نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 طالبة الدکّتوراه فی فرع اللّغة العربیة وآدابها، کلّیة الآداب واللّغات الأجنبیة، جامعة کاشان، کاشان، ایران.
2 أستاذ فی قسم اللّغة العربیة وآدابها، کلّیة الآداب واللّغات الأجنبیة، جامعة کاشان، کاشان، ایران.
3 أستاذ مساعد فی قسم اللغة الفارسیة، کلّیة الآداب واللّغات الأجنبیة، جامعة کاشان، کاشان، ایران
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Grammatical metaphor is marked as one of the outstanding issues in the systematic grammar function. Creating a new semantic system with the usage of new functions is claimed as one of the most attractive facilities that the language may provide. In addition to creating attractive expressions, it expands the semantic values of the text. With that in mind, these types of figures of speech and their analyses lead to a better identification of the text in textual studies. Considering the fact that such grammatical metaphors are exquisitely used in the Persian book for third grade of elementary School, this article explores this figure of speech by describing and analyzing it in the stories of Persian books and the Iraqi book for third grade of elementary school. The research expresses the concept of grammatical metaphor on the sample of children’s story. One of the major consequences of using grammatical metaphor of nominalization type is the coherence and magnification of the text. More precisely, nominalization hides the identity of the text doer and provokes the readers` thinking.
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
کاربرد استعارة دستوری در قصّههای کتابهای دوره دبستان؛ کتاب فارسی سوم دبستان ایران و کتاب قرأتی للصف الثالث الإبتدائی عراق
چکیده [العربیة]استعارة دستوری یکی از موضوعات محوری و مطرح در دستور نقشگرایی نظاممند است و ازجمله امکاناتی که زبان در اختیار کاربران خود قرار میدهد این است که با استفاده از ساختهای جدید در حوزة معنایی، نظامی نوین پدید آورد و گذشته از خلق جذّابیت عبارتها، افقهای معنایی متن را گسترش دهد. از این رو در گستره متنپژوهی، توجّه به این نوع آرایههای بیانی و واکاوی آنها به شناسایی بهتر متنها میانجامد. ازآنجاکه در متنهای کتابهای خوانداری، استعارههای دستوری چشمنواز است؛ نوشتار پیش رو به واکاوی این آرایه پرداخته است و از رهگذر توصیف و تحلیل، به شناسایی و بررسی آنها در داستانهای فراهمآمده در کتابهای خوانداری سوم ابتدائی ایران و کتاب قراءتی للصف الثالث الابتدائی عراق برآمده است. پژوهش بیانگر مفهوم استعارة دستوری بر روی نمونهای از داستانهای کودکان است، ازجمله نتایج بهدستآمده این است که استعارة نحوی از نوع اسمسازی، باعث انسجام، پیوستگی و برجسته سازی متن است. اسمسازی باعث پنهانماندن هویت کنشگر متن و بهحاشیهراندن وی میگردد و مخاطب را به درنگ سوق میدهد.
کلیدواژهها [العربیة]