ناهمترازی تشبیهات مردانه و زنانه در داستان‌‌های معاصر فارسی و عربی (با تأکید بر آثار مستور، پیرزاد، الراهب و بیطار )

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی

3 دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

از آغاز شکل گیری فمنیسم، به ویژه در شاخه زبانشناسی آن بر ماهیت ذاتی«زبان» و نسبت آن با جهان و گفتمان «مردسالارانه» تأکید می‌شود و یکی از راه‌های برون رفت از معضل در حاشیه بودن زنان را، فاصله گرفتن از زبان مردانه و پایه‌ریزی سبک و زبان زنانه می‌دانند. منتقدان فمنیست، ایدۀ تفاوت زبان زنانه از زبان مردانه را مطرح کرده‌اند. در این نوشتار، صحّت و سقم این ادّعا، با هدف سنجش تشبیهات نویسندگان زن و مرد در دو زبان فارسی و عربی(در داستان‌‌ها) با توجّه به عامل «جنسیّت» بررسی شده است. به این منظور، از چهار نویسنده مشهور مرد و زن ایرانی و سوری آثاری انتخاب شده‌ و تشبیهات آن به روش توصیفی تحلیلی از منظر همگرایی و واگرایی در تناسب با جنسیت نویسنده بررسی شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد تشبیهات جنسیت زده در آثار مستور، پیرزاد و بیطار پرکاربرد است؛ به علاوه، تشبیهات همگرا با جنسیت نویسنده، درآثار مستور و پیرزاد دیده می‌شود. در مقابل، الراهب و بیطار در کاربرد تشبیهاتی که از زبان شخصیت مرد در داستان بیان می‌شود، کنشی واگرایانه داشته و از جنسیت خود فاصله گرفت ه‌اند. در مجموع در صورتی که نام پیرزاد و مستور از کتابشان حذف شود، مخاطب می‌تواند با تمرکز بر ساخت و کاربرد تشبیهات، جنسیت نویسندگان را حدس بزند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Asymmetry of Masculine and Feminine Similes in Contemporary Persian and Arabic Stories (With Emphasis on the Books of Mastoor, Pirzad, Al-Raheb, and Baytar)

نویسندگان [English]

  • Maryam Jalali 1
  • Ghodrat -Allah Taheri, 2
  • weeam Alali 3
1 عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
2 , Associate Professor of the Department of Persian Language and Literature, Shahid Beheshti University
3 PhD student of Persian language and literature of Shahid Beheshti University Search for this on Google
چکیده [English]

Feminist critics have introduced the idea of distinguishing between female and male language and are actively seeking to identify and elucidate these differences. In these investigations, attention is paid not only to the differences in the lexical, grammatical, and structural systems of female language but also to their rhetorical systems.This paper examines the validity of the claim regarding the constructed metaphors by male and female authors in Persian and Arabic (within narrative literature), focusing on the factor of "gender." To this end, one work each from two prominent Iranian male and female authors and from two Syrian male and female authors has been selected. The constructed metaphors in these authors' works are analyzed descriptively and analytically, considering gender bias, convergence, and divergence in relation to the author's gender. The findings indicate that gendered metaphors are significantly utilized in the works of three authors: Mastoor, Pirzad, and Bitar. Furthermore, despite the gender of the characters in the narratives, converging metaphors that align with the author's gender are observed in the works of Mostafa Mastoor and Pirzad. Conversely, Al-Raheb (to some extent) and Bitar exhibit a divergent approach in their use of metaphors expressed through male characters, distancing themselves from their own gender. Overall, if the names of Pirzad and Mostafa Mastoor were to be removed from their books, readers could still guess the gender of the authors by focusing on the construction and use of the metaphors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Feminism
  • Fiction
  • Persian and Arabic
  • Gender
  • Similarities

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 09 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 27 فروردین 1403
  • تاریخ بازنگری: 05 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 09 اردیبهشت 1404