ادبیات معاصر
صورة الأنا والآخر فی کتاب الرحلة إلی أمریکا لمحمد لبیب البَتَنونی

سیده سکینه حسینی؛ اسماعیل اسلامی؛ مسعود باوان‌پوری

دوره 14، شماره 4 ، دی 1403، ، صفحه 65-85

https://doi.org/10.22126/jccl.2024.9720.2544

چکیده
  تُعدّ الصورلوجیا أو الصورة الأدبیّة مبحثاً من مباحث الأدب المقارن التی تشتغل بتوضیح الصورة والبحث عن قیمتها الأدبیّة إلی جانب التعرّف الثقافی علی الآخر. وبهذا یساعد الأدب المقارن أن یعرف کل أمة مکانتها عند سائر الشعوب وأن تری صورتها فی مرآة غیرها. یهدف البحث إلی وصف صورة الآخر وکیفیة استحضاره فی کتاب الرحلة إلی أمریکا للبتنونی وکذلک ...  بیشتر

ادبیات معاصر
استعارۀ مفهومی در قصیدة القتلى یسیرون لیلاً سعدی یوسف و سرودِ ابراهیم در آتش احمد شاملو (بر اساس نظریۀ معناشناسی شناختی)

عباس نجفی؛ خداداد بحری؛ رسول بلاوی؛ حیدر فرع شیرازی

دوره 14، شماره 3 ، مهر 1403، ، صفحه 149-171

https://doi.org/10.22126/jccl.2024.9128.2495

چکیده
  استعاره، چه به عنوان عنصری تزیینی و خواه به مثابۀ فرآیندی شناختی، از دیرباز در کانون توجّه پژوهش‌گران بوده‌است. بر اساس یافته‌های زبان‌شناسی شناختی، انسان به دلیل جسدمند بودن و نیز تجربۀ هستی به واسطۀ این جسد، ساخت‌های مفهومی بنیادینی به نام طرح‌واره‌های تصویری را در ذهن خویش می‌آفریند و می‌انبارد تا در مواقع اندیشیدن به امور ...  بیشتر

ادبیات معاصر
بررسی «تئوری جبران» یونگ در آثار احمد شاملو و إمل دنقل

نسرین بیگدلی؛ فریدون طهماسبی؛ شبنم حاتم‌پور؛ فرزانه سرخی

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 63-83

https://doi.org/10.22126/jccl.2021.6033.2216

چکیده
  «تئوری جبران» یکی از سازوکارهای دفاعی از خود است که برای نخستین‌بار توسط یونگ به‌منظور متوازن‌سازی تقابلی و تعادل روانی برای ازبین‌بردن احساس حقارت روانی مطرح شد. براساس این نظریه روان‌شناختی، هرکسی ممکن است در ناخودآگاه خود، عقده‌هایی واپس‌زده و یا فراموش‌شده داشته باشد که در روند تکاملی زندگی خود، او را دچار تحوّل و ...  بیشتر

ادبیات معاصر
مؤلّفه‎ های سورئالیستی در منظومۀ افسانه و إذا کُنْتَ نائماً فی مَرکب نوح

نجات غیبی پور حاجی ور؛ امید جهان بخت لیلی؛ فرهاد رجبی

دوره 12، شماره 4 ، بهمن 1401، ، صفحه 85-105

https://doi.org/10.22126/jccl.2021.5168.2093

چکیده
  سورئالیسم به‎عنوان یک جنبش هنری - اجتماعیِ بنیاد ستیز در قرن بیستم از زمان شکل‎گیری در غرب در پی آن بود که جهان‎بینی و نگرش انسان را نسبت به تحوّلات بشری تغییر دهد و در این پویش، کشف ذهن ناخودآگاه انسان را به‎عنوان روشی برای آفرینش اثر هنری قلمداد می‎کرد و در این گذار، توانست حوزه‎های زبانی بسیاری را تحت شعاع قرار دهد. شعر ...  بیشتر

ادبیات معاصر
بازتاب فلسفه در شعر شفیعی کدکنی (براساس رویکرد اگزیستانسیالیسم)

یعقوب نوروزی؛ عسگر بابازاده اقدم؛ مجید محمدی

دوره 12، شماره 2 ، تیر 1401، ، صفحه 151-172

https://doi.org/10.22126/jccl.2021.6003.2213

چکیده
  فلسفه و ادبیات هرچند متعلّق به دو حوزة متفاوت علم و هنر هستند که هدف یکی کشف دانش و دیگری خلق زیبایی و لذّت‎بخشی است، با این‌همه ارتباط‌هایی نیز بین این دو حوزه وجود دارد. ادبیات گاهی جلوه‌گاه افکار و اندیشه‌های فلسفی و تفسیر و تبیین این افکار می‌شود و شاعران و نویسندگان برای غنائی معنایی و محتوایی آثار خود افکار فلسفی را در آثار ...  بیشتر

ادبیات معاصر
کارکرد وصف در ساختار روایی رمان‌های العالم ناقصا واحد و غنیمت

طاهره فلاحی؛ مریم رحمتی ترکاشوند؛ شهریار همتی

دوره 10، شماره 4 ، دی 1399، ، صفحه 85-103

https://doi.org/10.22126/jccl.2019.3220.1853

چکیده
  دو داستان العالم ناقصا واحد اثر میسلون هادی و غنیمت نوشتة صادق کرمیار، ازجمله داستان­های معاصر عراق و ایران درزمینة ادبیّات جنگ هستند که نویسندگان آن­ها به شیوه­ای هنرمندانه برای انتقال هدف ومضامین مورد نظر خود به مخاطب، از ابزار توصیف بهره گرفته ومضامین فلسفی وانسانی درخصوص مرگ وزندگی و جنگ را بیان کرده­اند. پژوهش حاضر با ...  بیشتر

ادبیات معاصر
التواصل الادبی الایرانی – الکویتی المعاصر

نرگس ترقی؛ رقیه رستم پور ملکی؛ انسیه خزعلی؛ عباس خامه یار

دوره 8، شماره 32 ، اسفند 1397، ، صفحه 69-95

چکیده
   إن التواصل الادبی رغم تأثره بالمؤشرات التأریخیة‌ و الثقافیة و‌ الاجتماعیة‌ و السیاسیة‌ بین البلاد، لکن یفوق العوائق فی تقریب الافکار و الشعوب. یتمیز تواصل إیران الاسلامیة‌ و الکویت بقدم العلاقات و حسن الجوار و تواجد الایرانیین فی الکویت؛ کما لا تخلو من الانتباه تنمیة‌ حرکة‌ التنویر الفکری و الاهتمام بالقضایا الثقافیة‌ ...  بیشتر