A Comparative Study of Title Mechanism and Their Semantic Implications in the Poems of Sepideh Kashani and Somayyeh Esam Wadi

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant professor of Persian Language and Literature‚ Faculty of Literature and Humanities‚ Shahid Chamran University of Ahvaz‚ Ahvaz‚ Iran

2 Assistant Professor of Arabic Language and Literature, Faculty of Theology and Islamic studies, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

Abstract

Titles in literary works include aesthetic and spiritual meanings and concepts and play an important role in attracting the reader's attention. In fact, due to revealing a part of the poet's mental state and inner nature, a title reveals aspects of his/her thoughts and makes it easy for the reader to understand the poem. This study examines and analyzes the mechanisms of the titles in the poems of "Sepideh Kashani" and "Somayyeh Esam Wadi" as two female poets in the resistance literature of Iran and Palestine. This research has adopted a descriptive-analytical method and is based on the American school in comparative literature. The results of this study show that both poets, in the light of using the title mechanism in their poetry, try to instill in the audience the idea of resistance against the occupying enemy, and on the other hand, increase the aesthetics and innovation of their works. Both poets seek to pave the way for the audience to access the structure of their poetry and to unveil their symbols and establish a link between the title and the theme of the poem through the title. Accordingly, this mechanism in their poems reflects various implications and goals that remove the veil from the form of their poems and encourages the reader to achieve the poetic reserves, inner emotions, and aesthetic effects of their poems. In the structure of the poetry of these two poets, titles revolve around a central idea, which is to continue resistance and sustainability.
.

Keywords


Article Title [العربیة]

بررسی تطبیقی مکانیزم‌ عنوان ودلالت‌های معنایی آن در اشعار سپیده کاشانی و سمیه عصام وادی

Abstract [العربیة]

.عنوان، در آثار ادبی دربردارندة معانی و مفاهیم زیباشناختی و معنوی است و نقش بسزایی در جلب توجّه خواننده دارد. درواقع عنوان به‌دلیل نمایان‌کردن بخشی از حالات روانی و سرشت درونی شاعر، جنبه‌هایی از اندیشة وی را پدیدار می‌سازد و فهم سروده را برای خواننده آسان می‌کند. نوشتار پیش رو مکانیزم عنوان در شعر «سپیده کاشانی» و «سمیه عصام وادی» را به‌عنوان دو تن از زنان شاعر در عرصة ادبیّات پایداری ایران و فلسطین بررسی و تحلیل کرده است. این جستار، با روش توصیفی - تحلیلی و با تکیه بر مکتب آمریکایی ادبیّات تطبیقی انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که هردو شاعر در پرتو به‌کارگیری مکانیزم عنوان در شعر خود، می‌کوشند از یک‌سو اندیشة پایداری را دربرابر دشمن اشغال‌گر و دژخیمان به مخاطب القا کنند و از دیگرسو، بر زیبایی و نوآوری اثر خویش بیفزایند. هردو در پی آن هستند تا به‌واسطة عنوان، راه را برای دست‌یابی مخاطب به ساختار شعرشان و پرده‌برداشتن از نمادهای آن و برقراری پیوند میان عنوان و مضمون سروده، هموار سازند. بر این اساس، این مکانیزم در شعرشان، نشان‌دهندة دلالت‌ها و اهداف مختلفی است که نقاب از سیمای سروده‌هایشان کنار می‌زند و خواننده را تشویق می‌کند تا به اندوخته‌های شعری، عواطف درونی و جلوه‌های زیباشناختی شعرشان، دست یابد. عنوان در ساختار شعر این دو شاعر، پیرامون یک اندیشة محوری، یعنی ادامه‌دادن به پایداری و مقاومت، می‌چرخد.

Keywords [العربیة]

  • عنوان
  • ادبیّات تطبیقی
  • اشغال
  • پایداری
  • دلالت
  • سپیده کاشانی
  • سمیه عصام وادی
اکبری، منوچهر؛ خیریه عچرش و علی احمدی (1394). جلوه­های پایداری در اشعار فدوی طوقان و سپیده کاشانی. ادبیّات پایداری، (12)، 23-44.
بالعابد، عبدالحق (2008). جیرار جینیت من النصّ إلی المناص. الجزائر: منشورات الاختلاف.
بشیری، محمود وسمیه آقاجانی کلخوران (1395). بررسی تطبیقی «عنوان» در رمان­ های ادبیّات پایداری با تکیه بر رمان ­های امّ سعد و دا. متن­پژوهی ادبی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، (68)، 93-115.
بورایور، عبدالحمید (2008). الکشف عن المعنی فی النص السردی. الجزائر: دار السبیل.
التجانی، حلومة (2014). البنیة السردیة فی قصة النبی إبراهیم علیه السلام، دراسة تحلیلیة سیمیائیة فی الخطاب القرائی. الطّبعة الأولی. الأردن: دار مجدلاوی للنشر والتوزیع.
حداد، علی (2009). جمالیات المکان عبر ذاکرة الطفولة. الیمن: دار العلم للتوزیع.
حسین العفیف، فاطمة (2011). الشعر النسوی العربی المعاصر. الطّبعة الأولی. الأردن: عالم الکتب الحدیث.
حسین، خالد حسین (2007). فی نظریة العنوان. الطّبعة الأولی. دمشق: دار التکوین.
حسین، سلیمان (1999). الطریق إلی النص. دمشق: اتّحاد الکتاب العرب.
حسین­زاده بولاقی، شهر­بانو (1387). بررسی شعر بانوان در ادبیّات معاصر. شیراز: نوید شیراز.
حمداوی، جمیل (1997). السیمیوطیقیا والعنونة. مجلة عالم الفکر، الکویت: المجلس الوطنی للثقافة والفنون والآداب، 25 (3)، 112-96.
زتیلی، محمد (1982). فصول الحبّ والتحوّل. الجزائر: الشرکة الوطنیة للنشر والتوزیع.
زهره ­ای، حمیدرضا و محسن بهاروند (1396). بررسی تطبیقی مضامین شعر پایداری در آثار محمود درویش و سپیده کاشانی. مجلّة مطالعات ادبیّات، عرفان و فلسفه،  شیراز: مرکز توسعه آموزش­های نوین ایران، (1)، 179-189.
سنگری، محمدرضا (1380). نقد و بررسی ادبیّات منظوم دفاع مقدس. تهران: پالیزان.
صنعتی، محمد­حسین (1389). آشنایی با ادبیّات دفاع مقدس. تهران: بنیاد نشر آثار و ارزش­های دفاع مقدس.
عبدالقادر، رحیم (2010). علم العنونة. الطّبعة الأولی. الجزائر: دار التکوین.
عصام وادی، سمیة (2012). لو یظمأ السفر. الطّبعة الأولی. غزّة: رابطة الکتّاب والأدباء الفلسطینیین.
الغذامی، عبدالله (2008). المرأة واللّغة. الطّبعة الرّابعة. المغرب: المرکز الثقافی العربی والدار البیضاء.
فکری الجزار، محمد (1998). العنوان وسیمیوطیقا الاتصال الأدبی. مصر: الهیئة المصریة للکتاب.
قطوس، بسام موسی (2001). سیمیاء العنوان. الطّبعة الأولی. الأردن: وزارة الثقافة.
کاشانی، سپیده (1373). سخن آشنا، مجموعه­اشعار سپیده کاشانی. چاپ اوّل. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
کاکایی، عبدالجبار (1380). بررسی تطبیقی موضوعات پایداری در شعر ایران و جهان. تهران: پالیزان.
کحلوش، فتیحة (2008). بلاغة المکان، قراءة فی مکانیة النصّ الشعری. الطّبعة الأولی. بیروت: مؤسسة الانتشار العربی.
کنفانی، غسان (1987). الأدب الفلسطینی المقاوم تحت الاحتلال. الطّبعة الأولی. بیروت: دار النشر.
محدثی خراسانی، زهرا (1388). شعر آیینی و تأثیر انقلاب بر آن. تهران: مجتمع فرهنگی عاشورا.
مرتاض، عبدالملک (2001). التحلیل السیمیائی للخطاب الشعری. الطّبعة الأولی. الجزائر: دار الکتاب العربی.
مفتاح، محمد (2006). دینامیة النصّ. الطّبعة الأولی. بیروت: المرکز الثقافی العربی.
مکارمی ­نیا، علی (1383). بررسی شعر دفاع مقدس. تهران: ترفند.
واحد­دوست، مهوش (1381). رویکرد علمی به اسطوره ­شناسی. تهران: سروش.
یعقوب، ناصر (2004). اللّغة الشعریة وتجلیاتها فی الروایة العربیة. الطّبعة الأولی. بیروت: المؤسسة العربیة للنشر.
یقطین، سعید (2001). انفتاح النص الروائی. الطّبعة الثانیة. المغرب: المرکز الثقافی العربی.