واکاوی دلالت رنگ سبز در شعر أمل دنقل و قیصر امین‌پور با تکیه بر رمزگان زیبایی‌شناختی پی‌یرگیرو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان

2 دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه سمنان

3 دانش آموخته کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی

چکیده

نشانه‌شناسی پی‌یرگیرو به عنوان یک نظریه گفتمان محور، نشانه‌های زبانی را در متن بر اساس رمزگانی که بدان‌ها تعلق می‌گیرد مورد واکاوی قرار می‌دهد. رمزگان زیبایی-شناختی در الگوی گیرو بر اساس نشانه‌های القائی در شعر که با خیال و عواطف انگیخته شده سرو کار دارد لذا به نشانه‌های چند معنایی و مبهم، که ذهن و روان انسان با آن مواجه است، چهارچوب مشخصی می‌دهد که در این حالت تحلیل‌گر با نشانه‌هایی روبه رو است که به شکل نظامی در آمده‌اند. رنگ سبز از جمله نشانه‌هایی القائی و انگیخته شعری در شعر قیصرامین‌ پور و أمل دنقل دو شاعر نامی عربی فارسی است که با خلق فضای تخیّل آمیز و ایجاد تقابل‌های دوگانه سبب زیبایی و تضمن معنایی وبعضا چند معنایی می‌شود. از این رو مقاله حاضر می‌کوشد تا با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی دلالت رنگ سبز را در شعر أمل دنقل و قیصر امین پور به عنوان یک نشانه‌ زبانی چند لایه در سایه رمزگان زیبایی‌شتاسی پی‌یر گیرو تحلیل کند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که رنگ‌واژه سبز در آراء دو شاعر از اهمیت ویژه‌ای برخودار است و در مواردی از این رنگ به عنوان نماد عواطف و احساسات قلبی و همینطور عنصر معنوی و قدسی یاد می-کنند. با توجه به معنای اصلی رنگ سبز به عنوان نماد طبیعت، دو شاعر در مقام مقایسه بین روستا و شهر، ضمن برتری دادن روستا بر شهر، آرامش را از جمله نشانگان رنگ‌واژه سبز قلمداد می‌کنند. علاوه بر این رنگواژه سبز درآثار مورد مطالعه نماد زندگی، امید، باروری، تازگی و زنده‌دلی است

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the meaning of green color in the poetry of Amal Dongol and Qaiser Aminpour based on Piergirou's aesthetic codes

نویسندگان [English]

  • علی اکبر نورسیده 1
  • ali bagheri 2
  • mohammad fetemi 3
1 Associate Professor, Department of Arabic Language and Literature, Semnan University
2 Associate Professor of Arabic Language and Literature, Semnan University
3 Master's degree in Persian language and literature
چکیده [English]

Piergirou's semiotics, as a discourse-centered theory, analyzes linguistic signs in the text based on the codes to which they belong. Aesthetic codes in the Giro model are based on inductive signs in poetry that deal with imagination and evoked emotions. Therefore, it gives a specific framework to the ambiguous and ambiguous signs that the human mind and psyche are faced with. In this case, the analyst is faced with signs that have become military in form. The color green is one of the poetic inductive and provocative symbols in the poetry of Qaysaraminpour and Amal Danqol, two famous Arab-Persian poets. By creating an imaginative space and creating dual contrasts, it creates beauty and semantic and sometimes multiple meanings. Therefore, this article attempts to analyze the connotation of the color green in the poetry of Amal Danqol and Qaisar Aminpour, relying on a descriptive-analytical method, as a multi-layered linguistic sign in the shadow of Pierre Giraud's aesthetic codes. The results of the research show that the color green is of particular importance in the opinions of the two poets. And in some cases, this color is referred to as a symbol of emotions and feelings of the heart, as well as a spiritual and sacred element. Considering the original meaning of the color green as a symbol of nature, both poets, in comparing the village and the city, while giving the village precedence over the city, consider peace and comfort as among the symptoms of the color word green.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Green color
  • Amal Danqol
  • Qaiser Aminpour
  • Aesthetic codes
  • Pierre Giraud

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 09 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 08 اسفند 1403
  • تاریخ بازنگری: 07 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 09 اردیبهشت 1404