نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استاد
چکیده
در دهه هفتاد هجری شمسی در گروههای زبان و ادبیّات عربی از طرف کمیته برنامهریزی وزارت علوم، دو واحد درس به نام ادبیّات تطبیقی در دوره کارشناسی –به جای دوره ارشد و دکترا- گذاشته میشود، در چنین احوالی بنده اقدام به تألیف کتابی میکنم به نام الأدب المقارن (دراسات نظریة وتطبیقیة) تا علاوه بر نیاز دانشجویان، نیاز برخی از استادان و همکاران جوان کشور را پاسخ دهم. این کتاب که حاصل مطالعه دقیق و به اصطلاح شیرهکشی دهها منبع معتبر در حوزة ادبیّات تطبیقی است از اوّل این هدف را دنبال میکرد تا این علم را به طور روشمند، علمی، با رعایت شکلگیری تدریجی آن در بستر تاریخ، با ملاحظه رویکردهای مختلف آن و با زبانی ساده و روان و با لحاظ کردن نیازهای بومی دانشجویان و استادان جوان در دو حوزة نظری و تطبیقی معرّفی کند تا با مطالعه آن در طول یک ترم علاوه بر معلومات لازم، افقهای جدید و فراوان فراروی آنها گشوده شود و بتوانند در آینده دربارة آنها به تحقیق بپردازند. اینک این کتاب، توسّط دو تن از استادان محترم به نامهای محمود حیدری از دانشگاه یاسوج و فرهاد رجبی از دانشگاه گیلان مورد نقد و ارزیابی واقع میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
تعلیق علی النّقدین لکتاب الأدب المقارن لمؤلّفه «خلیل بروینی»
نویسنده [English]
- خلیل پروینی
جامعة تربیت مدرس
چکیده [English]
قامت لجنة البرمجة للموادّ الدّراسیّة التّابعة لوزارة العلوم والتّقنیة فی السّبعینیات مادّة دراسیة تحت عنوان الأدب المقارن لأقسام اللّغة العربیة وآدابها علی مستوی الدّراسات العالیة. فألّفت کتاباً فی الوقت ذاته بعنوان الأدب المقارن (دراسات نظریّة وتطبیقیة) تلبیة لحاجة الطّلّاب والأساتذة الشّباب. کان الکتاب حصیلة لدارسة دقیقة وحصیفة وبالأحری کان خلاصة لعشرات المصادر الموثّقة فی حقل الأدب المقارن. وکان هذا المؤلّف یرمی إلی التّخطیط لمباحث هذا العلم بأسلوب علمی منهجی ینتاول مختلف مراحل تطوّره عبر التّاریخ بشکل تدریجی، لوحظ فیه الاتّجاهات العدیدة الّتی شهدها هذا العلم بلغة بسیطة سلسة وروعی فیه حاجات الطّلّاب والأساتذة الإیرانیین فی مضمار الأدب المقارن. وکان من المتوقّع أن یعطی الکتاب معلومات مفیدة ضروریة للطلّاب طیلة الفصل الدّارسی ویفتح أمامهم آفاقاً جدیدة تمکّنهم من القیام بدراسات قیّمة حولها یسعدنی أنّ أستاذین شابّین قاما بنقد وتقییم الأثر أحدهما محمود حیدری من جامعة یاسوج و الآخر فرهاد رجبی من جامعة جیلان. فلاحظتُ الملاحظات النّقدیة الّتی أدلی بها الأستاذان المحترمان فأنا إذا أحترم آراء الزّمیلین وأشکر جهودهما المخلصة نظراً للأهداف المذکورة أعلاه لم أقبل ممّا علّقاه علی الکتاب سوی ما یتعلّق بالجوانب الشّکلیّة والصّوریّة والتّجمیلیّة.
کلیدواژهها [English]
- التّعلیق علی النّقد
- الأدب المقارن
- دراسات نظریّة وتطبیقیّة
- خلیل بروینی
- محمود حیدری