Comparative study of painting elements in the poetry of Sohrab Sepehri and Suzanne Alaywan

Document Type : Research Paper

Authors

1 doctoral of language and literature in Arabic, Azerbaijan Shahid Madani University, Iran

2 Associate Professor of Language and Literature in Arabic, Azerbaijan Shahid Madani University, Iran

Abstract

Sohrab Sepehri, contemporary Persian poetry and Suzanne Alaywan in contemporary Arabic poetry; are among the most prominent figures whose painting elements penetrated obviously in their thoughts and poetic style. The main reason for this is issue relied on the activity of two poets in painting. The present study aims at investigating the common points among two poets based on dscriptive-analytical method and the American school of comparative literature, as well  as examining the painting components of their poetry books. The result shows that the factors and elements of painting such as, writing, composition, color combination have been revealed in the poems of both poets.
 


 

Keywords


Article Title [العربیة]

دراسة مقارنة للعناصر الترسیمیة فی شعر سهراب سبهری وسوزان علیوان

Abstract [العربیة]

.سهراب سبهری فی الأدب الفارسی وسوزان علیوان فی الأدب العربی المعاصر هما من أبرز الشخصیات التی تسربت العناصر الترسیمیة بوضوح فی أفکار الشاعرین وأسلوبهما الشعری، وأهم سبب لذلک هو نشاط الشاعرین فی الرسم. لذلک تناقش الدراسة الحالیة هذه النقطة المشترکة بین الشاعرین کأساس لتحلیل مقارن لعناصر الرسم ومدى تواجدها وتواترها فی شعر الشاعرین وتفحص المکونات على أساس المنهج الوصفی التحلیلی معتمدة علی المدرسة المقارنة الأمریکیة. أظهرت النتائج أن عوامل وعناصر الرسم مثل النقش والتأطیر والتکوین والتلوین قد استخدمت فی القصائد الشعریة لکلا الشاعرین.

Keywords [العربیة]

  • الإدب المقارن
  • الدراسات بین الفروع
  • الرسم
  • سهراب سبهری
  • سوزان علیوان
آژند، یعقوب (1386). اسلوب سیاه قلم در نگارگری ایران، نشریه هنرهای زیبا، ش 30، 99 ـ 106.
انوشیروانی، علیرضا؛ آتشی، لاله (1390).  تحلیل تطبیقی و بینارشته­ای شعر و نقاشی در آثار سهراب، پژوهش­ های زبان وادبیات تطبیقی، د3، ش1، 1ـ 24.
---------------------- (1389).  آسیب­ شناسی ادبیات تطبیقی در ایران، ویژه­نامه ادبیات تطبیقی، نامه فرهنگستان، دوره دوم، ش 2، 32ـ 55.
---------------------- (1389). ضرورت ادبیات تطبیقی در ایران، ویژه نامه ادبیات تطبیقی فرهنگستان، د1، ش1، 38-6.
پاینده، حسین (1394).  گشودن رمان، چاپ سوم. تهران: مروارید.
پوپ، آرتوراپهام (1389). سیر و فنون نقاشی ایرانی، تر: یعقوب آژند. چاپ سوم، تهران: مولی.
پورتر، آیو (1389).  آداب و فنون نقاشی و کتاب آرایی، تر: زینب رجبی، تهران: فرهنگستان هنر.
روجرز، فرانکلین (1990). الشعر و الرسم، تر: می مظفر، بغداد: دار المأمون.
زینی­وند، تورج، (1393). ادبیات تطبیقی، از پژوهش­های تاریخی ـ فرهنگی تا مطالعات میان ­رشته ­ای، فصلنامه مطالعات میان ­رشته­ای در علوم انسانی، دوره پنجم، ش 2، 35 ـ 21.
سپهری، سهراب (1389). هشت کتاب، تهران: اندیشه معاصر.
عشری زائد، علی (2002). عن بناء القصیدة العربیة المعاصرة، قاهره: ابن سینا.
علیوان، سوزان (1012). معطوف علّق حیاتک علیه، بیروت: شخصی.
فروغی، مهدی، جوادی شهره، (1396). بررسی مفاهیم نمادین رنگ، در هنر نقاشی مصر باستان، مجله باغ نظر، ش 14، س 57، 65 ـ 74.
کهنمویی ­پور، ژاله و دیگران (1381). فرهنگ توصیفی نقد ادبی، تهران: دانشگاه تهران.
مکاری، عبدالغفار، (1987). قصیدة وصورة، کویت: عالم المعرفة.
معین، محمد(1388). فرهنگ معین، چاپ26، امیرکبیر