نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 أستاذة مساعدة فی قسم اللّغة الفارسیّة وآدابها،کلّیّة الآداب والعلوم الإنسانیّة، جامعة شهید تشمران أهواز، أهواز، إیران
2 أستاذ مساعد فی قسم اللّغة العربیّة وآدابها،کلّیّة اللّاهوت والدّراسات الإسلامیّة، جامعة شهید تشمران أهواز، أهواز، إیران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Titles in literary works include aesthetic and spiritual meanings and concepts and play an important role in attracting the reader's attention. In fact, due to revealing a part of the poet's mental state and inner nature, a title reveals aspects of his/her thoughts and makes it easy for the reader to understand the poem. This study examines and analyzes the mechanisms of the titles in the poems of "Sepideh Kashani" and "Somayyeh Esam Wadi" as two female poets in the resistance literature of Iran and Palestine. This research has adopted a descriptive-analytical method and is based on the American school in comparative literature. The results of this study show that both poets, in the light of using the title mechanism in their poetry, try to instill in the audience the idea of resistance against the occupying enemy, and on the other hand, increase the aesthetics and innovation of their works. Both poets seek to pave the way for the audience to access the structure of their poetry and to unveil their symbols and establish a link between the title and the theme of the poem through the title. Accordingly, this mechanism in their poems reflects various implications and goals that remove the veil from the form of their poems and encourages the reader to achieve the poetic reserves, inner emotions, and aesthetic effects of their poems. In the structure of the poetry of these two poets, titles revolve around a central idea, which is to continue resistance and sustainability.
.
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
بررسی تطبیقی مکانیزم عنوان ودلالتهای معنایی آن در اشعار سپیده کاشانی و سمیه عصام وادی
چکیده [العربیة].عنوان، در آثار ادبی دربردارندة معانی و مفاهیم زیباشناختی و معنوی است و نقش بسزایی در جلب توجّه خواننده دارد. درواقع عنوان بهدلیل نمایانکردن بخشی از حالات روانی و سرشت درونی شاعر، جنبههایی از اندیشة وی را پدیدار میسازد و فهم سروده را برای خواننده آسان میکند. نوشتار پیش رو مکانیزم عنوان در شعر «سپیده کاشانی» و «سمیه عصام وادی» را بهعنوان دو تن از زنان شاعر در عرصة ادبیّات پایداری ایران و فلسطین بررسی و تحلیل کرده است. این جستار، با روش توصیفی - تحلیلی و با تکیه بر مکتب آمریکایی ادبیّات تطبیقی انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که هردو شاعر در پرتو بهکارگیری مکانیزم عنوان در شعر خود، میکوشند از یکسو اندیشة پایداری را دربرابر دشمن اشغالگر و دژخیمان به مخاطب القا کنند و از دیگرسو، بر زیبایی و نوآوری اثر خویش بیفزایند. هردو در پی آن هستند تا بهواسطة عنوان، راه را برای دستیابی مخاطب به ساختار شعرشان و پردهبرداشتن از نمادهای آن و برقراری پیوند میان عنوان و مضمون سروده، هموار سازند. بر این اساس، این مکانیزم در شعرشان، نشاندهندة دلالتها و اهداف مختلفی است که نقاب از سیمای سرودههایشان کنار میزند و خواننده را تشویق میکند تا به اندوختههای شعری، عواطف درونی و جلوههای زیباشناختی شعرشان، دست یابد. عنوان در ساختار شعر این دو شاعر، پیرامون یک اندیشة محوری، یعنی ادامهدادن به پایداری و مقاومت، میچرخد.
کلیدواژهها [العربیة]