شناسنامه علمی شماره
چکیده
چکیده
«شخصیّت» مهمترین عنصر داستانی است که بدون آن داستان پدید نمیآید. ممکن است در داستان یک شخصیّت و یا بیشتر نقشآفرینی کنند و در این میان شخصیّتی را که نقش کلیدی در پیشبرد حوادث دارد «شخصیّت اصلی» مینامند. «فاطمه» و «مریم» در داستانهای حادثة شرف و سنگهای شیطان شخصیّتهای اصلی داستانی هستند که در آن زنان در پای بت باورهای غلط قربانی میشوند. اگرچه حادثة شرف را داستاننویسی مصری و سنگهای شیطان را نویسندهای ایرانی خلق کرده است با این وجود درونمایۀ مشترک (انتقاد از سنّتهای نادرست در ارتباط با زن) دو داستان را بسیار به یکدیگر نزدیک ساخته است؛ به گونهای که میتوان شبـاهت را در ابعـاد گونـاگون داستـانها مشاهـده کـرد. نگارندگان در این مقـاله شخصیّت اصـلی و شخصیّتپردازی آن را برای بررسی تطبیقی برگزیدهاند تا از طریق مقایسه، نقاط تفاوت و تشابه آن دو را با یکدیگر دریابند. اگر از میان عناصر سازندة داستان این عنصر برگزیده شده از آن رو است که با بررسی شخصیّتهای اصلیِ زن میتوان تا حدّی از مشکلات آنان در جامعة مصری و ایرانی آگاه شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
الدّراسة المقارنة للشّخصیة الرئیسیة ووصفها فی قصّة حادثة الشّرف من یوسف إدریس وأحجار الشّیطان من منیرو روانیبور
چکیده [English]
الملخّص
عنصر الشخصیة من أهمّ العناصر المکوّنة للقصة والّتی لا تظهر القصة دونها. یجور أن تخلق القصة عبر شخصیّة واحدة أو یشارک فیها أکثر ففی هذه الحالة یطلق عنوان «الشخصیة الرئیسیة» علی شخصیة تلعب دوراً مصیریاً فی تسییر الأحداث. «فاطمة» و «مریم» تکونان الشخصیتین الرئیسیتین فی قصتی حادثة شرف وأحجار الشیطان واللتین تضحیان أمام صنم المعتقدات الزائفة الّتی تسود علی المجتمعات التقلیدیة. علی الرغم من أنّ قاصّاً مصریّاً خلق قصة حادثة شرف وتمّت کتابة أحجار الشیطان من قبل کاتبة إیرانیة مع ذلک أنّ التشابه فی المضمون (انتقاد التقالید المسیطرة حول المرأة) یقرّب القصّتین إحداهما من الأخری بحیث یلمس هذا التّقریب فی الأجزاء المختلفة للقصة. فقد اخترتُ الشخصیة الرئیسیة ووصفها درساً فی هاتین القصتین لکی أزیح الستار عن التشابهات والمفارقات بین الشخصیتین ووصفهما آملة التعرّف الأکثر علی الظّروف الاجتماعیة للمرأة الایرانیة والمصریة.
کلیدواژهها [English]
- الکلمات الدّلیلیّة: الشخصیة الرئیسیة ووصفها
- حادثة شرف
- أحجار الشیطان