14، شماره 3 ، مهر 1403، صفحه 97-125

https://doi.org/10.22126/jccl.2022.7104.2324

چکیده
  میخائیل باختین صاحب نظریّۀ منطق مکالمه، گفتگو را حاصل تعامل متقابل گوینده و شنونده می­ داند که در بستر اجتماعی شکل می­ گیرد و با گفتار­های گذشته و آینده در تعامل است؛ لذا خواننده را ضمن مألوف ساختن با جزئیات و زیر لایه ­های مفهومی متن، بر بی‌نهایت بودن معنا رهنمون می­سازد. اگرچه از دیدگاه او از میان انواع ادبی، تنها رمان واجد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ادبیات تطبیقی
بررسی تطبیقی گفتمان دینی در آثار هوشنگ گلشیری و بدرشاکر السیاب

حسن نجفی؛ سردار اصلانی

دوره 14، شماره 3 ، مهر 1403، صفحه 127-147

https://doi.org/10.22126/jccl.2024.9652.2537

چکیده
  دین به‌عنوان نهادی که جهت تعالی، کمال و سعادت انسان در همه ادوار تاریخ نقش برجسته‌ای ایفا کرده است؛ در مکاتب مختلف بشری به اشکال گوناگون، مورد داوری قرار گرفته است. مارکسیست‌ها با توجه به اصل ماده‌گرایی، در پی نفی یا محدود کردن نقش دین به زندگی فردی برآمده‌اند. هوشنگ گلشیری به‌عنوان نویسنده نامدار توده­ای مکتب اصفهان و بدر شاکر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ادبیات معاصر
استعارۀ مفهومی در قصیدة القتلى یسیرون لیلاً سعدی یوسف و سرودِ ابراهیم در آتش احمد شاملو (بر اساس نظریۀ معناشناسی شناختی)

عباس نجفی؛ خداداد بحری؛ رسول بلاوی؛ حیدر فرع شیرازی

دوره 14، شماره 3 ، مهر 1403، صفحه 149-171

https://doi.org/10.22126/jccl.2024.9128.2495

چکیده
  استعاره، چه به عنوان عنصری تزیینی و خواه به مثابۀ فرآیندی شناختی، از دیرباز در کانون توجّه پژوهش‌گران بوده‌است. بر اساس یافته‌های زبان‌شناسی شناختی، انسان به دلیل جسدمند بودن و نیز تجربۀ هستی به واسطۀ این جسد، ساخت‌های مفهومی بنیادینی به نام طرح‌واره‌های تصویری را در ذهن خویش می‌آفریند و می‌انبارد تا در مواقع اندیشیدن به امور ...  بیشتر