مقاله پژوهشی ادبیات تطبیقی
نشانه‌شناسی فرهنگی رمان‌های هم‎نوایی شبانه ارکستر چوب‌ها و واحۀ غروب (خوانشی تطبیقی برپایة الگوی طبیعت و فرهنگ یوری لوتمان)

پریسا احمدی؛ خلیل بیگ‌زاده؛ عبدالرضا نادری‌فر؛ سوسن جبری

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 1-18

https://doi.org/10.22126/jccl.2021.5986.2212

چکیده
  یوری لوتمان نشانه‌شناسی فرهنگی را برپایة تقابل‌های تعاملی در سه الگوی طبیعت و فرهنگ، آشوب و نظم، خودی و دیگری تبیین کرده است، چنان‎که نشانه‌شناسی فرهنگی وی توانسته است پیوند ساختارهای مبتنی بر رمزگانی ویژه را در یک نظام تقابلی - تعاملی تفسیر کند. لوتمان تأثیر و تأثّر طبیعت، فرهنگ و رمزگان آن‌ها را روی شخصیت‌ها و کنش‌های آنان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ادبیات تطبیقی
تحلیل اسطوره‌شناختی سیر تحوّل شخصیت بنیادین قهرمان، در افسانه‌های «آهوبچّه» و «خواهر و برادر» براساس نظریۀ «سفر قهرمان» کمپبل

مهدی اسماعیلی؛ مهرداد چترایی عزیز آبادی

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 19-41

https://doi.org/10.22126/jccl.2022.7516.2368

چکیده
  نقد کهن‌الگویی یونگ، از زیرمجموعه‌های نقد روان‌شناختی است. در این‌گونه نقد، آرکی‎تایپ‌های موجود در اثر بررسی می‌شوند. آن‌ها، لایه‌های مبهم ضمیر ناخودآگاه جمعی بشر هستند که جنبۀ موروثی دارند و با نفوذ در ضمیر ناخودآگاه جمعی، بخشی ذاتی از سازمان روان‌شناختی فرد می‌شوند. یکی از پرکاربردترین کهن‌الگوها که الگویی جهانی و معتبر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ادبیات تطبیقی
بررسی تطبیقی عنصر داستان‎گریزی در ژرف‌ساخت روایت داستان‌های مثنوی معنوی و قرآن کریم

سعید اکبری؛ ابراهیم رحیمی زنگنه؛ غلامرضا سالمیان

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 43-61

https://doi.org/10.22126/jccl.2021.5651.2169

چکیده
  در این مقاله کوشیده‎ شده است با نگاهی تطبیقی و متفاوت از آنچه همواره دربارۀ چگونگی داستان‎پردازی در مثنوی مورد بحث بوده، وجه اشتراک آن را درزمینۀ داستان‎پردازی با قرآن کریم نشان داده شود. در پژوهش پیش رو بر‎آنیم اگرچه قرآن کریم و مثنوی معنوی متونی هستند که از داستان‎پردازی بهره می‎برند، در عین حال، داستان‎گریزند و برپایۀ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ادبیات معاصر
بررسی «تئوری جبران» یونگ در آثار احمد شاملو و إمل دنقل

نسرین بیگدلی؛ فریدون طهماسبی؛ شبنم حاتم‌پور؛ فرزانه سرخی

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 63-83

https://doi.org/10.22126/jccl.2021.6033.2216

چکیده
  «تئوری جبران» یکی از سازوکارهای دفاعی از خود است که برای نخستین‌بار توسط یونگ به‌منظور متوازن‌سازی تقابلی و تعادل روانی برای ازبین‌بردن احساس حقارت روانی مطرح شد. براساس این نظریه روان‌شناختی، هرکسی ممکن است در ناخودآگاه خود، عقده‌هایی واپس‌زده و یا فراموش‌شده داشته باشد که در روند تکاملی زندگی خود، او را دچار تحوّل و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی ادبیات تطبیقی
بردار کردن رُستَم (بررسی فرایند دگرگشت شخصیت تَهمتن در «غُرَرُ الملوک» ثعالبی در قیاس با شاهنامه فردوسی)

شهرام دلشاد

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 85-105

https://doi.org/10.22126/jccl.2022.6328.2251

چکیده
  رستم از بارزترین شخصیت‎های ادبیات حماسی ایران است که در متون حماسی ادبیات فارسی به‌ویژه شاهنامة فردوسی منزلت و جایگاه درخور ویژه‎ای دارد، امّا این بدین معنا نیست که آثار دیگری که در راستای گزارش پهلوانان حماسی ایران به نگارش درآمده‎اند، به همان اندازه در تبیین جایگاه وی کوشیده‎اند. این اهمال و بی‎توجّهی به‌وسیلة بسیاری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
کاربرد رمز در شعر خزعل الماجدی و نسیم شمال بر اساس نظریۀ زیبایی-شناسی انتقادی

تورج سهرابی؛ یحیی معروف؛ محمدنبی احمدی

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 107-130

https://doi.org/10.22126/jccl.2021.6516.2266

چکیده
  ادبیات هر دوره‎ای متأثّر از اوضاع و شرایطی است که با آن تعامل دارد. شعر خزعل ماجدی (متولّد 1951) و نسیم شمال (1313- 1249) نیز متأثّر از شرایطی است که از دیرباز، دشمنان برای عراق و ایران پدید آورده بودند. این دو شاعر در ابعادی گسترده و با نگرشی سلبی‎نگر، وضعیت جامعۀ خود را نقد کرده‎اند. نظریۀ زیبایی‌شناسی انتقادی به‌عنوان محصول مکتب فرانکفورت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
واکاوی نقش‌های شش‌گانۀ زبان در دیوان «الزمن الضیق» از سنیه صالح و «دیدار صبح» از طاهره صفارزاده برپایۀ نظریۀ ارتباطی یاکوبسن

آمنه فروزان کمالی؛ علی اصغر قهرمانی مقبل؛ رسول بلاوی؛ ناصر زارع

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1402، صفحه 131-151

https://doi.org/10.22126/jccl.2022.7182.2332

چکیده
  واکاوی متون برمبنای نظریه‌های جدید نقد ادبی، یکی از روش‌های دستیابی به جنبه‌های ساختاری آن‌ها در عصر حاضر است. ازجمله این نظریه‌ها، مدل ارتباطی یاکوبسن، زبان‎شناس روسی است. یاکوبسن به مسائل ساختار زبانی در شعر توجّه داشته و شعر را جزء جدایی‌ناپذیر زبان‎شناسی دانسته است. وی ارتباط را از راه شش کارکرد عاطفی، ترغیبی، همدلی، ارجاعی، ...  بیشتر