نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 أستاذه مساعدة فی قسم اللغة العربیّة وآدابها جامعة المذاهب الإسلامیة، طهران، ایران.
2 خرّیجة ماجستیرة فرع اللغة الفارسیّة وآدابها، کلّیّة الأدب الفارسی واللّغات الأجنبیة، جامعة العلامة طباطبایی، طهران، ایران
چکیده
إنّ أدب المقاومة هو التعبیر من خلال اللغة، الّتی استحالت نصًّا ومنصةً للدفاع عن الوطن والإنسان فی معرکته مع الآخر المعتدی، ومن مقوّمات هذا النوع الأدبی، الشخصیة والبیئة القصصیة، التین تمثّلان بدورهما الإنسان والأرض. تسرد القصتان «سی و نه و یک اسیر» للکاتب الإیرانی حبیب أحمدزاده و«کان یومذاک طفلاً» للکاتب الفلسطینی غسّان کنفانی، موضوعاً واحداً، من منظور ثقافتین مختلفتین؛ وتصوّران شجاعة المراهقین الإیرانیین والفلسطینیین وبطولتهم، عند مواجهة العدوان العراقی والإسرائیلی، لتُدلیا بدلوهما فی الرفع بمستوی حماس الشعبین فی مقاومتهما ضد المعتدی والمحتلّ. تهتمّ هذه المقالة باعتماد منهج الدراسات الوصفی – التحلیلی، بتحلیل الشخصیة الروائیة والبیئة القصصیة، فی هاتین القصتین، من منظور مدرسة الواقعیة، کما تتطرّق إلی القواسم المشترکة والفوارق بینهما. والداعی إلی اختیارهما، اعتمادهما علی أسالیب مماثلة فی تصویر الفکرة والمغزی، وعدم تسمیة البطل، وتواجد الحافلة فی کلتا القصتین، کما دعا إلیه، اعتماد الکاتبین علی المنهجین المباشر وغیر المباشر فی خلق الشخصیة، واهتمامهما بعنصر البیئة؛ إلا أنّ هناک ما یمیّزهما عن بعض، وهو منهج الکاتبین فی رسم الشخصیة والبیئة القصصیة.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparative Analysis of Character Element & Scene in Two Stories “Thirty-one & One Captives” & “He was a Child”
نویسندگان [English]
- Nasim Arabi 1
- Faegheh Mohammadi 2
1 Assistant Professor of Arabian Language and Literature, Islamic Religions University, Tehran, Iran
2 Postgraduate of Persian Language and Literature, Faculty of Persian Literature and Foreign Language, University of Allameh Tabatabayi, Tehran, Iran
چکیده [English]
In Resistance literature, the character and scene are the most important elements in the story; because resistance against the enemy means defending man (person) & soil (setting). The short story “Thirty-Nine & One Captives” by Iranian author Habib Ahmad Zadeh and “He was a child” by Palestinian writer Ghassan Kanafani narrate a single subject through the lens of two different cultures. The theme of "Thirty-One & One Captives" depicts the concept of bravery & heroism of children in the face of Iraqi forces on the borders of Iran and Iraq; however, the theme “He was a child that day” reflects the oppression of the Palestinian people and children inside the occupied territories. The present study in the field of resistance literature & with a descriptive-analytical method has studied the position of the character element in two stories, their similarities, differences and tools to analyze the characteristics of staging elements in two literary works. What encourages us to comparatively study two literary works are the similarities & differences between the two stories, the narrative tools used to reflect the themes of the stories. The anonymity of the main character and the appearance of a bus during both stories can be considered as important commonalities of these two works.
کلیدواژهها [English]
- Comparative Literature
- Resistance Literature
- Character Element
- Setting Element
عنوان مقاله [العربیة]
واکاوی تطبیقی عناصر شخصیت و صحنه در دو داستان «سی و نه و یک اسیر» و «کان یومذاک طفلاً»
چکیده [العربیة]
.در ادبیّات پایداری عنصر شخصیّت و صحنه، مهمترین عناصر در داستان هستند؛ زیرا پایداری دربرابر دشمن بهمعنی دفاع از انسان (شخص) و خاک (صحنه) است. داستان کوتاه «سی و نه و یک اسیر» اثر حبیب احمدزاده و «کان یومذاک طفلا»ً نوشتة غسّان کنفانی، از دریچة دو فرهنگ مختلف روایتگر موضوعی واحد هستند. درونمایة «سی و نه و یک اسیر» ترسیم مفهوم دلاوری و قهرمانی کودکان در رویارویی با نیروهای عراقی در مرزهای ایران وعراق است؛ حالآنکه درونمایة «آن روز او یک کودک بود» بازتاب مظلومیت مردم و کودکان فلسطینی در داخل سرزمینهای اشغالی است. پژوهش حاضر در حوزة ادبیّات پایداری و با روش توصیفی - تحلیلی، جایگاه عنصر شخصیت در دو داستان و نقاط شباهتها و تفاوتهای آنها را بررسی کرده و درصدد تحلیل ویژگی عناصر صحنهپردازی در دو اثر ادبی است. آنچه نگارندگان را به مطالعة تطبیقی دو اثر ادبی برانگیخته است، وجوه تشابه و تفاوت در دو داستان، ابزارهای داستانی است که بهقصد انعکاس درونمایة داستانها بهکار گرفته شده است. بینامبودن شخصیّت اصلی و وجود اتوبوس در طول دو داستان را میتوان از اشتراکات مهمّ این دو اثر دانست و شیوة شخصیّتپردازی بهروش توصیف مستقیم و غیر مستقیم و میزان توجّه به عنصر صحنه و روشهای صحنهپردازی از برجستهترین تفاوتها است.
کلیدواژهها [العربیة]
- ادبیّات تطبیقی
- ادبیّات مقاومت
- عنصر شخصیت
- عنصر مکان