کارکرد انتقادی درونمایه در رمان‌های مهاجرت اولاد الغیتو اسمی آدم از الیاس خوری و همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها از رضا قاسمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

2 دانشیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

3 استاد، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

10.22126/jccl.2025.10365.2585

چکیده

پدیده مهاجرت، یکی از بزرگترین تجربه‌های بشری از دیرباز بوده است؛ اما نگرش به آن در دوران معاصر، بانگریستن به وضعیت انسان  تغییر نموده است و ابعاد معنایی متفاوتی دارد؛ به ویژه  نمود آن در ادبیات مهاجرت داستانی، تصویری از تنش و چالش میان شخصیت‌ها با سنت‌ها، هنجارها و سیاست‌های حاکم در دو سرزمین مبدأ و میزبان است. از این رو در آثار   داستانی مهاجرت می‌توان با نگاهی رئالیستی انتقادی، بازتابی از تجربه‌ای عینی و دقیق از واقعیت را با نگاهی به مسائل و معضلات اجتماعی انسان در عصر جدید یافت. همین امر ضرورت پژوهش‌های تطبیقی و همسان‌نگر در حوزه ادبیات مهاجرت را می‌طلبد تا لایه های پنهان آن را هویدا سازد. این پژوهش با هدف بررسی کارکرد انتقادی درونمایه دو رمان نام آشنای ادبیات عربی و فارسی اولاد الغیتو اسمی آدم از الیاس خوری1 و همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها از رضا قاسمی  در پی آن است تا درون‌مایة مطرح شده در دو رمان را که منجر به گفتمانی انتقادی گشته است را با رویکردی رئالیسم انتقادی واکاوی نماید. این جستار  با روش توصیفی و تحلیلی و بر بنیان مکتب تطبیقی آمریکایی، کارکرد انتقادی درونمایه را مورد بررسی قرار داده است و دستاوردهای این پژوهش نشان می‌دهد که موضوعات انتقادی همسان در دو رمان، شامل مسائل سیاسی، سازه‌های استعماری و نقش روشنفکران است. در رمان اولاد الغیتو این موضوعات با تأکید بر زمینه‌های تاریخی و بازنمایی واقعیت‌های اجتماعی مطرح شده‌اند، در حالی که در رمان همنوایی به شکلی نمادین و تمثیلی به مسألة استعمار پرداخته شده است.از موضوعات اجتماعی مطرح در دو رمان، مسأله گم‌شدگی و حاشیگی مهاجران است که در رمان اولاد الغیتو،  مسأله‌ای فراتر از گمشدگی مهاجر مطرح شده است و به موضوع فلسطینیانی که در حاشیه تاریخ گم شده‌اند پرداخته است. در رابطه با مسائل فرهنگی، دو نگاه متفاوت در پیوند با هویت دینی در دو رمان دیده می شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Critical unction of the Theme in Migration Novels Awlad al-Ghetto: Esmi Adam by Elias Khoury and Nocturnal Harmony from The Wood Orchestra by Reza Ghasemi

نویسندگان [English]

  • Zahra Haghayeghi 1
  • Bahar Seddighi 2
  • Ahmadreza Heidaryan Shahri 3
1 Ph.D. in Arabic Language and Literature, Faculty of Literature & Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
2 Associate Professor of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature & Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
3 Professor of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature & Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
چکیده [English]

The phenomenon of migration has been one of the most significant human experiences for centuries. However, contemporary attitudes toward migration have evolved, reflecting changes in the human condition. This evolution has introduced various dimensions of meaning, particularly in the realm of migration literature. Such literature often portrays the tension and challenges faced by characters navigating the traditions, norms, and governing policies of both their countries of origin and their host nations. Therefore, in the fictional works addressing immigration, a critical realist perspective reveals an objective and accurate portrayal of reality, highlighting human social issues and challenges in the contemporary era. This study emphasizes the need for comparative and homogeneous research in the field of migration literature to uncover its hidden layers. The research aims to investigate the critical functions of the themes present in two well-known novels from Arabic and Persian literature: "Awlad al-Ghetto: Esmi Adam" by Elias Khouri and Nocturnal Harmony from The Wood Orchestra by Reza Ghasemi, to explore the themes presented in these two novels, which have become a focal point for critical discourse examined through a lens of critical realism. This research has examined the critical role of themes using a descriptive and analytical approach grounded in the American comparative school. The findings of this study reveal that the critical themes shared between the two novels encompass political issues, colonial structures, and the role of intellectuals. In "Awlad al-Ghetto Esmi Adam," these themes are examined with a focus on historical contexts and the portrayal of social realities. In contrast, in Nocturnal Harmony, colonialism is explored in a symbolic and allegorical manner. Among the social themes presented in both books is the issue of alienation and marginalization of migrants. In Awlad al-Ghetto, the narrative transcends the theme of migrant alienation and delves into the plight of Palestinians who have been marginalized and overlooked in the annals of history. Regarding cultural issues, two distinct perspectives on the relationship between religious identity and broader cultural dynamics are evident in the two novels. 
Introduction:
Fictional literature can be analyzed and critiqued from various perspectives, including through the lens of different literary schools. Among these, one of the most significant literary schools whose prominence has not diminished over time is Realism, as Realism possesses untamed meanings. Realist literature often serves as one of the most important sources of social critique.
One type of literature that lends itself to social critique from a realist perspective is migration literature, also known by other names such as "literature of migrants," "exile literature," "diaspora literature," and "intercultural literature. Migration literature, particularly fictional narratives, has rapidly expanded as it delves into social challenges. The critical themes in migration novels address the social, political, and cultural challenges, contradictions, and issues that influence the lives of migrants. These novels often portray the bitter realities and contradictions of life in migration, striving to acquaint readers with the complex conditions and social inequalities migrants face both in their countries of origin and their host countries.
Such works reflect not only the personal and psychological struggles of migrants but also challenge broader social and political issues. Despite variations in the nature and dimensions of migration across different countries, its social, historical, psychological, cultural, and linguistic consequences are largely similar, revealing a common pattern in these experiences. This universality, along with the contemporary prominence of comparative literature, provides an opportunity to explore the themes of migration literature across different regions through a comparative lens.
This study examines two novels Awlad al-Ghetto: Esmi Adam by Elias Khoury and Nocturnal Harmony from The Wood Orchestra by Reza Ghasemi, authored by two renowned storytellers. In Awlad al-Ghetto, Khoury narrates themes of displacement, death, life, silence, exclusion, and the repetition of history. The novel tells the story of a migrant lost between his dual identities—Palestinian and Israeli-constructed—and reflects on displaced migrants who remain marginalized even in their homeland, occupied Palestine. Meanwhile, in Nocturnal Harmony, Ghasemi employs a nonlinear narrative style based on the stream of consciousness, blending the real and unreal. Despite this technique, the novel exhibits critical realist elements that highlight identity crises, cultural contradictions, homelessness, and the marginalization of migrants.
Comparative literature has become one of the most important fields of interest globally. Among the various comparative schools, the American School has garnered significant attention due to its extensive scope of comparative studies. This study adopts the American comparative school, which is closely associated with René Wellek, as his theories have established a unique approach in comparative literature. The American school examines literature beyond national boundaries, emphasizing aesthetics and art as central themes.
Method:
Migration literature, as a significant branch of Realism, explores the experiences of migrants while reflecting the concerns of modern individuals, whether migrants or non-migrants. It sheds light on the dynamics and prevailing environments of both migrant-sending and migrant-receiving societies, emphasizing the need for extensive research in this field.
This study, grounded in the principles of the American Comparative School and its emphasis on the authenticity of similarities, examines the intellectual and artistic frameworks of two novels: Awlad al-Ghetto: Esmi Adam by Elias Khoury and Nocturnal Harmony from The Wood Orchestra by Reza Ghasemi. These two works, both belonging to the domain of migration literature, appear to be entirely different in terms of form and content. Awlad al-Ghetto is a historical novel where the author uses the migration genre to address the issue of occupied Palestine. Conversely, Nocturnal Harmony employs a stream-of-consciousness narrative to highlight the contradictions migrants face, while also presenting a symbolic portrayal of events from a particular period in Iranian history.
Despite these differences, a multilayered reading of the two novels reveals certain similarities. This research employs descriptive and analytical methods, drawing on critical realism, to examine these parallels and provide an in-depth exploration of the two novels.
Results and Discussion:
The critical analysis of the thematic functions in the novels Awlad al-Ghetto: Esmi Adam and Nocturnal Harmony from The Wood Orchestra reveals that both authors critically and realistically depict political, social, and cultural concerns through the lens of migration and its challenges. Despite differences in narrative style, the shared aspects identified in this research are as follows:
Both novels use allegory to reflect colonial structures. In Awlad al-Ghetto: historical contexts are employed to highlight social realities, particularly emphasizing the role of intellectuals in raising awareness. This novel reflects direct colonial domination, portraying the plight of Palestine. In contrast, Nocturnal Harmony indirectly addresses post-colonialism and the loss of independence through symbolic representation.
Both novels portray narrators as intellectuals—albeit non-professional and distant from formal politics—who aim to raise societal awareness about their nations and the world. In Nocturnal Harmony, the narrator achieves this through symbolic characterization, while in Awlad el-Ghetto, the narrator uses a critical discourse to recount historical events in Palestine, fulfilling their role as an intellectual to enlighten society about the Palestinian plight.
Both novels explore the theme of dislocation, depicting the migrant's inability to align with the host society, leading to a sense of alienation. In Awlad al-Ghetto, this alienation extends beyond the migrant's experience in the host country, addressing the historical marginalization of Palestinians. Conversely, in Nocturnal Harmony, the narrator and characters face mental and psychological instability as a result of their detachment from the host society.
The two novels offer distinct perspectives on religious identity and its associated challenges for migrants. In Awlad al-Ghetto, the narrator, struggling with dual Palestinian-Israeli identity, reflects on peaceful interfaith coexistence before and after the occupation of Palestine and condemns the attacks by Jewish settlers. In Nocturnal Harmony, the author adopts a satirical tone, critiquing fear-inducing religious teachings as the source of many of the narrator's fears.
Both novels share a nuanced approach to nostalgia. Rather than expressing an emotional attachment to the past, the narrators exhibit a form of escapism. While the past is presented, it lacks emotional longing and appears as structured storytelling rather than sentimental reminiscing.
This comparative exploration highlights critical and realist themes within the two novels, offering insights into the interconnected issues of migration, identity, and the human condition.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iimmigration fiction
  • Critical theme
  • Awlad el-Ghetto- Esmi Adam
  • Nocturnal Harmony from The Wood Orchestra

عنوان مقاله [العربیة]

وظیفة المضمون النقدیة فی روایات الهجرة أولاد الغیتو إسمی آدم لإلیاس الخوری وهمنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها لرضا قاسمی

چکیده [العربیة]

لقد کانت ظاهرة الهجرة من أعظم التجارب الإنسانیة منذ زمن طویل، إلا أن الموقف منها فی العصر الحدیث قد تغیر، بالنظر إلى الحالة الإنسانیة، ولها أبعاد دلالیة مختلفة. خاصة ، فإن تجلیها فی أدب الهجرة القصصی هو صورة التوتر والتحدی بین الشخصیات ذات التقالید والأعراف والسیاسات الحاکمة فی البلدین الأصلیین والمضیفین. لذلک، فی الأعمال القصصیة عن الهجرة، وبنظرة واقعیة نقدیة، یمکن العثور على انعکاس لتجربة موضوعیة و دقیقة عن الواقع من خلال النظر إلى القضایا الاجتماعیة ومشکلات الإنسان فی العصر الجدید. وهذا الامر یستلزم ضرورة إجراء أبحاث مقارنة ومتجانسة فی مجال أدب الهجرة لکشف طبقاته الخفیة لحیاة المهاجرین. یهدف هذا البحث إلى تقصی الوظیفة النقدیة لموضوعات روایتین معروفتین فی الأدب العربی والفارسی، أولاد الغیتو إسمی آدم لکاتب إلیاس خوری، و همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها لرضا قاسمی، ویسعى إلى تحلیل المواضیع المطروحة فی الروایتین ، مما أدت إلى خطاب نقدی، مع منهج الواقعیة النقدیة. وقد تناول هذا المقال الوظیفة النقدیة للموضوع بالمنهج الوصفی والتحلیلی وبالاعتماد على المدرسة الأمریکیة المقارنة. وتظهر نتائج البحث أن القضایا النقدیة المتشابهة المطروحة فی الروایتین تتعلق بالقضایا السیاسیة والبنى الاستعماریة ودور المثقفین، والتی یتم التعبیر عنها فی روایة أولاد الغیتو من خلال الرجوع إلى السیاق التاریخی والواقع الاجتماعی، بینما فی روایة همنوایی یتم تناول قضیة الاستعمار بطریقة رمزیة واستعاریة. ومن القضایا الاجتماعیة التی تطرحها الروایتین قضیة ضیاع المهاجرین وتهمیشهم فی البلد المضیف، فی روایة أولاد الغیتو تتجاوز قضیة ضیاع المهاجرین وتناولت قضیة الفلسطینیین الضائعین على هامش التاریخ. فیما یتعلق بالقضایا الثقافیة، یمکن رؤیة وجهتی نظر مختلفتین فیما یتعلق بالهویة الدینیة فی روایتین.

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • الأدب القصصی للهجرة
  • المضمون النقدی
  • أولاد الغیتو اسمی آدم
  • همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها
ارشاد، فرهنگ (1365). مهاجرت تاریخی ایرانیان به هند )قرن هجدهم میلادی(؛ هشتم تا چاپ اول،  تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
عباسی، الله کرم، محبوبه خراسانی و محمود حیدری (1399). «هویّت و مهاجرت در رمان دال (محمود گلاب‌درّه‌ای) و عصفور من الشّرق (توفیق الحکیم)»؛ کاوشنامه ادبیات تطبیقی، دوره 10، شماره 3، 61-79.
الخوری،إلیاس (2016). أولاد الغیتو-اسمی آدم؛بیروت: دارالآداب.
ترحیبی، فایز (1988). الدراما ومذاهب الأدب؛ بیروت: مؤسسة الجامعیة الدراسات والنشر والتوزیع.
تقوی، علی (1398). رئالیسم در ادبیات داستانی ایران؛ تهران:پایا.
جانجی، موریس (1984). «قراءة فی الواقعیة النقدیة»؛ مجلة المعرفة، السنة الثالثة والعشرون، تشرین الاول، العدد272، 144-161.
حسن‌زاده دستجردی، افسانه؛ زند، فاطمه (1398). «تجربه مهاجرت در رمان «کارت پستال» از روح‌انگیز شریفیان»؛ پژوهشنامة جریان‌شناسی شعر و داستان ادبیات معاصر ایران، شمارة 2، 193-206.
حقایقی، زهرا؛ حیدریان شهری، احمدرضا؛ یاحقی، محمد جفر؛ صدیقی، بهار (1400). «خوانش تطبیقی مؤلفه‌های ادبیات مهاجرت  از منظر رئالیسم انتقادی (مطالعة موردی: رمان عراقیّ فی باریس و همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها»، پژوهش‌های ادبیات تطبیقی، دوره 9، شماره3 ، 167-194.DOI: 20.1001.1.23452366.1400.9.3.6.2
حقایقی، زهرا؛ حیدریان شهری، احمدرضا؛ صدیقی، بهار (1400). «واکاوی بن‌مایه‌های رئالیسم انتقادی در رمان عراقیّ فی باریس از صموئل شمعون»، ادب عربی، سال 13، شماره 4، 39-62. DOI:10.22059/jalit.2021.317482.612345  
حیدری، فاطمه و رضا البرزی اوانکی (1396). «خوانش پسااستعماری ‌همسایه‌ها، احمد محمود، در پرتو نظرات اسپیواک»؛ پژوهش‌های ادبیات معاصر جهان، شماره76، 337-352. 10.22059/JOR.2017.126258.1224 :DOI  
حیدریان‌شهری، احمدرضا؛ حقایقی، زهرا؛ صدیقی، بهار (1399). «دراسة  الواقعیة  النقدیة بین روایتى «بروکلین هایتس» لمیرال الطحاوی و«سرزمین نوچ» لکیوان أرزاقی»، مجلة اللغة العربیة و آدابها، السنة 16، العدد 4، 527-551.
خدایار، ابراهیم (1387). «ادبیات مهاجرت، بررسی مضامین شعر مهاجرت شاعران فارسی گوی ماوراءالنهر درقرن بیستم»؛  فصلنامة مطالعات ملی،33، سال نهم، شماره1. 27-45.
درّاج، فیصل (2008). «تحولات المثقف العربی فی القرن العشرین، ملاحظات عامة»؛ المستقبل العربی،بیروت، العدد348.
ساچکوف، بوریس (1362). تاریخ رئالیسم، پژوهشی در ادبیات رئالیستی از رنسانس تا امروز؛ ترجمه: محمد تقی فرامرزی، تهران: تندر.
سعید، ادوارد (1382). نقش روشنفکر؛ ترجمه:حمید عضدانلو،چاپ دوم،تهران: انتشارات نی.
فورست، لیلیان (1373). «تفسیرهای رئالیسم»؛ مجلة هنر، ترجمه: داریوش کریمی،  شمارة 27. 351-362.
قاسمی، رضا (1398). همنوایی شبانه ارکسترچوب‌ها؛ چاپ شانزدهم، تهران: نیلوفر.
قائمی نیا، علیرضا (1382). «دو نوع رئالیسم: خام و انتقادی»؛ فلسفه و کلام، شمارة 14، 27-40.
قربانی پورآرانی، حسین؛ شجری؛ رضا، سعیدی، مهدی (1397). «جریان شناسی ادبیات داستانی مهاجرت ایرانی»؛ فصلنامة زبان و ادبیات فارسی، شمارة 49. 95-121.
گرانت، دیمیان (1376). رئالیسم(واقع‌گرایی)، ترجمه:حسن افشار، چ2، تهران: انتشارات وزارت خارجه.
مدرسی، یحیی (1393). زبان و مهاجرت؛ چاپ اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی معاصر)، چاپ 2، تهران: سخن.
ندا، طه (1991).  الأدب المقارن؛ لبنان: دار النهضة العربیة.
یزدانی، کیقباد (1387). درآمدی بر ادبیات مهاجرت و تبعید(ادبیات آلمانی در مهاجرت و تبعید)؛ تهران: چشمه.