بررسی و تحلیل تصویر سیستان در المسالک و الممالک اصطخری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد

10.22126/jccl.2024.9891.2554

چکیده

«تصویرشناسی» که رویکردی در ادبیات تطبیقی است، با به کارگیری روشی میان‌رشته‌ای در پی شناخت فرهنگ، هویت و تصویر واقعی یک ملّت از نگاه دیگری است. یکی از متون مهمّ تاریخی قرن‌های سوم و چهارم هجری مسالک و ممالک اصطخری، جغرافی‌دان و سفرنامه‌‌نویس آن دوران است. وی در اثرش به معرفی مناطق و اقوام مختلفی از ایران و کشورهای اسلامی پرداخته‌است که یکی از آن‌ها سیستان و سیستانیان است. ترجمة این کتاب در قرن ششم و هفتم به فارسی انجام شده است که می‌توان آن را در قلمروی متون کهن نثر فارسی به شمار آورد. در این جستار در پی پاسخ به این پرسش‌ها هستیم که انواع تصاویر سیستان در المسالک و الممالک چگونه است و دیگر آن‌که اصطخری این تصاویر را چگونه قضاوت و روایت کرده و دلایل آن چیست؟ بر این اساس انواع تصاویر مرتبط به سیستان در اثر اصطخری بر پایة دانش تصویرشناسی و در هفت شاخصة فرهنگی، مذهبی، سیاسی، تاریخی، اقتصادی، معماری و جغرافیایی استخراج و طبقه‌بندی و تحلیل شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در مجموع 159 تصویر مرتبط در سیستان در اثر اصطخری قابل شمارش است که از این میان تصاویر جغرافیایی با 46 درصد و تاریخی با 16 درصد بیش‌ترین نوع تصاویر را به خود اختصاص داده است. غلبة 60 درصدی تصاویر مثبت نیز نشانگر نگاه مثبت اصطخری به این قوم بوده و عواملی هم‌چون هدف تألیف اثر، تأثیرپذیری از آثار پیشین، زیست بوم، گرایش‌های ملّی _ مذهبی و ساختار جامعۀ عصر او در ارائۀ این تصاویر تأثیرگذار بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Image of Sistan in Istakhrī's Al-Masālik wa'l-Mamālik

نویسندگان [English]

  • احسان قبول 1
  • عبدالله رادمرد 1
  • MohammadReza Goli 2
1 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities. Ferdowsi University of Mashhad. Mashhad. Iran
2 Persian Language and Literature Department, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]

This paper delves into the study and analysis of the image of Sistan in Istakhri's al-Masālik wa-l-Mamālik. By employing the interdisciplinary method of "imagology" within the realm of comparative literature, the paper aims to comprehend the cultural identity and true image of the Sistan region from the perspective of "the other." Istakhri, a renowned geographer and travel writer of the 3rd and 4th centuries AH, describes various regions and tribes of Iran and Islamic countries in his work, including Sistan. The Persian translation of al-Masālik wa-l-Mamālik from the 6th and 7th centuries serve as valuable ancient Persian prose texts to be explored.
This essay seeks to address these key questions: What types of images of Sistan does Istakhri present in his work? How does he evaluate and narrate these images, and what are the reasons behind his depictions? Drawing upon the principles of imagology, the paper categorizes and analyzes the different types of images associated with Sistan in seven indicators: cultural, religious, political, historical, economic, architectural, and geographical.
The findings of this research reveal a total of 159 images related to Sistan within Istakhri's book. Geographical images comprise the largest portion, accounting for 46%, followed by historical images at 16%. Notably, positive images dominate, representing 60% of the total, indicating Istakhri's favorable perspective towards the people of Sistan. The essay concludes by highlighting several influential factors that shaped these images, like the author's intentions in creating the book, influences from previous works, ecological factors, and societal structures of Istakhri's era.

کلیدواژه‌ها [English]

  • imagology
  • al-Masālik wa-l-Mamālik
  • Istakhari
  • Sistan
  • evaluative perspective