@article { author = {}, title = {Samih alqasim, the Poet of Millennia Resistance}, journal = {Research in Comparative Literature}, volume = {1}, number = {1}, pages = {23-44}, year = {2011}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6515}, eissn = {2676-6523}, doi = {}, abstract = {In the poetry of Palestinian resistance poets, in the years after World War II, everything is hidden in the clouds of despair and sorrow. And poets sometimes just draw an apparition of their lost paradise in their poetic dreams. This position was continued in Palestine poetry until Egypt revolution. After the revolution 1952, Jamal Abdo-nnasser had some emprises that cause the unity & nationalism reinforce among Arabs. And by victories of the revolutions all over the world, Palestinians became hopeful about the future. In this situation a poet came to the scene of fighting and thought that everything in his eye is different with the past. His optimistic look to the Palestinian resistance and their stability, make him to see everything bright and hopeful. He transfers a great deal of positive energy to his readers. His optimistic look probably has made him such popular in his audiences` views. This article has decided to begin with an introduction in Palestinian resistance`s genesis and hase a brief overview of Samih Alqasim`s life. Then it would study some of the factors and signs of immortality the power expressed against difficulties, using the art in resistance poetry,  universality in the poems of resistance, expressing optimism and happiness, and sensitivity and lack of negligence in the poetry,are among these factors.}, keywords = {Samih Alqasim,poems of resistance,Palestine}, title_fa = {راز ماندگاری سرودهای پایداری سمیح القاسم}, abstract_fa = {در شعر شاعران مقاومت فلسطین در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، شاعران تنها از دور در رؤیاهای شاعرانه‌شان، گاهی شبحی از بهشت گمشده­ی خویش را به تصویر می‌کشیدند. پس از انقلاب 1952م مصر و اقدام‌هایی که «جمال عبدالناصر» برای ایجاد وحدت و تقویت ناسیوناسیم عرب انجام داد، این روند به گونه‌ای تغییر کرد و فلسطینی‌ها به آینده امیدوارتر ‌شدند. سمیح القاسم شاعری است که به مقاومت و پایداری ملت فلسطین، با تمام غم و دردها، چشم امید بسته است و همه چیز را روشن و امیدوار کننده می‌بیند. او با سروده‌های خود خوشبینی و امید را به خوانندگان خویش القا می‌کند. شاید همین مثبت‌اندیشی سمیح القاسم است که او را این چنین، در دیدگاه مخاطبانش محبوب گردانیده است. این نوشتار بر آن است تا با مقدمه‌ای در پیدایش شعر مقاومت فلسطین و نگاهی کوتاه به زندگی سمیح القاسم، شاعر مقاومت فلسطین، به بررسی سبب­های ماندگاری شعر او بپردازد. یافته­های این پژوهش، نشان می­دهند که؛ قدرت پایداری قدرتمندانه در برابر سختی‌ها، هنرپردازی و زیبایی آفرینی در شعر مقاومت، تعمیم­پذیری شعر مقاومت، خوش‌بینی و امید، تعهّد به آرمان و مسئوولیت انسانی، از جمله این عوامل هستند.}, keywords_fa = {سمیح القاسم,شعر مقاومت,فلسطین,خوشبینی}, url = {https://jccl.razi.ac.ir/article_10.html}, eprint = {https://jccl.razi.ac.ir/article_10_be92a2420b5ded58638047b540e99b55.pdf} } @article { author = {}, title = {The Influence of Nahj-ol-balaghe's Wise Words On the Arabic Translation of Kelile and Damene}, journal = {Research in Comparative Literature}, volume = {1}, number = {1}, pages = {75-101}, year = {2011}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6515}, eissn = {2676-6523}, doi = {}, abstract = {Ibn Moghafa's Arabic Translation of kelile and Damene from Pahlavi is considered to be an innovation in literary and prose style which had been welcome by Arab writers and literary figures. The translation acquired a very lofty place in Arabic literature and seriously influenced future literary texts. Far from denying the Iranian and Indian origins of the text, the present study aims at demonstrating the fact that the Arabic translation had been influenced by Nahj-ol-balaghe as there are at least 8 statements and tens of themes in the text which are originally from Nahj-ol-balaghe. One might conclude that Imam Ali (peace be upon him) has been one of Ibn Moghafa's sources in translating Kelile and Damene. Moreover, the translation could not have been welcome by Arab writers save by following Imam Ali's thought.      }, keywords = {Key words: Nahj-ol-balaghe,Ali,Kelile and Damene,Ibn Moghafa}, title_fa = {تأثیر حکمت هاى نهج البلاغه در ترجمه عربى کلیله و دمنه}, abstract_fa = {ابن مقفع با ترجمه کلیله و دمنه از زبان پهلوى به عربى، در سبک ادبى و شیوه هاى آن، طرحى نو در انداخت. به این سبب، کلیه و دمنه جایگاهى بس والا در ادب عربى یافت و در آثار پس از خود سخت مؤثر افتاد. در این پژوهش، بى آنکه قصد انکار ریشه هاى ایرانى و هندى کلیله را داشته باشیم بر آنیم که نشان دهیم حکمت­هاى نهج البلاغه بر ترجمه ى ابن مقفع تأثیر گذاشته است. این تأثیر، قوى و غیر قابل تردید است؛ زیرا در این اثر ماندگار، حداقل هشت عبارت و ده ها مضمون از نهج البلاغه دیده مى شود. در نتیجه باید گفت: یکى از منابع فکرى ابن مقفع در ترجمه ی کلیله، سخنان حضرت على (ع) است. همچنین با جستجو در منابع معتبر عربی نشان داده ایم که این سخنان هرچند سال ها پس از ابن مقفع در مجموعه ای به نام نهج البلاغه جمع آوری شده ولی پیش از آن نیز به نام امام علی (ع) شهرت داشته است و بسیاری از ادیبان و صاحب نظران اهل سنّت، آن­ها را از امام علی(ع) دانسته اند.  }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: نهج البلاغه,امام على (ع),کلیله و دمنه,ابن مقفع}, url = {https://jccl.razi.ac.ir/article_13.html}, eprint = {https://jccl.razi.ac.ir/article_13_5f3990b93ebab717bac36ad8864c14b9.pdf} } @article { author = {}, title = {Komayt's political-religious in sights in Hashemiat and the critic's Thought}, journal = {Research in Comparative Literature}, volume = {1}, number = {1}, pages = {103-128}, year = {2011}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6515}, eissn = {2676-6523}, doi = {}, abstract = {Komayt Ben Zeyd (60–126 H.) was one of the popular poets in Omd`s period, who composed many poems in defense of his opinion. His poctry is a flame of jihad and battle against Omayyed's cruel rulers. The old and new historians and writers expressed various and sometimes conflicting openions about Komayt's political-religious tendencies. A group know him as he has Zeidi religion as a Shia`s hyperbolists or as a Rafezi, to belong to from political view he is a fanatical Nazari (Yemen antagonistic). Some questioned his boing a Shia and criminated him to antithesis. The writer in this research, set to realize and check the historians` views and thoughts, and tried to show a real scene of Komayt`s ideas with the reliance uopn poet's poems and historical documents and reasons.   }, keywords = {Key words: Komayt Ben Zeyd Asadi,Shia,Hashemiat,Zeidieh,Omayyeh}, title_fa = {دیدگاه‌های سیاسی- مذهبی کمیت در هاشمیات و اندیشه‌ی ناقدان}, abstract_fa = {کمیت بن زید اسدی ( 60-126 ﻫ.ق ) یکی از شاعران نامدار شیعی در روزگار امویان به شمار می­آید که در دفاع از عقیده­ی خود شعرهای فراوانی سروده است. شعر او نمایانگر جهاد و مبارزه علیه حاکمان ستمگر اموی است. تاریخ­نویسان و نویسندگان قدیم و جدید در خصوص گرایش های سیاسی،مذهبی کمیت، عقاید و نظرهای گوناگون و بعضاً متناقضی ارائه نموده­اند. گروهی او را زیدی مذهب، و از غالیان شیعه و رافضی دانسته­اند و از نظر سیاسی نیز او را نزاری متعصّب؛ ضد یمنی گفته­اند. برخی هم، در تشیّع او تردید کرده و او را به تناقض گویی متّهم نموده اند. نگارندگان در این جستار به نقد و بررسی دیدگاه ها و اندیشه­های تاریخ‌نویسان پرداخته و تلاش کرده­اند با تکیه بر هاشمیات و دیگر اسناد ادبی، تاریخی، تصویری واقعی از دیدگاه های سیاسی- مذهبی کمیت ارائه نمایند. }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: کمیت بن زید اسدی,تشیّع,هاشمیات,سیاست,نقد}, url = {https://jccl.razi.ac.ir/article_14.html}, eprint = {https://jccl.razi.ac.ir/article_14_297dd58b1ce01d5eaed0c81ea750d64f.pdf} } @article { author = {}, title = {A Descriptive- analytic criticism of Myth in the poetry of Badr Shaker Alsyab (Cerberus and Tmmvz)}, journal = {Research in Comparative Literature}, volume = {1}, number = {1}, pages = {129-149}, year = {2011}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6515}, eissn = {2676-6523}, doi = {}, abstract = {Badr Shaker Alsyab status due to political and social chaos  plenty of negative changes in the Iraqi political scene, and the severe crisis due to his physical and mental, for the interpretation of the myth of the vote and took refuge in his thoughts. Password rule on the rise and transformation Syab is very evident because of the personal aspects to feel something other than herself  can not help him with death. Iraq due to political crisis, like the situation to the same Syab, because of drought need to have fertility. Therefore; was decided of the myths that many of the poems s Syab, two myths "Tmmvz" and "Cerberus", must be examined.In the most One poems s Tmmvzy of Sayab He did face masks on Tmmvz to show that his death is like death Tmmvz; fertility and to bring not vitiate. By inspiring of this myth he tried to bring a new life and uprising among the Arabs, and to create a utopia  which was the dream of making it, the researcher makes. To show the reality of his death in Iraq the Cerberus applied to the painful and yet so artistically killed Tmmvz being the goddess of life and fertility  password is to portray. Cerberus in his poetry become codified for dictatorial power in Iraq has been. }, keywords = {Key words: The creation of meaning,myth,Cerberus,Tmmvz,Syab}, title_fa = {نقد توصیفی- تحلیلی اسطوره در شعر بدر شاکر السیّاب (مطالعه مورد پژوهانه: اسطوره‌ی سَربَروس و تَمُّوز)}, abstract_fa = {بدر شاکر السیّاب برای بیان اندیشه­های خویش به اسطوره پناه می­برد. دلایلی همچون؛ وضعیت نابسامان سیاسی و اجتماعی،­ تغییرات منفی فراوان در صحنه سیاسی عراق، بحران شدید جسمی و روحی شاعر، بر چیرگی کاربرد اسطوره و نمادهای خیزش و تحوّل بر شعر سیّاب بسیار نمایان است؛ زیرا از جنبه شخصیتی احساس می­کند چیزی غیر از خودش قادر نیست در رویارویی با مرگ، یاریش کند از طرف دیگر؛ عراق به خاطر بحران سیاسی، وضعیتی مانند سیّاب به خود گرفته است، به همین دلیل نیاز به حاصلخیزی بعد از خشکسالی دارد. بنابراین، از میان اسطوره­های فراوانی که در شعر سیّاب وجود دارد، دو اسطوره «تَمُّوز» و «سَربَروس»، مورد بررسی قرار گرفت. سیّاب در بیشتر قصائد تمّوزی­اش، نقاب تمّوز، را بر چهره زده تا نشان دهد که مرگش، مانند مرگ تمّوز؛ حاصلخیزی را به همراه داشته است و تباه شدن نیست. وی با الهام­پذیری از این اسطوره تلاش کرد، زندگی و خیزش جدیدی را در میان اعراب، ایجاد نماید و مدینه فاضله­ای را که در رؤیای ساختن آن بود، محقق سازد. او برای نشان دادن واقعیت مرگ در عراق، سربروس را بکار برده است تا به نحوی دردناک و در عین حال هنرمندانه، کشته ­شدن الهه تمّوز را که رمز زندگی و حاصلخیزی­ است، به تصویر بکشد. سربروس در شعر او؛ تبدیل به نمادی از قدرت دیکتاتوری در عراق شده است. }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: معناآفرینی,اسطوره,سَربَروس,تمّوز,سیّاب}, url = {https://jccl.razi.ac.ir/article_15.html}, eprint = {https://jccl.razi.ac.ir/article_15_11aa0aeadfbebba90d2acfd89ee226c4.pdf} } @article { author = {}, title = {The comparative between Abo EL ATAHEA and Nasir Khosrow in their austerity lyrics}, journal = {Research in Comparative Literature}, volume = {1}, number = {1}, pages = {151-181}, year = {2011}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6515}, eissn = {2676-6523}, doi = {}, abstract = {The best poet who could have found the austerity poetry in the Arabic Literature was Abo poets in this field. In the Persian poetry, Nasir Khosrow is the poet who Spent a lot of Time writing poetry in this field. In this essay we discuss two main points. First: An introduction in defining the austerity poetry and its development in the Arabic and the Persian poetry. Second: The practical comparison between these two poets and their reasons to choose this kind of poetry. We discuss the concepts and the poetrical style of the two poets.      }, keywords = {Key words: Austerity poetry- Abo EL ATAHIA' Nasir Khosrow}, title_fa = {مقارنة بین أبی العتاهیة و ناصر خسرو فی شعر الزّهد}, abstract_fa = { إنّ أفضل شاعر استطاع أن یؤسّس شعر الزّهد فی الأدب العربیّ و أظهر مقدرته فی هذا الباب هو ابوالعتاهیّة الّذی یجب أن نعدّه رأس الشّعراء العرب فی هذا الغرض. أمّا الّذی أصبح شاعر الزّهد فی الشّعر الفارسیّ و وقف قسماً کبیراً من شعره علی هذا الموضوع، بحیث یشار إلیه بالبنان بسبب نظمه القصائد الطّوال فی الزّهد و الوعظ فهو ناصر خسرو القبادیانیّ البلخیّ. بحثنا فی هذا المقال یدور حول محورین أساسیین: أوّلاً: مقدّمة فی تعریف شعر الزّهد و تطوّره فی أدبی العربیّ و الفارسیّ. ثانیاً: مقارنة تطبیقیّة بین الشّاعرین، أبی العتاهیة و ناصر خسرو، فی أسباب نزعتهما الزّهدیة (النّفسیة، الاجتماعیة، ... )، ثمّ الحدیث عن المضامین و الأسالیب الشّعریّة(المتشابهة أو المتباینة) لدی کلا الشّاعرین. و أمّا منهجنا فی هذه المقارنة، فبُنی علی أساس المدرسة الفرنسیة الّتی تؤکّد علی قضیة التّأثیر و التّأثر فی ضوء العلاقات الثاریخیة، کما نعدّ بعض أو عدّ المضامین المشترکة من باب التّناص والتّوارد إلی الأذهان أو التّجارب الشّعریة المشترکة. .}, keywords_fa = {الکلمات الدّلیلیّلة: شعر الزهد,ابوالعتاهیة,ناصرخسرو,الأدب المقارن}, url = {https://jccl.razi.ac.ir/article_16.html}, eprint = {https://jccl.razi.ac.ir/article_16_194096fc6d6b3314f9e42139f4826892.pdf} } @article { author = {}, title = {دراسة مقارنة لصورة الشرق و الغرب فی شعر حافظ إبراهیم وإقبال اللّاهورى}, journal = {Research in Comparative Literature}, volume = {1}, number = {1}, pages = {1-22}, year = {2011}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6515}, eissn = {2676-6523}, doi = {}, abstract = {لا شکّ أنّ قضیة الشرق و الغرب من الموضوعات الهامّة التی أعار الشعراء الفرس و العرب اهتماماً بالغاً لها. من هؤلاء الشعراء یمکننا الإشارة إلی حافظ إبراهیم المصری وإقبال اللاهوری الباکستانی صاحب دیوان باللغة الفارسیة. إنّ مکافحة الشاعرین للغرب نالت حظّاً من الذّیوع و الشّهرة فی الأوساط الأدبیّة؛ غیر أنّ هذه الشهرة لم تنحصر علی داخل بلادهما وإنّما جاوزت ثغور وطنهما.  تتوافر لدیهم قواسم مشترکة عن الشرق و الغرب. انطلاقاً من هذه الأهمیة، تحاول هذه الدّراسة أن تبحث عن صورة الشرق و الغرب فی شعر حافظ إبراهیم و إقبال اللاهوری، مستفیدة من المنهج الوصفی- التحلیلی، معتمدة علی المدرسة الأمریکیة التی ترکّز علی الأدب المقارن دون الاهتمام بالتأثیر و التأثّر بین الشاعرین کشرط للمقارنة.    }, keywords = {الکلمات الدّلیلیة: إقبال,حافظ,الشرق,الغرب,الأدب المقارن}, title_fa = {تحلیل تطبیقی سیمای شرق و غرب در شعر حافظ ابراهیم واقبال لاهوری}, abstract_fa = {یکی از موضوع­های مهمّی که در کانون توجه شاعران معاصر فارسی و عربی قرار داشته است، مسأله شرق و غرب است تا جایی که این دو اصطلاح در شعرهای بسیاری از آنها، بسآمد بالایی دارد. از جمله این شاعران، می توان به حافظ ابراهیم شاعر مصری و اقبال لاهوری پاکستانی که صاحب دیوانی به زبان فارسی است، اشاره نمود. دو شاعر یاد شده، نه تنها در کشور خود، بلکه در دیگر کشورها، به مبارزه با استعمار نامور هستند. در شعر ایشان مانندگی­ها و همسان اندیشی­ها و درونمایه­های یکسانی در مورد شرق و غرب دیده می شود. از این رو، این نوشتار می کوشد تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و تکیه بر دیدگاه مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی که شرط مقایسه بین دو شاعر را صرفا وجود زمینه های تأثیر وتأثّر نمی داند، به بررسی سیمای شرق و غرب در شعر دو شاعر یاد شده بپردازد.  }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: اقبال,حافظ ابراهیم,شرق,غرب,ادبیات تطبیقی}, url = {https://jccl.razi.ac.ir/article_129.html}, eprint = {https://jccl.razi.ac.ir/article_129_3cde113880343645b483bc26bcd49962.pdf} } @article { author = {}, title = {دراسة تحلیلیة لفکرة الموت و الحیاة فی شعر محمود درویش}, journal = {Research in Comparative Literature}, volume = {1}, number = {1}, pages = {45-74}, year = {2011}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6515}, eissn = {2676-6523}, doi = {}, abstract = {انّ فکرة الموت و الانبعاث من جدید للشعب العربی و حضارته بشکل عامّ، و الشعب الفلسطینی بشکل خاصّ، تعتبر من اکثر المواضیع التی تطرّق الیها محمود درویش فی قصائده. لقد استطاع هذا الشاعر الفذّ و من خلال أطُر مترابطة رائعة فی الأساطیر و الرموز و الطرح الفنّی والبیانی من استحداث معان جدیدة و متمیزة لفکرة الموت و الحیاة. تمکّن الشاعر محمود درویش و من خلال هذه الأدوات الّتی مرّذکرها أن یهدی أبناءشعبه و متلقّی شعره الی السُبل الّتی تؤدّی الی الحریة الحقیقیة و الحیاة الشریفة. إن اکتشاف، و دراسة و تحلیل هذه المضامین، هو الهدف المتوخّی من هذا المقال.  }, keywords = {الکلمات الدّلیلیة: محمود درویش,الموت,الحیاة,شعر المقاومة}, title_fa = {بررسی اندیشه‌ی مرگ و زندگی در شعر محمود درویش}, abstract_fa = {چکیده اندیشه‌ی مرگ و تولّد دوباره ملّت عرب به طور عامّ، و فلسطین به طور خاصّ، یکی از گسترده ترین مضمون­هایی است که در شعر درویش نمودیافته است. وی، با کاربرد زنجیره ای وسیع و زیبا از اسطوره هاو نمادها ی تاریخی وابتکاری، هم معنایی جدید و متمایز از اندیشه­ی مرگ و زندگی متعارف را ارائه می دهد، و هم آنکه،راه کسب آزادی حقیقی و زندگی شرافتمندانه را به مخاطبانش نشان می دهد. البتّه نمادها واسطوره های شعر وی اوّلاً:ً زودیاب ورسایند. ثانیاً: درخدمت انتقال پیام او هستند. کشف وبررسی این نمادها و مضامین آن‌ها، هدفی است که نویسندگان این مقاله دنبال نموده اند.  }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: محمود درویش,مرگ,زندگی,شعر مقاومت}, url = {https://jccl.razi.ac.ir/article_130.html}, eprint = {https://jccl.razi.ac.ir/article_130_db1e685e650e40d1d3be19780c9a48a0.pdf} }