نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایران
2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایران.
چکیده
نویسندگان زن در ایران و کشورهای عربی توانستهاند موقعیت خود را در نوشتن آثار داستانی ابراز کنند و مورد استقبال مخاطبان قرار گیرند. داستاننویسان زن تأکید داشتهاند که زنان معنیای خاص از تجربه زنانه را به خواننده نشان میدهند، که ادبیات مردانه قادر به توصیف و بیان آن نیست؛ از اینرو کوشیدند آثاری بنویسند که مستقیماً مربوط به تجربه های زنان باشد. در پژوهش حاضر، بر پایۀ مکتب ادبیات تطبیقی آمریکایی، زمینه های شکل گیری و تحول جریان زنانه نویسی در ادبیات داستانی این دو سرزمین بررسی شده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که دورۀ اول داستاننویسی زنانه در ادبیات فارسی و عربی، بیانگر بیعدالتیها و رنج و محرومیت زنان است. دورۀ دوم، دوره بازیابی هویت زنان است و مسأله حق انتخاب، آزادی زن و تمایز بخشیدن به هویت زنانه مطرح است. آزادی زن، خروج از انفعال، ارتقای نقشپذیری زن از محیط خانه به سطوح مختلف جامعه اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و انتخاب قهرمان داستان از بین زنان، از مهمترین ویژگیهای آثار داستانی زنان در دورۀ سوم زنانهنویسی در ادبیات فارسی و عربی است. تلاش نویسندگان زن برای نمایش روایتی زنانه و بازنمودِ هویت زنان به شیوههای گوناگون در سطوح مختلف متن؛ ازجمله کاربرد واژگان، شخصیت پردازی، انتخاب قهرمان و روایتگرِ زن ارائه شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Pioneers of women's fiction writing in Persian and Arabic literature )with a focus on female storytellers in the nineteenth century(
نویسندگان [English]
- Hossein Mohammadian 1
- Seyyed Ali Seraj 2
1 Assistant Professor, Faculty of letters and humanities, University of Neyshabur, Neyshabur, Iran.
2 .Associate Professor, Department of Persain Languge and literature, Faculty of letters and humanities, University of Neyshabur, Neyshabur, Iran
چکیده [English]
Women writers in Iran and Arab countries have always been able to express their stance in writing their fictional works and were welcomed by the public in this respect. Story writers emphasized that women show the reader a special meaning of the female experience that male literature is not able to reveal. Accordingly, they tried to write works directly related to the experiences of women. The current study was conducted in the fields of formation and development of women's writing in the fictional literature of two countries based on the American School of Comparative Literature and the descriptive-analytical method. The results of the research indicate that the first period of women fiction writing in Persian and Arabic literature expresses the feelings of oppression, suffering, and deprivation. The second stage, is the period of restoration of women's identity and raises the issue of the right to choose, women's freedom, and discrimination of women's identity. Getting out of negativity and promoting the acceptance level of the women's role from the home environment to different levels of society, including political, economic, social, and cultural features, and choosing the hero among women, are among the most important features of women’s fictional works in the third period of women’s writing in Persian and Arabic literature. The women writers' efforts to show a female narrative and represent women's identity are presented in different ways at different levels of the text such as the use of words, characterization, and the choice of the female hero and narrator.
کلیدواژهها [English]
- fiction literature
- gender
- women narrators in Persian and Arabic literature
- women's narration
عنوان مقاله [العربیة]
رائدات فی الکتابة الروائیة النسائیة فی الأدبین الفارسی والعربی (مع الترکیز على رواة القصص من النساء فی القرن التاسع عشر)
چکیده [العربیة]
تمکنت الکاتبات فی إیران والدول العربیة من التعبیر عن موقفهن فی کتابة أعمالهن القصصیة والترحیب من قبل الجمهور. أکدت کاتبات القصة على أن النساء یظهرن للقارئ معنى خاصًا لتجربة الإناث لا یستطیع الأدب الذکوری وصفه والتعبیر عنه. لذلک، حاولن کتابة أعمال مرتبطة مباشرة بتجارب النساء. فی البحث الحالی، تمت الدراسة فی مجالات تکوین وتطور تیار الکتابة النسائیة فی الأدب القصصی لهاتین الأرضین بناءً على مدرسة الأدب المقارن الأمریکیة و المنهج التوصیفی ـ التحلیلی. وتشیر نتائج البحث إلى أن الفترة الأولى للکتابة القصصیة النسائیة فی الأدبین الفارسی والعربی تعبر عن ظلم ومعاناة وحرمان المرأة. المرحلة الثانیة هی فترة استعادة هویة المرأة وتطرح قضیة الحق فی الاختیار وحریة المرأة وتمییز الهویة النسائیة. إنّ حریة المرأة، والخروج من السلبیة، وتعزیز قبول دور المرأة من بیئة البیت إلى مستویات مختلفة من المجتمع، بما فی ذلک السیاسیة والاقتصادیة والاجتماعیة والثقافیة، واختیار البطل من بین النساء، تعتبر من أهم سمات الأعمال القصصیة النسائیة فی الفترة الثالثة من کتابة المرأة فی الأدبین الفارسی والعربی. یتم عرض جهود الکاتبات لإظهار سرد أنثوی وتمثیل هویة المرأة بطرق مختلفة على مستویات مختلفة من النص، مثل استخدام الکلمات والتوصیف واختیار البطل والراوی الأنثى.
کلیدواژهها [العربیة]
- الأدب القصصی
- الجنس
- النساء الراویات الفارسیة والعربیة
- السرد النسائی