نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای ادبیات فارسی
2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی
3 دانشیار زبان و ادبیات فارسی/ گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
چکیده
نشانهشناسی فرهنگی، مطالعة مناسبات بینافرهنگی میان قطبهای تعاملی، تعارضی و تقابلی است که گسترۀ فرهنگ خودی و رمزگان آن را در برابر تنگناهای فرهنگ دیگری یا نافرهنگ تبیین میکند. برداشت پیشینی لوتمان از فرهنگ در هیأت مجموعهای از نظامهای نشانهای با حد و مرزهای مبهم بودهاست و تمامی پدیدارهای نشانهای را که در پیوستاری بهطور خاص سازمانیافته غرق هستند، سپهر نشانهای مینامد. مرز و فضای نشانهشناختی فرهنگی، همگنی و فردیت را برجسته میسازد و عملکرد این فیلترینگ، تبدیل بیگانه به آشنا و گاهی دیگری به خود است. این پژوهش رمانهای «بر جادههای آبی سرخ» و «فرانکشتاین در بغداد» را بر پایة نظریة سپهر نشانهای لوتمان با تکیه بر مرز و مرکز با کاربست مفاهیمی مانند قطبهای تعاملی، تعارضی و تقابلی در سپهر نشانهای لوتمان با رویکردی توصیفی- تحلیلی بررسی و تبیین کردهاست. نویسندگان، مرز و مرکز را در آثار مورد مطالعه برای فرهنگ خودی تبیین کرده و در صدد نگهداشت آن هستند، اگر چه فضای این آثار، مرکز و پیرامونی دارد که بهناچار دری به فرهنگ دیگری گشودهاند. دستاورد پژوهش نشان میدهد، نابرابری ساختاری از نشانههای فرهنگی در مرز و مناسبات میان متنها و فضاهای متفاوت در مرکز وجود دارد و باعث شدهن نشدهاست، بلکه تقابلهای جبرانناپذیری در آن وجود دارد. البتّه این دو نویسنده، بهویژه نادر ابراهیمی فرهنگ خودی را با وجود تقابل و تناقض فرهنگ خودی و دیگری در برخورد با فرهنگ دیگری حفظ کرده و دیگری را در خارج از مرز مؤلفههای فرهنگ خودی نگه داشتهاست.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Comparative Study of the Novels “On the Red Blue Roads” and “Frankenstein in Baghdad” (Based on Yuri Lotman’s Semiotic Sphere Theory with Emphasis on Border and Center) (Based on
نویسندگان [English]
- Raoof Ibrahim Sameen 1
- Mousa Parnian 2
- Khalil Baygzade 3
1 phd student in persian literature
2 Associate Professor of Persian Language and Literature
3 Associate Professor of Persian Language and Literature/ Persian Language and Literature Department, Faculty of Literature and Human Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]
Cultural semiotics is the study of intercultural relations among interactive, conflicting, and confrontational poles, that explains the scope of one's own culture and its codes against the constraints of another culture or non-culture. Lotman's prior understanding of culture is in the form of a collection of semiotic systems with vague boundaries, and he refers to all semiotic phenomena that are specifically organized along a continuum as the semiotic sphere. The border and cultural semiotic space highlight homogeneity and individuality, and the function of this filtering transforms the foreign into the familiar and sometimes the other into the self. This research examines and elucidates the novels 'On the Red Water Roads' and 'Frankenstein in Baghdad' based on Lotman's semiotic sphere theory, focusing on border and center, employing concepts such as interactive, conflicting, and confrontational poles within Lotman's semiotic sphere with a descriptive-analytical approach. The authors elucidate the border and center in the studied works for their own culture and seek to maintain it, although the space of these works has a centeective of the autheir own culture and the other in dealing with another culture, keeping the other outside the boundaries of the components of their own culture.
کلیدواژهها [English]
- On the Red Water Roads, Frankenstein in Baghdad, Yuri Lotman, conventional pattern, border and center."