نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام

2 دانشگاه ایلام - گروه زبان و ادبیات عرب

3 دانش آموخته دانشگاه ایلام

چکیده

اصولًانمادهای واقعی تخیُّل‌گریزاند، ومفاهیم و صور انتزاعی نیز به صورت بنیادین پیوندی با نمادهای رئالیستی ندارند، ولی محمل ادبیات آوردگاهی است که این دوسویه ناهمگون از تأملات منطق‌گریز را واجد پیوندی ناگسستنی می‌کند، به گونه‌ای که گاه مرز میان آنها قابل تشخیص نیست، بخصوص در مؤلفه‌هایی چون رازگونگی، پوچ‌گرایی، فضای وهم‌آلود،دگردیسی و مسخ‌شدگی و تا حدودی صوفی‌گری. شاید شرایط سیاسی و اجتماعی موجود در جوامع نکبت‌زدة جهانی نویسندگان را به این سبک فراخوانده و باعث شده نویسنده با زبانی رمزگونه و تلفیق نمادین واقعیت وخیال، واقعیت‌های جامعه رابه تصویر ‌کشد. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مؤلفه‌های رئالیسم جادویی در دو رمان شجرة العابد از عمارعلی و «کافکا در کرانه» از موراکامی پرداخته است.نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که عناصر وهم وخیال،تنهایی، اوضاع سیاسی-اجتماعی، سکوت و بایکوت اختیاری،حضور موجودات فراحسی، ورازگونگی وپوچ‌گرایی در این دو رمان استعمال شده است. عناصری چون استحاله و دگردیسی و صوفی‌گری تنها در رمان شجرة العابد، و مؤلفه‌هایی چون پوچ‌گرایی وفضای متعفن فقط در رمان کافکا کاربرد داشته است.برجسته‌ترین این مؤلفه‌ها در شجرة العابد ترسیم فضای تعفن‌آلود و جنبه متصوفانه بوده، و مؤلفه‌های برجسته رمان کافکا تقابل، پوچ‌انگاری و رازگونگی بوده است. عمار علی به اوضاع نابسامان جامعه،مسائل اجتماعی و نمادهای عرفانی پرداخته است، اما موراکامی به مسائل انسانی درجامعه خود از جمله به تنهایی، پوچی ومرگ ومسائل فرهنگی اشاره کرده است. گاه نیز اشارات فراواقعی موراکامی قهری، انقباضی، انزواطلبانه و از روی اعتماد به عناصر مادی بوده، در حالیکه نگاه غالب در نزد عمار علی عموما انبساطی، خودخواسته، غیرمادی وعاطفه‌محور بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The synergistic conflict of realistic imaginations; A re-reading of the two novels Kafka on the Bank by Murakami and Shagarat al-Abid by Ammar Ali from the point of view of magical realism propositions

نویسندگان [English]

  • مالک العبدی 1
  • mina pirzadnia 2
  • Zaynab Chenani 3

1 أستاذ مشارک فی اللغة العربیة وآدابها بجامعة إیلام

2 Ilam University - language group and Arabic literature

3 Ilam University

چکیده [English]

Basically, real symbols are unimaginative, and abstract concepts and forms are not fundamentally connected with realist symbols, but the literature carries a tradition that makes these two heterogeneous sides of illogical thoughts have an inseparable connection, in such a way that Sometimes the border between them is not recognizable. Perhaps the political and social conditions in the world's troubled societies have called the writers to this style and caused the writer to depict the realities of the society with a mysterious language and a symbolic combination of reality and imagination. This research has analyzed the components of magical realism in the two novels "The Tree of Al-Abid" by Ammar Ali and "Kafka on the Bank" by Murakami using a descriptive-analytical method. In these two novels, the elements of fantasy and imagination, loneliness, socio-political situation, silence and optional boycott, the presence of extrasensory beings, disguise and absurdity are used. Elements such as metamorphosis and Sufism appear only in Shagarat al-Abid's novel, and absurdism and stinking atmosphere were used only in Kafka's novel. The most prominent of these components in Shagarat al-Abid is the drawing of a stinky atmosphere and a mystical aspect, and the prominent components of Kafka's novel are contrast, absurdity, and diversity. Ammar Ali has addressed the disordered society, social issues and mystical issues, but Murakami has pointed to human issues in his society, including loneliness, emptiness and death, and cultural issues.

کلیدواژه‌ها [English]

  • magical realism
  • Haruki Murakami
  • Kafka on the shore
  • Ammar Ali
  • Shagarat al-Abid