نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 أستاذ مساعد فی قسم اللّغة العربیّة وآدابها بجامعة تربیت مدرس، طهران، ایران
2 أستاذ فی قسم اللّغة العربیّة وآدابها بجامعة تربیت مدرس، طهران، ایران
3 ماجستیرة فی قسم اللّغة العربیّة وآدابها بجامعة تربیت مدرس، طهران، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
تصویرشناسی به بررسی تصویر «دیگری» در متن ادبی وتعامل وی با «من» (=خود) میپردازد. در حقیقت، شناخت خود از طریق دیگری امکانپذیر است واحساس هویّت در رویارویی با او نمایان شده و بخش زیادی از این تعامل در ادبیّات سفرنامهها نمود
مییابد. غادة السمان تاکنون پنج اثر در ادبیّات سفرنامه منتشر نموده که مادة مناسبی برای مطالعات تصویرشناسی است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با اتّکا به روش اجتماعی وتطبیقی میکوشد تا به بررسی بخش اول از کتاب «شهوة الأجنحة» بپردازد. نویسنده، این بخش را به خاور دور اختصاص داده است. هدف از این پژوهش، آن است تا هویّت خود و دیگری وتوهّمات و
انحرافهای فکری متقابل این دو را از یکدیگر بهتر دریابیم. نتایج بیانگر آن است که سفر غادة السمان به شرق دور پس از آن بود که وی به از خودبیگانگی روحی مبتلا شد و برای گریز از واقعیّتهای دردناک وتلاش برای کشف مجهولات عازم این سرزمین شد، اما فرار از واقعیّتها ممکن نشد؛ چه، تصویر لبنان و دمشق از لابهلای هر سطر او واز درون هر صحنهای سر برمیکشد. ظاهراً سمّان، پیش از این سفر، تحتتأثیر برداشتهای ادیبان رمانتیک غرب از شرق افسونگر وابهامآلود قرار داشته است؛ از این رو، تجربة وی تجربهای حضوری و مستقیم و در عین حال، متاثّر از تصویرها ومتون پیشین است. سمّان، نخست یک ادیب و بعد جهانگرد است. وی عناصر تابلوهای هنری خود را از واقعیّت های دردناک و یا مسرّتبخش برمیگزیند و آنگاه صبغة ادبی وخیالی بدان میبخشد تا به شکلی هنری وتأثیرگذار درآید. با این همه، او واقعگرا وصادق است و تا حد امکان، از درافتادن در تعمیم وسیاهنمایی پرهیز
میکند، لیکن، چنان که خود او نیز گفته است دربارة شهرها نمیتوان بیطرف قضاوت کرد و واقعگرایی دروغ است. وانگهی، درآمیختن با ملّتهای مختلف و زندگی با آنان، زمینه و بستر مناسبی برای مقایسه و تطبیق پیش روی او نهاده و او را به شیفتگی نسبت به فرهنگ و تمدّن کهن شرق دور و زیبایی وجادوی آن وا داشته است، چنانکه وی را بر آن داشت که مظاهر عقبماندگی، فقر، غرق شدن در مصرفگرایی وتمدّن مادی خاور دور را محکوم نماید.
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
The Other Eastern Image in the Travelogues of Ghadat Alsaman Case Study: The Book of Shahvat Al Ajnahat
چکیده [العربیة]An imagology examines the image of "other" in the literary text and its interaction with "I" (= self). In fact, self-knowledge is possible through other, and the sense of identity in its confrontation with it appears and the part of this interaction in the literature of travel magazines . Ghadat Al Saman has published five works in the travel magazine, which are the good material for pictorial studies. This research is based on descriptive-analytical method and socially-comparative methodology to study the first part of the book Shahvat Al Ajnahat. The author devotes this section to the Far East. The purpose of this research is to identify one's identity and the other, hallucinations, and the intellectual deviations. The results indicate that Ghadat Al Saman trip to the far East was after he suffered from spiritual alienation and was able to escape the realities to escape the painful facts and the effort to discover the unknowns to the land, the image of Lebanon and Damascus are flowing from each level and within each scene. Ceman, apparently, before the trip, was influenced by the impressions of Western romantic literary critics of the East of the charming and supermarket; hence, his experience is intuitive and direct experience, and at the same time influenced by earlier images and texts. . Cement is first a literary and then a traveler. He brings elements of his artwork to painful or rewarding realities, and then he gives literary and craftsmanship an artistic and influential image. Nevertheless, he is realistic and, as far as possible, avoids generalization and avoidance. But, as he himself said, it is impossible to judge the cities in a straightforward way, and realism is a lie. Moreover, joining with different nations and living with them are an appropriate context for comparing and adapting for him, and he has been fascinated by the ancient culture and civilization of the far East, and has had the beauty and the creation of it, as he had to condemn the manifestations of backwardness, poverty, drowning in consumerism and the materiality of the far East.
کلیدواژهها [العربیة]
الف: الکتب
ب: المجلاّت
ج: الأطروحة
د: المواقع الإنترنتیّة