نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.

2 استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.

3 دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.

چکیده

این مقاله به بررسی و مقایسة دینامیک حرکتی در منطق الطیرعطار و رسالة الغفران،  ابوالعلا معّری می‌پردازد. هر‌‌دو‌‌اثر، به‌‌‌نوعی سیروسلوک معنوی و سفر روحانی را به تصویر می‌کشند؛ اما  در شیوه‌های بازنمایی حرکت تفاوت‌هایی وجود دارد.‌ منطق الطیر به‌عنوان یک اثر عرفانی، سیر تکاملی پرندگان در جستجوی حقیقت را نماد انسان‌های جویای خداوند نشان می‌دهد، در حالی‌که ابوالعلا معّری با دیدگاه فلسفی خاص خود به موضوع سفر و حرکت به‌عنوان یک سفر ذهنی و فلسفی پرداخته است. این پژوهش،  به بررسی ابعاد مختلف حرکت و مقایسة مفاهیم فلسفی در این دو اثر، می‌پردازد. هر دو اثر نوعی سیر و سلوک معنوی و فلسفی را با دیدگاهها و جهان بینی متفاوتی به تصویر می‌کشند. در حالی که عطار با بهره‌گیری از استعاره‌های عرفانی به تبیین سفری روحانی به سوی حقیقت نهایی پرداخته، معّری با دیدگاهی فلسفی و شک‌گرایانه به سفر ذهنی و انتقادی از باورهای دینی و اجتماعی زمان خود پرداخته است. هدف این پژوهش بررسی عمق و معنای حرکت در‌هر دو‌ اثر و تحلیل تطبیقی این حرکت از منظر عرفانی و فلسفی است. این مطالعه با استفاده از رویکرد تطبیقی و تحلیل محتوا به بررسی ریشه‌ها، ویژگی‌ها و نتایج این حرکت‌ها در دو اثر می‌پردازد. نتایج نشان می‌دهد که حرکت در منطق الطیر، نماد سفری روحانی به سوی کمال است، در حالی که در الغفران معّری، حرکتی فلسفی و ذهنی در راستای نقد جهان‌بینی‌های سنتی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

An Analysis of Movement Dynamics in Attar’s The Conference of the Birds and Al-Marri’s The Epistle of Forgiveness

نویسندگان [English]

  • Shokrolah Tatari 1
  • Farshad Mirzai motlagh 2
  • Masood Sepahvandi 3

1 Ph.D. Student of Persian Language and Literature, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran.

2 Assitant Professor of Persian Language and Literature, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran.

3 Associate Professor of Persian Language and Literature, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran.

چکیده [English]

This paper explores and compares the movement dynamics in Attar’s The Conference of the Birds (Mantiq al-Tayr) and Al-Marri’s The Epistle of Forgiveness. Both works depict a spiritual journey and mystical quest; however, they differ in their representations of movement. Attar’s work, as a mystical text, uses the evolutionary journey of birds as a metaphor for seekers of God, while Al-Marri, with his unique philosophical perspective, approaches the concept of journey and movement as an intellectual and philosophical voyage. This study explores various dimensions of movement and compares the philosophical concepts presented in these two works. While Attar uses mystical metaphors to depict a spiritual journey toward ultimate truth, Al-Marri adopts a philosophical and skeptical approach, offering a mental journey and a critical examination of the religious and social beliefs of his era. The primary objective of this research is to analyze the depth and significance of movement in both works and to conduct a comparative analysis of this movement from mystical and philosophical perspectives. Employing a comparative approach and content analysis, this study explores the origins, characteristics, and outcomes of movement in the two works. The findings indicate that movement in The Conference of the Birds symbolizes a spiritual journey toward perfection, whereas in The Epistle of Forgiveness, it represents a philosophical and intellectual progression aimed at criticizing traditional worldviews. 
Introduction:
The mystical and philosophical literature of Islamic and Eastern traditions has long provided a rich foundation for analyzing and exploring fundamental human and ontological concepts.
Two outstanding works in this field, The Conference of the Birds by Attar of Nishapur and The Epistle of Forgiveness by Abu al-Ala al-Ma'arri, employ narrative and symbolic structures to present a novel perspective on dynamic movement in the spiritual journey and the quest for truth. In this context, the concept of "movement" or "dynamics" is understood not only as physical displacement but also as a metaphor for spiritual and psychological processes. In The Conference of the Birds, the birds' journey toward the Simurgh symbolizes a mystical quest, with each stage marked by challenges, purification, and transcendence. On the other hand, in The Epistle of Forgiveness, the journey of the main character through the afterlife serves as a narrative framework that intricately weaves together religious, philosophical, and social critique. Both works, from the perspective of dynamic movement, present complex models of physical, spiritual, and metaphysical motion, which are analyzed in this comparative study.
The primary aim of this research is to analyze and compare the patterns of dynamic movement in these two works to demonstrate how each text, through its unique structural dynamics, deepens epistemological and spiritual themes. The central question is whether the dynamic movement in The Conference of the Birds and The Epistle of Forgiveness follows similar principles and structures or if each possesses its own distinct system of movement. The structure of this article is as follows: first, the theoretical section will elaborate on the concept of dynamic movement and the research framework. Next, the comparative section will analyze selected examples from both works side by side. Finally, the findings will be presented in the conclusion.
Method:
Despite numerous studies in mystical and philosophical literature, a comprehensive comparative analysis of dynamic movement in these two significant works has yet to be conducted. This article aims to fill this research gap by employing the theoretical framework of movement schemas, offering a fresh perspective on these classical texts. The findings of this study may contribute to a deeper understanding of the spiritual and psychological concepts in the works of Attar and Ma'arri, providing new insights for comparative studies in mystical and philosophical literature.
Conclusion:
This study examines and analyzes the dynamics of movement in "The Conference of the Birds" by Attar of Nishapur and "The Epistle of Forgiveness" by Abu al-Ala al-Ma'arri. The primary objective is to compare how these two poets utilize the concept of movement and its dynamics in their works. The findings indicate that although both poets use movement to express inner and philosophical transformations, their methods and the associated semantic implications differ significantly. In The Conference of the Birds, movement symbolizes a spiritual journey and serves as a path to attaining truth and mystical perfection. The birds undertake symbolic movements to navigate various cognitive and mystical stages, ultimately reaching the ultimate truth. This movement is not merely a tool for personal and spiritual transformation; it also serves as a means of illustrating the mystical experience. It holds a metaphysical significance, symbolizing an ascending journey from darkness to enlightenment and from ignorance to knowledge.
However, in The Epistle of Forgiveness, movement is primarily depicted as a search within the material and human realms. It is portrayed as a complex process filled with doubt and philosophical inquiry. Ma'arri perceives movement not only as a spiritual process but also as a dynamic force operating within both individual and social contexts. In this work, movement is more concretely connected to human and societal dimensions, particularly addressing internal contradictions, intellectual cycles, and spiritual struggles. Here, movement is not merely a path to truth but also an exploration of suffering, sin, and redemption within the human experience. By comparing these two works, it becomes evident that while Attar presents movement as an ascending path leading to ultimate perfection, Ma'arri portrays it as a complex quest filled with unanswered questions in both human and philosophical contexts. This difference in the use of movement reflects their fundamentally distinct perspectives on humanity and existence. Attar perceives movement as a purifying and spiritual process, whereas Ma'arri emphasizes its philosophical and human dimensions, viewing it as an integral part of the human experience with its unique complexities.
Furthermore, this study demonstrates that, while previous research has generally examined movement in the mystical and philosophical works of Islamic writers, this comparative analysis reveals new dimensions of movement and its impact on the development of philosophical and mystical concepts in Islamic literature.
The findings underscore the importance of movement as a fundamental tool for understanding spiritual and human transformations, demonstrating how this concept plays a crucial role in defining human experience and the pursuit of truth in the works of Attar and Ma'arri.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Movement dynamics
  • Mantegh-AL Tayr
  • Abo ola Mare
  • Spiritual progress
  • Adaptvie

عنوان مقاله [العربیة]

دینامیات المحرک فی منطق الطیر و رسالة الغفران لأبی العلا المعری (دراسة مقارنة)

چکیده [العربیة]

تُدَرَّسُ هذه المقالة عن دِراساتٍ مُقارَنة عن دینامیات المحرکة فیمابَین منطق العطار و رسالة الغفران لابی العلاء المعری یَصَوِّرَ کِلا هما نوعاً فی رَحلة مُتَجِهةٍ روحیةٍ.ولکن تمثیل الحرکة مختلف فی کلیهما من حیث اسلوباً و التصویر تسویَّةً،مِن وجوهما اختلافاً.یُظهِرُ منطق الطیر کعملٍ باطنیٍ،تُطَوِرُ الطیور فی الجَهد وراءَ الحقیقة کرمز لطالبیِ الله.

بَینما یُعاملُ المعریُ مع موضوع وَ بحثَ الحرکةکرحلةعقلیةٍ فلسفیةٍ مَعَ منظورةِ خاصاً،جوانب مختلفة للحرکة فی هذِینِ المعلمَینِ و تقارُنِ المضامین الفلسفیة و خاصةٍ اطروحة الغارانِ،و جهاتُ نظرِ مختلفةٍ وَ جهاتِ نظَرِ العالم،بَینَما یَلجَاُ عطار تعابیرةٌ بالستخدامِ الاستعاراتِ العرفانیه.رحلة روحانیةٍ الی الحقیقة المطلقة.وَاما المعری فی رسالة الغفران یَذهَبُ مَذهَبَ رویةً فلسفیةً تشکیکه فی الرحلة العقلیة الجرحه للمتعقدات الدینیةِ والاجتماعیة فی عصرهِ، والغَرَضَ مِن هذه الدراسه ،هو دراسة العمق و المعنی فی الحرکة. من اَلاثَرَین، والتحلیلُ المقارنُ لهذهِ الحرکة من منظورٍ باطنّیٍ و فلسفیٍ تَستَکشفُ هذهِ الدراسةُ جذوراً و خصائصَ و نتائجَ هذهِ الحرکاتِ باستخدامِ المنابص المقارنة و تحلیل المحتوی. تُظهِرُ النتائجَ اَن الحرکةَ فی منطق الطیر هی رَمزٌ لرحلةٍ روحیةٍ الی الکمالِ،بینما فی الغفران،اِنها حرکةٌ فلسفیةٌ و ذاتیةٌ انتقاداً وجهاتِ نظرَ العالمِ التقلیذیةِ.

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • أبو العلا المعری
  • السلوک المعنوی
  • دینامیات المحرک
  • منطق الطیر
ابراهیمی، محمود (1381). شرح دیوان سقط الزند ابوالعلا معری، سنندج : دانشگاه کردستان.
ابن قُتیبه (1985).  الغرر و الدُرر فی ترجمة أبی العلاء المعری، بیروت: دار الجیل.    
الجابری (1990). محمد عابد،  فلسفة أبی العلاء المعری، بیروت: المؤسسة العربیة للدراسات والنشر.
الجارم، علی(1974). منهج أبی العلاء المعری فی شعره، قاهره: دار المعارف.
بدوی، عبدالرحمن(1999).  ابوالعلاء المعری: شاعر المجادلات، بیروت: المکتبة العصریة 
ثروتیان، بهروز (1390). طنز و رمز در الهی نامه، چاپ سوم،تهران: سوره مهر.
حدیدی، جواد (1365). زندگی و اندیشه ابوالعلاء معری، تهران: علمی و فرهنگی.
راسخ مهند، محمد ( 1389). درآمدی بر ‌‌‌‌‌زبان‌شناسی شناختی، چ 1، تهران: سمت.
زرین کوب، عبدالحسین (1387). آشنایی با نقد ادبی، تهران: سخن.
صدرزاده، ماندانا (1381). بررسی چهر سفر روحانی در دنیای پس از مرگ، پژوهش زبان های خارجی، شمارة 13.
صفوی، کوروش (1370). درآمدی بر معنی شناسی، تهران: سوره مهر.
صناعی، محمود (1372). پژوهشی در شعر و اندیشه‌های ابوالعلاء معری، تهران: توس.
 عبادیان، محمود (1378).  ابوالعلاء معری و جهان‌بینی او، تهران: فردوس.
عباس، إحسان (1982). الشعر العربی فی العصور الوسطى، بیروت: المؤسسة العربیة للدراسات والنشر.
عطار، محمد بن ابراهیم (1382). منطق الطیر، چاپ اول، تهران: سروش.
عطار، محمد بن ابراهیم (1387).  الهی نامه، تهران: سخن.
فتوحی، محمود (1391). سبک شناسی نظریه‌ها، رویکردها و روش­ها، تهران: سخن.
فتوحی، محمود (1385). شوریده ای در غزنه، اندیشه ها و آثار حکیم سنایی، تهران:سخن.
فروخ، عمر(1381). عقاید فلسفی ابوالعلا، ترجمة حسین خدیو جم، تهران: مروارید.
قائمی نیا، علی رضا (1390). معناشناسی شناختی قرآن، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه  اسلامی.
کوچش، زلتن(1398). مقدمه ای کاربردی بر استعاره، ترجمه شیرین پورابراهیم، چ دوم، تهران: سمت و پژوهشکدۀ تحقیق و توسعه ی علوم انسانی.
معّری، ابوالعلا (1412). رسالة الغفران، تصحیح و شرح بنت شاطی، قاهره: دائرة المعارف.
معری، ابوالعلا (1402). برگزیده شرح رساله ابن قارح، شرح فرشاد عربی، تهران: انتشارات شفیعی.
معری، ابوالعلا (1995). دیوان لزوم م لا یلزم، شرح کمال الیازجی، بیروت: دارالجمیل.
لیکاف، جورج و جانسون، مارک(1399).  استعاره هایی که با آن ها زندگی می کنیم، ترجمه جهانشاه میرزابیگی، چ سوم، تهران: آگاه.