خوانش نشانه‌شناسانۀ نمادهای آب و آتش در شعر شفیعی‌کدکنی و آدونیس بر اساس الگوی «چارلز پیرس»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

2 استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

3 دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

چکیده

برای درک شعر نو که سرشار از نشانه­ هاست، پیروی از یک الگوی خاص نشانه­ شناسی ضروری می­ نماید. از جملۀ این الگوها، الگوی چارلز پیرس است. پیرس یکی از بنیان­گذاران و صاحب­نظران مشهور نشانه ­شناسی است که با ارائۀ یک الگوی سه­ وجهی شامل بازنمون، موضوع و تفسیر، بن­ مایه­ های معنایی نشانه­ ها را مشخص می ­سازد. درواقع با ارتباط این سه وجه است که معنای اصلی نشانه ­ها به دست می­ آید. شفیعی­ کدکنی و آدونیس، دو شاعر نوپرداز شعر فارسی و عربی هستند که از نشانه ­های طبیعی به­ خصوص آب و آتش به وفور در شعر خود استفاده کرده­ اند و آن را دستاویز محکمی برای القای معانی مورد نظر خود قرارداده­ اند. پژوهش حاضر می­ کوشد، تا به شیوۀ توصیفی-تحلیلی و با استفاده از الگوی نشانه ­شناسی پیرس به کشف لایه ­های معنایی و کارکرد نمادهای آب و آتش در اشعار این دو شاعر بپردازد. از نتایج این پژوهش و معناهایی که از واژه ­های آب و آتش در اشعار این دو شاعر به دست می ­آید، می­ توان به جریان­داشتن، تزکیه­ گری و پاک­ کنندگی، دگردیسی، نابودگری، زندگی، تجدّد، عظمت و شکوه گذشته، جنگ، زایشی­ نو و عشق و احساسات اشاره کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Semiotic reading of water and fire symbols in the poems of Shafiei-Kadkani and Adonis based on the model of "Charles Sanders Peirce"

نویسندگان [English]

  • Abdolahad Gheibi 1
  • Mohammad Reza Eslamy 2
  • Sajjad Sedghi 3
1 Professor of Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
2 Assistant Professor of Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
3 Ph.D student of Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Introduction:
Water and fire are two categories that have long been used as symbols among different nations and cultures and have been respected by nations as two important elements of nature. These elements are considered holy, purified and pure symbols in many places. Therefore, for a better understanding and correct recognition of these signs and symbols, there must be a specific framework and method; One of these methods is the use of semiotic knowledge. Charles Sanders Peirce is one of the famous semioticians who presented a new way to understand signs. His semiotic system, unlike Saussure's, which is based on a binary model of the signifier and the signified, is a three-dimensional model consisting of representation, subject, and interpretation. In fact, it is with the connection of these three aspects that the main meaning of signs is obtained and the meaning hidden in the lower layers of the text is determined. On the other hand, after the Second World War, due to the inappropriate social and political atmosphere prevailing in Iran and the Arab countries, as well as the stagnation and decay in the society, many poets of the Persian language and the Arab world, in their poetry, turned to the use of symbols and the myths were inclined. In the meantime, Shafi'i Kodkeni and Adonis also used a lot of symbols in their poetry due to their full knowledge of literature and national and world heritage. In fact, Shafii Kodkani can be considered one of the most knowledgeable poets of Persian literature, who is fully aware of the situation of his time, and the use of symbols and myths in his poetry is considered one of his ways to express the disordered state of society. Adonis is also one of the most prominent contemporary Arab poets who has always tried to convey a new attitude to the audience in his poetry. He is a modern poet whose all efforts are aimed at getting rid of the past and looking to the future. For this reason, he turns to the world of symbols because he cannot clearly express his mentality in the petrified Arab society. On the other hand, the symbols of water and fire are considered to be one of the most frequent symbols in the poetry of these two poets due to their value and meaning in human life and their alignment with the fundamental thoughts and views of Shafii Kodkani and Adonis, and the reason for choosing these two symbols is also for analysis in this article, the special importance of these two symbols compared to other symbols in the poems of these two poets and also due to the closeness of the concepts of these two symbols and their great use in their poems.
Methodology:
The present study tries to explore the layers of meaning and the function of the symbols of water and fire in the poems of Shafii Kodkani and Adonis in a descriptive-analytical and comparative manner and using the semiotic model of Pierce.  In this article, the researchers have tried to refer to different sources and use the library method to randomly select poems from the whole divan and tell the audience the invisible world of meanings hidden in the layers of the words water and fire. In order to get the implied meanings of these words, they have first considered the general atmosphere of the society mentioned by the two poets and then by examining the coexistence of other words and using the two sides mentioned in Peirce's theory, i.e. representation and subject, they have reached the third side and the final goal, which is the interpretation of the word.
Results and Discussion:
Shafii Kodkani and Adonis are among the great and contemporary poets of Persian and Arabic literature, whose poems have attracted the attention of many researchers and many researches have been done on their poems. But with the investigations that were done in reliable scientific databases, it seems that none of these researches were based on semiotic theories and this issue demanded that a semiotic-centered research be done on the poems of these two poets. Therefore, it can be said that no independent research based on semiotics has been done on the poems of these poets and only in some researches, some topics of semiotics have been briefly mentioned. Therefore, the difference between this research and the previous researches is that, firstly, only two symbols have been specially selected from among the symbols in the poems of these two poets to make the discussion more specific; The second difference is that this research analyzes the symbols in a comparative way in order to determine the commonalities and differences in meaning between the two poets. Another difference that can be pointed out is that in the present article, the symbols are examined based on Peirce's theory of semiotics in order to achieve the underlying layers of meaning in the mentioned symbols in a systematic way and in a specific framework. From the results of this research and the meanings that are obtained from the words water and fire in the poems of these two poets, we can refer to flow, cultivation and purification, metamorphosis, annihilation, life, renewal, greatness and glory of the past, war, new birth and love and feelings mentioned.
Conclusion:
By examining the political, social and cultural conditions governing the society of two modernist poets, namely Shafii Kodkani and Adonis, it can be seen that in some moments of their poetic lives, due to the chaotic social and political atmosphere and the stagnation in the society, they symbols are used to express their thoughts in order to convey their constructive views to the audience and free people and society from ignorance and corruption and guide them towards modernization and progress. Among the signs, they use more natural symbols, and among natural symbols, they use more symbols that are in line with their thoughts and ideas. Therefore, they pay more attention to the symbols of water and fire, and these two words are among the most frequent words and signs in the poems of these two poets. In the current study, considering the semiotic model of Peirce in the function of water and fire symbols in the poems of the mentioned poets, it is concluded that the representation of water and fire, which is actually the signifier, is the phonetic image of the words and the meaning of the first signs. In fact, Shafi'i Kodkani and Adonis use these mental and vocal forms and abstract concepts such as flow, cultivation and purification, metamorphosis, annihilation, life, renewal, greatness and glory of the past, war, new birth, love and feelings are expressed for the audience in a concrete and sensual way. Therefore, it can be said that these abstract concepts are the subject of Peirce's semiotics model, which is considered as the secondary meaning or the signifiers and semantic elements of words. In order to guide the audience from the primary meaning or the representation to the secondary meaning which is the subject and object, the poet draws the space of the poem in such a way that the reader can easily understand the function of these signs and to achieve the third side of Peirce's theory, which is the interpretation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Charles Sanders Peirce's Semiotis
  • Water
  • Fire
  • Shafiei-Kadkani
  • Adonis

عنوان مقاله [العربیة]

القراءة السیمیائیة لرموز الماء والنار فی قصائد شفیعی‌کدکنی وآدونیس بناءً على نظریة تشارلز بیرس

چکیده [العربیة]

من أجل استیعاب الشعر الحدیث المفعم بالعلامات والرموز أصبح إتّباع نمط محدّد من الأنماط السیمیائیة ضرورة ملحة. تعد مدرسة تشارلز بیرس إحدى من هذه الاتجاهات السیمیائیة. یعتبر بیرس أحد مؤسسی السیمیائیة وخبرائها المشهورین. فبیرس بتقدیم نموذجه الثلاثی الشهیر والذی یعتمد على التمثیل والموضوع والتفسیر ساهم فی الکشف عن الجذور المعنائیة للعلامات. بناءً على هذا الأساس الرصین، فالمعنی الحقیقی للعلامات لایأتی إلّا من خلال التفاعل الثلاثی لهذه الوجوه الثلاثة. یستخدم شفیعی‌کدکنی وآدونیس وهما شاعران مبتکران فی الشعر العربی والفارسی الحدیث، العلامات والرموز الطبیعیة وخاصّة رموز الماء والنار فی شعرهما بکثافة وحاولا من خلال استخدام الرموز هذه، أن یوحیا بمعنی محدد و جدید ومبتکر. یحاول البحث الراهن عبر المنهج الوصفی التحلیلی واعتمادًا على سیمیائیة بیرس أن یسبر طبقات المعنى وطرق التّوظیف لرموز الماء والنار فی قصائد هذین الشاعرین. من نتائج البحث عن الکشف وإحصاء الدّلالات المختلفة لکلمات الماء والنار فی قصائد الشاعرین، نستطیع أن نشیر الى المعانی التالیة: التدفّق، النزاهة والتطهّر، التطوّر، التدمیر، الحیاة، الانبعاث، مجد التراث الماضی، الحرب، التجدید والحب.

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • سیمیائیة بیرس
  • الماء
  • النار
  • شفیعی‌کدکنی
  • آدونیس
آدونیس (1960). أوراق فی الریح. بیروت: منشورات دار الآداب.
آدونیس (1988). الأعمال الشعریة الکاملة. المجلد الثانی. بیروت: دار العودة.
آدونیس (1996). الأعمال الشعریة/أغانی مهیار الدمشقی وقصائد أخرى. دمشق: دار المدی للثقافة والنشر.
اسماعیل­پور، ابوالقاسم (1387). اسطوره، بیان نمادین. چاپ دوم. تهران: سروش.
بوالعقل، علی (2020). «الخطاب الشعری عند مظفر النواب دراسة سمیائیة دیداکتیکیة». بحث لنیل الاجازة المهنیة. جامعة محمد الخامس بالرباط. المدرسة العلیا للأساتذة-الرباط.
چندلر، دانیل (1397). مبانی نشانه­شناسی. ترجمۀ مهدی پارسا. چاپ ششم. تهران: سوره مهر.
حافظ، شمس­
الدین محمد (1381). دیوان حافظ. گردآورنده: حسین­علی یوسفی. چاپ اول. تهران: روزگار.
ذاکری، سمیه؛ قاری، محمدرضا؛ سرور یعقوبی، علی (1398). «تحلیل نشانه­شناسی معشوق در شعر شاملو براساس نظریۀ مایکل ریفاتر؛ مطالعه موردی: شعر «سرود آن کس که از کوچه به خانه بازمی­گردد». پژوهشنامۀ ادب غنایی، 17 (33)، 116-97.
رضوی­فر، اَملی؛ غفاری، حسین (1390). «نشانه­ شناسی پیرس در پرتو فلسفه، معرفت ­شناسی و نگرش وی به پراگماتیسم». نشریه فلسفه، 39 (2)، 36-5.
روشنفکر، کبری؛ پروینی، خلیل؛ خضری،  کاوه (2017). «أنوسة الأسطورة فی شعر أدونیس». مجلة اللغة العربیة وآدابها، 13(2)، 205-185.
سجودی، فرزان (1395).  نشانه ­شناسی کاربردی. چاپ چهارم. تهران: علم.
سیبیاک، تامس آلبرت (1391).  نشانه­ها: درآمدی بر نشانه­شناسی. ترجمۀ محسن نوبخت. چاپ اول. تهران: علمی.
شفیعی­ کدکنی، محمدرضا (1390). آیینه­ای برای صداها. چاپ هشتم. تهران: مهارت.
شفیعی­ کدکنی، محمدرضا (1392). «در لحظۀ حضور». بخارا، 15 (92)، 35-8.
شوالیه، ژان؛ گربران، آلن (1384). فرهنگ نمادها. جلد 1. ترجمۀ سودابه فضایلی. چاپ دوم. تهران: جیحون.
صدقی، حامد؛ نصاری، جمال (2013). «الطبیعة الرمزیة فی شعر بدر شاکر السیاب ونیما یوشیج». دراسات فی اللغة العربیة وآدابها، 4 (15)، صص 142-119.
ضیمران، محمد (1382). درآمدی بر نشانه­ شناسی هنر. چاپ اول. تهران: قصه. 
عباسی، حبیب­الله (1387). سفرنامۀ باران؛ نقد و تحلیل و گزیدۀ اشعار شفیعی­ کدکنی. چاپ اول. تهران: سخن.
عباسی، حبیب­ الله؛ رامیار، رامک (1399). «بررسی نشانه­ های دینی در شعر فروغ فرخزاد با استفاده از نظریۀ نشانه­ شناسی پیرس». فصلنامۀ متن­ پژوهی ادبی، 24 (86)، 190-163.
فتوحی رودمعجنی، محمود (1389). بلاغت تصویر. چاپ دوم. تهران: سخن.
فردوسی، ابوالقاسم (1965). شاهنامه، متن انتقادی. جلد 3. تصحیح: او. اسمیرنوا. تحت نظر عبدالحسین نوشین. مسکو: دانش.
کوپال، عطاءالله (1386). «فراز و فرود نشانه ­شناسی از دانش تا روش». باغ نظر، 4 (7)، 48-39.
میرباقری­ فرد، سید علی­ اصغر؛ نجفی، زهره (1388). «بررسی الگوی نشانه­ شناختی پیرس در زبان عرفانی مولانا». شعرپژوهی (بوستان ادب)، 1 (2)، 156-133.
مکاریک، ایرنا ریما (1385). دانشنامۀ نظریه­ های ادبی معاصر. ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی. چاپ دوم. تهران: آگاه.