Document Type : Research Paper
Authors
1 Professor, Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran
2 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran
3 Master student of Arabic Language and Literature, Razi University, Kermanshah, Iran
Abstract
Keywords
Article Title [العربیة]
بررسی تطبیقی تصویرآفرینی در شعر پایداری عبدالرحیم محمود و حسین اسرافیلی
Abstract [العربیة]تصویرآفرینی، یکی از پرکاربردترین و هنریترین عناصر زیباییشناختی شعر است که سخن را در اذهان، تثبیت و ملموستر جلوه میدهد؛ بههمین دلیل، شاعران جانمایۀ اشعار خود را از تصاویر هنری و خیال لبریز ساختهاند. در نوشتار پیش رو که به روش توصیفی – تحلیلی و با رویکرد تطبیقی به انجام رسیده است، نگارندگان در پی پاسخ به این پرسشها هستند: عبدالرحیم محمود و حسین اسرافیلی برای بیان مضامین پایداری و مقاومت، از چه تصویرهایی استفاده کردهاند؟ و شباهتها و تفاوتهای دو شاعر در تصویرآفرینی مضامین پایداری کدام است؟ هدف پژوهش، بررسی برخی از تصاویر هنری شعری و همینطور بررسی مهمترین مضامین پایداری بهکاررفته در اشعار دو شاعر است. نتایج بیانگر آن است که مهمترین تصاویر هنری که در اشعار عبدالرحیم محمود و حسین اسرافیلی بهعنوان شاعران برجستۀ عرصۀ مقاومت و پایداری بهکار رفته، عبارتاند از: تصاویر تشبیهی، استعاری، کنایی، تلمیحی و پارادوکس و درباب شباهتها و تفاوتهای دو شاعر در تصویرآفرینی مضامین پایداری در مواردی همچون آزادیخواهی، دعوت به انقلاب، جانفشانی و ایثار، ستایش شهیدان و وطندوستی دارای اشتراک هستند؛ اسرافیلی در بیان مضامین پایداری از مفاهیم دینی و همچنین شخصیّتهای مذهبی بهرۀ فراوان جسته است که نمایانگر سبک خاصّ وی در اشعارش است؛ گرایش ملّی و قومی در جایجای اشعار عبدالرحیم محمود نمایان است.
Keywords [العربیة]