نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 زبـان و ادبیـات عربـی، دانشـکدة ادبیـات و علـوم انسـانی، دانشـگاه خـوارزمی، تهـران، ایـران

2 عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی

3 دانشیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشـکدة ادبیـات و علـوم انسـانی، دانشـگاه خـوارزمی، تهـران، ایـران

4 گروه زبان و ادبیات عربی، دانشـکدة ادبیـات و علـوم انسـانی، دانشـگاه خـوارزمی، تهـران، ایـران

5 دانشیار گروه آموزشی زبان و ادبیات عربی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی تهران ایران

10.22126/jccl.2025.12892.2730

چکیده

حافظۀ جمعی حاصل تعامل فرآیند یادآوری و فراموشی جمعی است و مقصود از کارکرد حافظۀ جمعی، نقشی است که حافظه در شکل‌دهی، حفظ، انتقال و بازتعریف شناخت ما از گذشته و حال ایفا می‌کند. از آنجا که در جوامع پسااستعماری، استعمارگر در پی حذف و دستکاری حافظۀ جمعی بومیان است، پرداختن به کارکردهای حافظه به عنوان کنشی مقاومتی ضرورت پیدا کرده است. پژوهش حاضر با بررسی رمان أولاد الغیتو-اسمی آدم اثر الیاس خوری به نقش حافظۀ جمعی در بازسازی هویت و احیای تاریخ و صدای به حاشیه رانده شدۀ استعمارزدۀ می‌پردازد، چراکه این رمان به عنوان آرشیوی جایگزین، شکاف میان تاریخ رسمی و حافظۀ استعمارزده را آشکار می‌کند. نگارندگان این پژوهش با تکیه بر نظریات مطرح در حوزۀ حافظۀ جمعی و بررسی رمان به شیوۀ توصیفی-تحلیلی دریافتند که شخصیت اصلی داستان با ثبت تجارب گذشتگان از خاطرات اسارت در گتو می‌کوشد با زیر سؤال‌بردن تاریخ رسمی، روایت‌های به حاشیه رانده شده را احیا کند اما در مقابل استعمارگر برای سرکوب حافظۀ جمعی استعمارزده شگردهای گوناگونی به کار می‌گیرد؛ مانند: همگون‌سازی فرهنگی، بی‌اعتبار تلقی‌کردن روایت استعمارزده از تاریخ، سرقت فرهنگی، تحمیل حافظۀ جمعی فرمایشی، استفاده از ظرفیت هنرهای تصویری مانند فیلم-سازی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Function of Collective Memory in the Postcolonial Novel "Children of the Ghetto, My Name is Adam" by Elias Khoury

نویسندگان [English]

  • Hoda Yazdan 1
  • Hosein Abavisani 2
  • Hooman Nazemian 3
  • Ali Pirani Shal 4
  • Fatemeh parchekani 5

1 Arabic Language, and Literature, Kharazmi University, Tehran, Iran

2 Member of the Faculty of Arabic Language and Literature Department of Khwarazmi University

3 Associate Professor, Arabic Language, and Literature, Kharazmi University, Tehran, Iran

4 Arabic Language, and Literature, Kharazmi University, Tehran, Iran

5 5. Associate Professor, Arabic Language, and Literature, Kharazmi University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Collective memory emerges from the dynamic interplay between remembering and forgetting within a community or social group. Since the colonizer in post-colonial societies seeks to erase and manipulate the collective memory of the indigenous population, it has become necessary to study the functions of collective memory as an act of resistance. Since the colonizer in post-colonial societies seeks to erase and manipulate the collective memory of the indigenous population, it has become necessary to study the functions of collective memory as an act of resistance. This research, through examines the role of collective memory in constructing the identity of the colonized and reviving their history and marginalized voice, because this narrative, as an alternative archive, reveals the gap between official history and colonial memory. Based on the theories put forward in the field of collective memory and the study of the narrative in a descriptive-analytical style, the researchers of the study concluded that the main character in the story, through recording the experiences of the previous generation of memories of captivity in the ghetto, seeks to revive marginalized narratives by questioning official history. But colonialism uses many methods to suppress the collective memory of the colonized, such as cultural assimilation, the abandonment of the credibility of the colonized historical narrative, cultural theft, the imposition of an artificial collective memory by the colonizer, and the use of the capabilities of the visual arts, such as filmmaking.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Post-colonialism, Palestine, collective memory, Elias Khoury, Novel "
  • Children of the Ghetto My Name is Adam"