نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 أستاذه مساعدة فی قسم اللغة العربیّة وآدابها جامعة المذاهب الإسلامیة، طهران، ایران.
2 خرّیجة ماجستیرة فرع اللغة الفارسیّة وآدابها، کلّیّة الأدب الفارسی واللّغات الأجنبیة، جامعة العلامة طباطبایی، طهران، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
In Resistance literature, the character and scene are the most important elements in the story; because resistance against the enemy means defending man (person) & soil (setting). The short story “Thirty-Nine & One Captives” by Iranian author Habib Ahmad Zadeh and “He was a child” by Palestinian writer Ghassan Kanafani narrate a single subject through the lens of two different cultures. The theme of "Thirty-One & One Captives" depicts the concept of bravery & heroism of children in the face of Iraqi forces on the borders of Iran and Iraq; however, the theme “He was a child that day” reflects the oppression of the Palestinian people and children inside the occupied territories. The present study in the field of resistance literature & with a descriptive-analytical method has studied the position of the character element in two stories, their similarities, differences and tools to analyze the characteristics of staging elements in two literary works. What encourages us to comparatively study two literary works are the similarities & differences between the two stories, the narrative tools used to reflect the themes of the stories. The anonymity of the main character and the appearance of a bus during both stories can be considered as important commonalities of these two works.
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
واکاوی تطبیقی عناصر شخصیت و صحنه در دو داستان «سی و نه و یک اسیر» و «کان یومذاک طفلاً»
چکیده [العربیة].در ادبیّات پایداری عنصر شخصیّت و صحنه، مهمترین عناصر در داستان هستند؛ زیرا پایداری دربرابر دشمن بهمعنی دفاع از انسان (شخص) و خاک (صحنه) است. داستان کوتاه «سی و نه و یک اسیر» اثر حبیب احمدزاده و «کان یومذاک طفلا»ً نوشتة غسّان کنفانی، از دریچة دو فرهنگ مختلف روایتگر موضوعی واحد هستند. درونمایة «سی و نه و یک اسیر» ترسیم مفهوم دلاوری و قهرمانی کودکان در رویارویی با نیروهای عراقی در مرزهای ایران وعراق است؛ حالآنکه درونمایة «آن روز او یک کودک بود» بازتاب مظلومیت مردم و کودکان فلسطینی در داخل سرزمینهای اشغالی است. پژوهش حاضر در حوزة ادبیّات پایداری و با روش توصیفی - تحلیلی، جایگاه عنصر شخصیت در دو داستان و نقاط شباهتها و تفاوتهای آنها را بررسی کرده و درصدد تحلیل ویژگی عناصر صحنهپردازی در دو اثر ادبی است. آنچه نگارندگان را به مطالعة تطبیقی دو اثر ادبی برانگیخته است، وجوه تشابه و تفاوت در دو داستان، ابزارهای داستانی است که بهقصد انعکاس درونمایة داستانها بهکار گرفته شده است. بینامبودن شخصیّت اصلی و وجود اتوبوس در طول دو داستان را میتوان از اشتراکات مهمّ این دو اثر دانست و شیوة شخصیّتپردازی بهروش توصیف مستقیم و غیر مستقیم و میزان توجّه به عنصر صحنه و روشهای صحنهپردازی از برجستهترین تفاوتها است.
کلیدواژهها [العربیة]