مطالعۀ تطبیقی استعاره‌های مفهومی در رمان‌های «آینه‌های دردار» و «اللص والکلاب» با تأکید بر مضامین اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، ایران

2 دانشگاه یاسوج

3 گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، ایران

10.22126/jccl.2023.9155.2500

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی استعاره‌های شناختی مطرحی است که با محوریت مضامین اجتماعی در دو رمان «آینه‌های دردار» از هوشنگ گلشیری و «اللص والکلاب» از نجیب محفوظ –دو نویسندة رئالیستی که اوضاع اجتماعی را در آثارشان بازتاب داده‌اند- به کار رفته‌اند. بنیان نظری پژوهش، نظریۀ استعاره‌های مفهومی در معنی‌شناسی شناختی است که استعاره را از حد ابزاری صرفا زیباشناسانه، به رویکردی برای شناخت و اندیشیدن، برتری بخشیده است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و کمی و با رویکرد تطبیقی مکتب اروپای شرقی، در پی پاسخ به این سؤال است که، مضمون‌های اجتماعی مشترکی که هوشنگ گلشیری و نجیب محفوظ در دو رمان خود به کار برده‌اند چگونه و با چه بسامدی مفهوم‌سازی شده‌اند؟ یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که پرداختن به مسائل اجتماعی به ویژه عشق، زن، انسان‌گرایی، میل به گذشته، محیط اجتماعی دو نویسنده و ذهن‌گرایی از جمله همسانی‌های دو نویسنده است که در قالب استعارۀ مفهومی، مفهوم‌سازی شده‌اند. در این دو رمان استعارۀ هستی‌شناختی و ساختاری بسامد بالایی دارند اما استعارۀ جهتی نمود کم‌رنگ‌تری دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A comparative study of conceptual metaphor in the novels "Ayenehaye Dardar" and "Al-Lless Wal-Kelab" with an emphasis on social themes

نویسندگان [English]

  • elham Alimirzaei 1
  • Reza Rezaei 3
1 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Yasouj University, Iran
3 Department of Linguistics, Faculty of Literature and Humanities, Yasouj University, Iran
چکیده [English]

The aim of the current research is to examine the prominent cognitive metaphors that have been used with the focus on social themes in the two novels "Ayenehaye Dardar" by Houshang Golshiri and "Al- Lless Wal-Kelab" by Najib Mahfouz - two realist writers who have reflected the social situation in their works. This research theoretically based on the theory of conceptual metaphors in cognitive semantics, which has elevated metaphor from merely an aesthetic tool to an approach for knowing and thinking. This research, using qualitative and quantitative content analysis method and with the approach of the Russian School of comparative literature, seeks to answer these questions: how and with what frequency did Houshang Golshiri and Najib Mahfouz conceptualize the common social themes their two novels? The findings of the research indicate that dealing with social issues, especially love, women, humanism, desire for the past, the social environment of the two authors, and subjectivism are among the similarities of the two authors, which are conceptualized in the form of conceptual metaphor. In these two novels, the ontological and structural metaphor have a high frequency, but the directional metaphor has a lesser appearance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • conceptual metaphor
  • Houshang Golshiri
  • Najib Mahfouz
  • Ayenehaye Dardar
  • Al-Lless Wal-Kelab