1
دانشیار گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2
دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات عربی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده
دو منظومة روایی «سگها و گرگها» اخوان ثالث و «الطیور» امل دنقل منظومههایی تمثیلی هستند؛ تمثیلی از جامعهای که برخی علیرغم نابسامانیهای موجود، سکوت پیشه کرده و برای تکه استخوانی، دم میجنبانند و در عوض آزادگانی هستند که سرما و گرسنگی و آوارگی را تحمّل میکنند؛ زیرا به آزادگی ایمان دارند و نمیخواهند زیر یوغ اربابان بروند. اگر در دو قطعة شعری- روایی نامبرده دقیق شویم، میتوانیم به کنه این معنی راه یابیم که «اخوان» و «دنقل» در روایت قصّهگونة خود، مقصودی فراتر از روایت سادة یک قصّه داشتهاند. آنها کوشیدهاند تا با عناصر قصّه و روایت، دریافت خود را از مسائل اجتماعی و سیاسی به صورت نمادین نشان دهند. از دید نشانهشناسی، متن روایی چیزی جز یک نشانه نیست. از اینرو، اگر بخواهیم از دید نشانهشناسی نگاه کنیم، میبینیم که روایتهای دو شاعر از قصّه، مانند زنجیری به هم بافته شده و از طریق راوی به ذهن خواننده منتقل میشود و خواننده بر اساس افق انتظار خاصّ خویش به تأویل یا تفسیر این رمزها میپردازد و بدین ترتیب رابطهای بین شاعر راوی و خوانندة روایت شکل میگیرد. عکسالعمل خواننده از روایت، زمانی به خوبی شکل میگیرد که به راستی به معناهای رمزی راوی در روایت قصّهها پی برده باشد. لذا نگارندگان مقالة حاضر، با تکیه بر تاریخ سیاسی ایران و مصر در عصر دو شاعر و با رویکردی «نشانهشناسی» به کشف رمزگانهای دو قطعة شعری مذکور پرداختهاند. ».
محسنی, علی اکبر, نادری, روژین, نوروزی, سمانه. (1397). خوانش رمزگانهای اجتماعی در دو قطعة «سگها و گرگها» و «الطیور» (با رویکرد نشانهشناسی). کاوش نامه ادبیات تطبیقی, 8(30), 155-180.
MLA
علی اکبر محسنی; روژین نادری; سمانه نوروزی. "خوانش رمزگانهای اجتماعی در دو قطعة «سگها و گرگها» و «الطیور» (با رویکرد نشانهشناسی)". کاوش نامه ادبیات تطبیقی, 8, 30, 1397, 155-180.
HARVARD
محسنی, علی اکبر, نادری, روژین, نوروزی, سمانه. (1397). 'خوانش رمزگانهای اجتماعی در دو قطعة «سگها و گرگها» و «الطیور» (با رویکرد نشانهشناسی)', کاوش نامه ادبیات تطبیقی, 8(30), pp. 155-180.
VANCOUVER
محسنی, علی اکبر, نادری, روژین, نوروزی, سمانه. خوانش رمزگانهای اجتماعی در دو قطعة «سگها و گرگها» و «الطیور» (با رویکرد نشانهشناسی). کاوش نامه ادبیات تطبیقی, 1397; 8(30): 155-180.