نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات عربی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 دانشیار گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3 استاد گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
4 دانشیار گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Introducing and clarifying the faces of Hazrat Fatemeh and Hazrat Zeinab (peace be upon them), as the most distinguished women in the history of Islam, have been noticed in poems of Ahmad Waeli and Ahmad Azizi. Both poets have spoken about the personality model of these two noble ladies and, consequently, about the originality of the family lineage, as well as their genealogies, and they have introduced them as the worthy model. Along with this, they have made a solid statement about the clear logic and rhetoric of expression along with the patience and perseverance of Hazrat Zainab (PBUH) as their deserved models. By recreating the faces of Hazrat Fatemeh and Hazrat Zeinab (peace be upon them), they have used them in their world view and their poetic processes, therefore they are best among their contemporary female poets in their artistic, poetic abilities. Beside the anthropological use of Shia school and Islam, these two poets have used them as their models to be introduced and be followed. The present research illustrates that both poets, enumerating the characteristic of HazratFatemeh and Hazrat Zeinab have conceptually two main differences: Waeli's poetry is mostly a historical narrative of the life of Ahl al-Bayt (AS) in which emotion is not so prominent; While Ahmad Azizi's poem is full of feelings and emotions. Both poets, in terms of structural applications and the artistic aspects, have used the elements of figurative language, meanings and novelty, such as simile, metaphor, pun, preferences, pun and adaptation of Quranic verses and hadiths, inquiries and chapters, etc; But Azizi's approach to exploiting these elements tends to be a kind of subjectivism that is rooted in the authors' belief in Sepehri's poetry and, more importantly, in Indian or Isfahani style poetry; Waeli's poetry, on the other hand, is closer to the style of classical Arabic poets.
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
مظهر سیّدة فاطمة وسیّدة زینب (علیهما السّلام) فی شعر أحمد الوائلی وأحمد عزیزی
چکیده [العربیة]مقدّمة وشرح للمظهر سیّدة فاطمة وسیّدة زینب (علیهما السَّلام) کما أبرز النّساء فی التّاریخ الإسلام، یلاحظ فی شعر أحمد الوائلی وأحمد عزیزی. تحدّث کلّ من الشّعراءِ عن مثالین لهاتین السیّدتین النّبیلتین، وبالتّالی عن صحّة أسلافهم وکذلک عن الملحمة وقد قدّموها کنموذج جیّد وفی التّعبیر عن شخصیّتهم، تحدّثوا مع الواقعیّة وحقیقة المودّة إلی جانب ذلک، فإنّ الخطاب القویّ حول خطاب سیّدة زینب (س) فی البلاغة والصّبر کان أساس عملیاتهم الشّعریّة. لقد سعی هذان الشّاعران إلی إعادة صیامة وکرامة سیّدة فاطمة وسیّدة زینب (علیهما السّلام) فی العالمیّة أنثربولوجیا للإسلام والمدرسة الشّیعیّة.کما تدعو المرأة المعاصرة فی العالم الإسلامی المرأتین إلی متابعة وتجسید شعریهما مع الإستفادة من کلّ إمکاناتهم الفنیّة والشّعریّة.تشیر الدّراسة الحالیّة إلی أنّ کلا الشّاعران لهما اختلافان رئیسیان فی محتوی مواضیع سیّدة فاطمة وسیّدة زینب (علیهما السّلام): شعر الوائلی سرداً تاریخیّاً لحیاة أهل البیت (ع) بشکل یفتقد إلی عاطفة قویة فی حال أنّ شعر عزیزی حافل بالعاطفة والإحساس. استخدم کلا الشّاعران عناصر من الحساب والمعانی والإبتکارات مثل تشبیه، الإستعارة، مجاز، مراعات نظیر، التّضاد، الاقتباس من آیات القرآن والأحادیث، الاستفهام ومواضع الفصل وما إلی ذلک من حیث التّطبیق الهیکلی والجوانب الفنیّة.لکنّ المقاربة عزیزی فی استخدام هذه العناصر تمیل إلی أن تکون ذاتیة یعتقد أنّها متجذّرة فی شعر سبهری وفی شعر الهندی أو الأصفهانی سابقا، فی حین أنّ شعر الوائلی أقرب إلی أسلوب شعراء العرب الکلاسیکیین.
کلیدواژهها [العربیة]