@article { author = {}, title = {أدب الریف فی الرّوایات العربیّة والفارسیّة؛ دراسة مقارنة بین الأرض للشرقاوی و جای خالی سلوج لدولت‌آبادی}, journal = {Research in Comparative Literature}, volume = {2}, number = {7}, pages = {1-18}, year = {2012}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6515}, eissn = {2676-6523}, doi = {}, abstract = {یعتبر أدب الرّیف أحد أهم أرکان الأدب الرّوائی فی آداب مختلف المجتمعات البشریّة إذ خلق کثیر من کبار الرّوائیین، نتاجات ذات شأن فی هذا المجال. وفی الأدب العربی یمکن الإشارة إلی عبدالرّحمن الشرقاوی وروایته الأرض حیث یصوّر لنا الریف الّذی قضی فیه أیّام طفولته وأحداثها؛ کما یمکن فی الأدب الفارسی الإشارة إلی محمود دولت­آبادی بوصفه أحد أهمّ الرّوائیین المعاصرین الّذین ذاع صیتهم فی مجال روایات ذات صبغة محلیة، وهو یقدم للقارئ فی روایته جای خالی سلوج قریة تسمّی «زمینج» مصوّرا معاناة أسرة تدعی «سلوج». تهدف هذه الدّراسة وفقا لمنهج الأدب المقارن إلی تحلیل الرّوایتین المذکورتین، لتسلّط الضّوء علی بعض القضایا، منها: أهمّیّة الأرض، والماء والریّ، وظلم الحکومات، ومکانة المرأة، وفقر القرویین.  }, keywords = {الکلمات الدّلیلیّة: أدب الریف,عبدالرحّمن الشّرقاوی,محمود دولت­آبادی,الأرض,الماء,المرأة,الفقر}, title_fa = {ادبیّات روستایی در رمان‌های عربی و فارسی؛ بررسی تطبیقی الأرض شرقاوی و جای خالی سلوچ دولت‌آبادی}, abstract_fa = {در ادبیّات جوامع مختلف، ادبیّات روستایی به عنوان یکی از زیرشاخه‌های مهمّ ادبیّات داستانی مطرح بوده و بسیاری از نویسندگان بزرگ در این مورد آثاری را به رشتة تحریر درآورده­اند. در ادبیّات عربی می­توان از عبدالرّحمن الشّرقاوی نویسندة مصری خالق رمان الأرض نام برد که روستای کودکی خود را با ماجراهایش به تصویر می­کشد؛ و از نویسندگان مشهور ادبیّات فارسی در این عرصه محمود دولت­آبادی است که آثارش او را به عنوان نویسندة اقلیمی و منطقه­ای، معروف ساخته است؛ او در رمان جای خالی سلوچ روستایی به نام «زمینج» را با مشکلات خانوادة سلوچ به تصویر می‌کشد. این مقاله با رویکردی تطبیقی پس از تحلیل دو رمان مذکور، به موضوعاتی همچون: جایگاه زنان، فقر روستائیان، آب و آبیاری، نقش زمین و ظلم دولت­مردان می­پردازد و واقع­گرا بودن دو نویسنده، توجّه آن دو به آثار بومی، اهمیّت جایگاه زنان در دو رمان، روحیة استواری روستائیان در برابر ظالمان را بازمی‌نماید.    }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: ادبیّات روستایی,عبدالرّحمن الشّرقاوی,محمود دولت­آبادی,زمین,آب,زن,فقر}, url = {https://jccl.razi.ac.ir/article_317.html}, eprint = {https://jccl.razi.ac.ir/article_317_6040b78686ef07b22a6832f9d8d8fa62.pdf} } @article { author = {}, title = {دراسة تطبیقیّة حول النّقد الإجتماعی للمرأة فی روایة علی أحمد باکثیر و أحمد محمود}, journal = {Research in Comparative Literature}, volume = {2}, number = {7}, pages = {19-49}, year = {2012}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6515}, eissn = {2676-6523}, doi = {}, abstract = {دور المرأة فی المجتمعات البشریة من البدایة حتّی الآن أمر­یعتنی به ولا ینکر والنّساء جنباً علی جنب الرجال وعلاوة علی دورهن فی تربیة أجیال المتستقبل لهن حضور نشیط فی المجالات الإجتماعیة. فی هذا المقال ندرس دراسة مقارنة فی روایتین معاصرتین یعنی سیرة شجاع لعلی أحمد باکثیر، الأدیب الیمنی المعاصر وزمین سوخته لأحمد محمود الکاتب الإیرانی المشهور مصوراً إحدی مظاهر النّقد الإجتماعی فی المجتمع یعنی قضیّة المرأة وخاصة مجاهدات ومکافحاتهن فی أوضاع المجتمع الصعبة والحربیة مستفیداً عن الشخصیتین الرئیستین وهما «سمیة و ننه باران». والحاصل أننا شاهدنا الإشتراکات المختلفة بین الشخصیتین الرئیستین؛ بحیث کلاهما قدوتان للمرأة الفدائیة وعلاوة علی دورهما کأمّ متعاطفة وزوجة فدائیة  فی المجالات الإجتماعیة أیضا هما إمرأتان مجاهدتان ومقاومتان وتطلبان العدالة والمنتقمتان عن الأعداء.     }, keywords = {الکلمات الدّلیلیّة: النقد الإجتماعی,المرأة,علی أحمد باکثیر,سیرة شجاع,أحمد محمود,زمین سوخته}, title_fa = {بررسی تطبیقی نقد جامعه‌شناختی زن در رمان علی‌احمد باکثیر و احمد محمود (سیرة شجاع و زمین سوخته)}, abstract_fa = {چکیده نقش­ و حضور زنان در جامعۀ بشری از ابتدای تاریخ تا کنون، امری ملموس و غیر قابل انکار بوده و آنان در جوامع مختلف، پا به پای مردان در کنار نقش برجستۀ زن در تربیت نسل­های آینده در عرصه­های اجتماعی نیز حضوری فعّال و پویا داشته­اند. در این مجال، برآنیم که با بررسی تطبیقی دو رمان معاصر یعنی سیرة شجاع اثر علی احمد باکثیر نویسندۀ معاصر و بزرگ یمنی و زمین سوخته اثر احمد محمود، نویسندۀ معاصر و مشهور ایران، تصویرگر یکی از مظاهر نقد اجتماعی جامعه یعنی مسألة زنان و به ویژه مجاهدت و مبارزات آنان در شرایط سخت و جنگی جامعه با تکیه بر شخصیّت اصلی دو رمان یعنی سمیّه و ننه باران باشیم که نتایج اوّلیه حاکی از وجوه اشتراک فراوان دو شخصیّت اصلی زن است؛ به طوری که هر دو نمونۀ کامل زنان ایثارگرند و علاوه بر ایفای نقش مادری دلسوز و همسری فداکار در عرصه­های اجتماعی نیز زنانی مبارز و مجاهد، ایثارگر و مقاوم، شجاع و عدالت­گستر و انتقام­گیرنده از دشمنان هستند.  }, keywords_fa = {واژگان­کلیدی: نقد جامعه­شناختی,زن,علی احمد باکثیر,سیرة شجاع,احمد محمود,زمین سوخته,ادبیّات تطبیقی}, url = {https://jccl.razi.ac.ir/article_318.html}, eprint = {https://jccl.razi.ac.ir/article_318_5c30eb22917ba4dcbe0b605c4d71c465.pdf} } @article { author = {}, title = {الألفاظ الفارسیة فی رحلة ابن بطوطة}, journal = {Research in Comparative Literature}, volume = {2}, number = {7}, pages = {51-72}, year = {2012}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6515}, eissn = {2676-6523}, doi = {}, abstract = {الملخّص مُنذُ القَدیمِ تأثرتِ اللغةُ العربیةُ والأدبُ العربیُ بِاللغةِ والثقافةِ الإیرانیةِ واستَمَرَ هذا التأثرُ فی العصرِ المغولی وظهر جلیا فی النصوصِ التاریخیةِ والعلمیةِ کأدب الرَحَلات، وتَعُدُ رحلةُ ابن بطوطة مِن أهمِ الآثارِ العربیةِ فی القرن الثامن والمتأثرةِ بِاللغةِ الفارسیةِ والثقافةِ الإیرانیةِ. والألفاظُ المعرّبةُ فی هذهِ الرحلةِ ملفتةٌ لِلإنتباهِ. موضوعُ هذا البحث هو التقصی وکشفُ معدلِ الألفاظ ِالفارسیةِ المستعملةِ فی هذه الرحلةِ ومعرفةُ أنواعِ هذه الألفاظِ وذلک مِن خلالِ المنهجِ الفنی اللغوی والإحصائی ومراجعةِ نصِ الرحلة واستخراجِ الألفاظِ الفارسیةِ مِنها ومعرفةُ جذورِها وأصولِها فی المعاجمِ اللغویةِ و شرحها. وأظهَرَ البحثُ مِن خلالِ معدلِ الألفاظِ المستعملةِ ونوعها النواحی الثقافیة والحضاریة الإیرانیة الأکثر تأثیراً، وقد اتَضَحَ أنَّ النصیبَ الأکبرَ یعودُ للألفاظ الدَّالة على الوسائل والأدوات والأوعیة وما یتعلق بها؛ ثم إن أکثرَ الألفاظِ بَسیطةٌ بعیدةٌ عَن التعقیدِ اللفظی کَما أنَّ ثلثَ الألفاظِ تقریباً هی ألفاظٌ مرکبة.  }, keywords = {الکلمات الدّلیلیّة: الرحلة,ابن بطوطة,اللغة الفارسیة,التعریب,الألفاظ الفارسیة,الأدب المقارن}, title_fa = {بررسی کاربرد واژگان فارسی در متن سفرنامة ابن بطوطه}, abstract_fa = {زبان و فرهنگ ایرانی از دیرباز در زبان و ادبیّات عربی تأثیرگذار بوده است. در دورة مغول نیز این تأثیرگذاری، به ویژه در متون تاریخی و علمی همچون سفرنامه­ها استمرار داشته است. تأثیر زبان فارسی و فرهنگ ایرانی در سفرنامة ابن بطوطه به عنوان یکی از مهم­ترین آثار عربیِ به جای مانده از قرن هشتم کاملاً مشهود است. تأثیرگذاری مزبور در حوزة واژه­های معرّب قابل توجّه است. بررسی میزان و نوع واژه­های فارسی به کار رفته در این سفرنامه، موضوعی است که نگارندگان این مقاله از رهگذر روش تحلیل فنّی، لغوی و آماری بدان پرداخته­اند. این مقاله نشان می­دهد که با توجّه به میزان کاربرد واژگان و نوع آنها کدام جنبه از فرهنگ و تمدّن ایرانی بر زبان و ادبیّات عربی تأثیر بیشتری گذاشته است. با بررسی این واژگان در سفرنامة ابن بطوطه روشن شد که بیشترین کاربرد را واژگان ادوات، وسایل و ظروف به خود اختصاص داده­اند؛ از نظر لفظی، بیشتر واژگان ساده و به دور از پیچیدگی لفظی است و حدود یک سوّم آنها از واژه­های ترکیبی و پسونددار می­باشد.    }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: سفرنامه,ابن بطوطه,زبان فارسی,تعریب,واژگان فارسی,ادبیّات تطبیقی}, url = {https://jccl.razi.ac.ir/article_319.html}, eprint = {https://jccl.razi.ac.ir/article_319_9017e8ba2199492a4735db381f01dd21.pdf} } @article { author = {}, title = {مقدار التنشئة الإجتماعیة للیلی فی المنظومة العربیة ومنظومة النّظامی دراسة مقارنة}, journal = {Research in Comparative Literature}, volume = {2}, number = {7}, pages = {73-96}, year = {2012}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6515}, eissn = {2676-6523}, doi = {}, abstract = {الملخّص یستهدف هذا المقال علی أساس المدرسة الأمریکیة معتمداً علی أسلوب النّقد الإجتماعی دراسة ملامح شخصیة لیلی ومدی حضورها فی کلتا المنظومتین ونوعیّة محاولاتها لزیارة المجنون ونقض قاعدة الزّواج التّقلدی الّذی لا یعتمد علی الحبّ والعوامل المؤثّرة فی التزامها بالعفّة. فی کلتا المنظومتین إنّ لیلی، رغم کونها أسیرة وخلافاً للإعتقاد العام، تقضی حالة بین الخضوع والتّمرد، إذ إنّ هذا التّمرّد یبلغ ذروته فی منظومة نظامی. وإنّها مع شدّة التزامها بالعفّة الّتی تنطبع بالطّابع العرفی فی العربی وتتمیّز بالطّابع الشّرعی فی الفارسی، تحاول متفکّرة أن تلعب دوراً بارزاً فی صمیم القصّة بکلّ شجاعة وحذرٍ وتثبت ذاتها جنباً إلی جنب المجنون، عسی أن تبادر بنقض القوانین الحاکمة علی المجتمع إذ إنّ کونها امرأة یحبط جمیع خططها.    }, keywords = {الکلمات الدّلیلیّة: المرأة,لیلی,المنظومات الغنائیّة,مجنون لیلی,لیلی و مجنون,النّظامی}, title_fa = {بررسی تطبیقی میزان جامعه‌پذیری لیلی در منظومۀ عربی و منظومۀ نظامی}, abstract_fa = {چکیده پژوهش حاضر سعی دارد که براساس مکتب آمریکایی با تکیه بر رویکرد نقد اجتماعی، به بررسی ویژگی­های شخصیّتی لیلی، میزان حضور و ظهور او در دو داستان، شیوه و نوع تلاش­های او برای دیدار با مجنون و نقض قاعدۀ ازداوج سنّتی بدون عشق و عوامل مؤثّر در عفّت­ورزی او را مورد بررسی قرار دهد. در هر دو منظومه، لیلی با وجود دربند بودنش و برخلاف تصوّر عامیانه، حالتی بین تسلیم­پذیری و طغیانگری دارد، گرچه این طغیانگری در منظومۀ نظامی اوج می­گیرد. او با کمال عفّت­ورزی که در داستان عربی بیشتر جنبۀ عرفی دارد ولی در فارسی جنبۀ شرعی، بسیار فکورانه و با حالتی محتاطانه و شجاعانه، در متن داستان حضور می­یابد و پا به پای مجنون ابراز وجود می­کند تا بلکه قاعدۀ حاکم بر جامعه را نسبت به خود نقض کند، گرچه زن بودنش در نهایت نقشه­های او را ناکام می­­گذارد.  }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: زن,منظومه­های عاشقانه,مجنون لیلی,لیلی و مجنون,نظامی}, url = {https://jccl.razi.ac.ir/article_320.html}, eprint = {https://jccl.razi.ac.ir/article_320_982cc67ddb7c0b972dc4d24b54fafe2f.pdf} } @article { author = {}, title = {دراسة مقارنة بین قصیدتی منطق‌الطّیر للعطّار النیسابوریّ وعلی طریق إرم لنسیب عریضة}, journal = {Research in Comparative Literature}, volume = {2}, number = {7}, pages = {97-116}, year = {2012}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6515}, eissn = {2676-6523}, doi = {}, abstract = {الملخّص هذه العقیدة بأنّ الرّوح کانت تعیش فی العالم العلویّ وهبطت إلی الدّنیا غفلة وقیّدت فی قیود المادّة، یعتبر من القضایا المحوریّة عند العرفاء فالسّالک یسعی إلی تحریر الرّوح من سجن الجسم لیهدیها إلی الکمال حتّی یوافیها المنیّة وتطیر إلی موطنها الحقیقی عالمة بکلّ خفیّة. إن منطق­الطّیر رحلة خیالیّة أنشدها الشّاعر الفارسی الکبیر (العطّار النیسابوری) یصوّر للمتلقّی رحلة جماعة من الطّیور – رموز لسالکی طریق الکمال - تتحلّق فی وعورات الطّریق بحثاً عن الحقیقة المتعالیة ویصف الشّاعر مراحل هذه الرّحلة السّبعة وصفا باهراً تجذب الأنظار وتسلب الألباب فنسیب عریضة، الشّاعر المهجری اللبنانیّ، قد استلهم هذه القصیدة فی ملحمته علی طریق إرم واصفاً مراحل سیر النّفس إلی الکمال.کان نسیب عریضة متأثّرا بالعرفان الإسلامی فی إنشاد هذه المطولة حیث إستخدم المصطلحات العرفانیّة الشرقیّة کـالبکاء، الوصال، البرق والحجاب فی التّعبیر عن مضامینه العرفانیّة إضافة إلی الفکرة المسیطرة علی کلّ المطولة وهی النّور رمز للعالم العلوی والظلمة رمزٌ للدّنیا.فهذا المقال دراسة مقارنة لهاتین القصیدتین تبیّن للمتلقّی أثر منطق­الطّیر علی علی طریق إرم ضمن عرض أوجه التّشابه والإختلاف بینهما.   الکلمات الدّلیلیّة: العطّار النیسابوری، منطق­الطّیر، نسیب عریضة، علی طریق إرم، الأدب القارن.}, keywords = {}, title_fa = {جستاری تطبیقی در مراحل سفر عرفانی عطّار نیشابوری در منطق‌الطّیر و نسیب عریضه در علی طریق إرم}, abstract_fa = {چکیده منطق‌الطّیر عطّار، داستان سفر گروهی از مرغان به راهنمایی هدهد به کوه قاف برای رسیدن به آستان سیمرغ است. در این منظومه هر مرغ، بیانگرگروهی از انسان‌هاست که در جستجوی حقیقتی دست به سفر می‌زنند و سختی‌های راه سبب می‌شود که یکی پس از دیگری از ادامة راه منصرف شود. در پایان مسیر، سی‌مرغ به کوه قاف می‌رسند و در حالتی شهودی درمی‌یابند که سیمرغ در حقیقت، خودشان هستند. نسیب عریضه، شاعر معاصر لبنانی نیز حرکت انسان به سوی کمال و تلاش نفس را در کشف عوالم مجهول و گریز از دنیا را در چکامه‌ای عارفانه به تصویر کشیده است و آن را علی طریق إرم نامگذاری کرده است. نگارنده در این پژوهش با بهره گیری از مکتب ادبیّات تطبیقی آمریکا به بررسی و تطبیق مراحل هفتگانه سلوک در منطق­الطّیر با مراحل سفر عرفانی در چکامة علی طریق إرم نسیب عریضه پرداخته و در نهایت بیان نموده است که نسیب عریضه در قصیدة خود در موارد بسیاری مضامینی مشترک با شاعر پارسی­گوی دارد.    }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: عطّار,منطق الطّیر,نسیب عریضه,علی طریق إرم,مراحل سلوک,ادبیّات تطبیقی}, url = {https://jccl.razi.ac.ir/article_321.html}, eprint = {https://jccl.razi.ac.ir/article_321_dad1e9596cf148faa2731b0f7e3d3f1a.pdf} } @article { author = {}, title = {دراسة مقارنة للون الأحمر والأخضر فی تصویر أشعار کرمارودی ومحمود درویش}, journal = {Research in Comparative Literature}, volume = {2}, number = {7}, pages = {117-130}, year = {2012}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6515}, eissn = {2676-6523}, doi = {}, abstract = {الملخّص حظّی اللّون کأبرز العناصر المحسوسة باهتمام الإنسان منذ أقدم الأزمنة وأثر فی نفسه بنفوذه وهیمنته السّحریّة. لمّا کانت نظرة الشّعراء إلی اللّون أعمق وأنصع وأغنی معنیً أخذنا علی عاتقنا البحث فی دور ومکانة اللّونین الأخضر والأحمر فی تصویر القضایا السّیاسیّة والإجتماعیّة والثّقافیّة والدّینیّة لدی الشّاعرین البارزین فی مجال أدب المقاومة محمود درویش وگرمارودی بالإعتماد علی المناهج المتّبعة فی الأدب المقارن ومن أهمّ النّتائج الّتی تمّ التّوصّل إلیها فی غضون البحث هو أنَّ اللّون الأحمر لدی گرمارودی یؤشر غالباً ما علی رغبة الإنسان إلی الحیاة الملیئة بالحیویّة والدّینامیکیّة وکانت حیاة الشّاعر گرمارودی أصدق مثال علی هذا التّعلیق کما أنَّ اللَّون الأخضر یرمز عنده إلی الهدوء والطّمأنینة والخلود فی الحیاة وقد یرمز إلی القداسة والبراءة. بینما یجسّداللّون الأحمر فی شعرمحمود درویش الحب لفلسطین وشعبها ویرمز إلی معانی الإستشهاد والفداء والتّضحیة فی سبیل نیل الحرّیّة کما یمثّل لون الأخضر فی رؤیته الأمل والحیاة والإنتفاضة والتّطلّع إلی الحرّیّة والتّعاطف علی قضیّة فلسطین وشعبها المناضل. آخذاً بنظر الإعتبار أنّ انتماء الشّاعرین إلی الأدب النّضال أدّی إلی المزید من الرّوی المشترکة حول رمزیّة اللّون عندهما.  }, keywords = {الکلمات الدّلیلیّة: سیّد علی موسوی گرمارودی,محمود درویش,التّصویر,رمزیّة اللّون,اللّون الأحمر,اللّون الأخضر,الأدب المقارن}, title_fa = {بررسی تطبیقی رنگ‌های سرخ و سبز در تصویرپردازی اشعار گرمارودی و محمود درویش}, abstract_fa = {چکیده رنگ به عنوان برجسته­ترین عنصر حوزة محسوسات از دیرباز تا کنون مورد توجّه انسان بوده و همواره روح و روان او را مسحور قدرت نافذ خویش نموده است. از آنجا که شاعران از ژرف­بین­ترین اقشار جامعه هستند و نوع نگاه آنان به رنگ، اصیل­تر و معنادارتر از دیگر افراد است، لذا این پژوهش، تلاش نموده براساس چارچوب­های ادبیّات تطبیقی، از میان رنگ­های گوناگونی که دو شاعر برجستة ادبیّات پایداری معاصر؛ یعنی گرمارودی و درویش، به کار برده­اند، دو رنگ سرخ و سبز را از لحاظ تعامل و تقابلی که با هم در تصویرپردازی آنان از مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و... داشته­اند، مورد بررسی قرار دهد. نتیجه حکایت از آن دارد که رنگ قرمز در شعر گرمارودی نشانة تمایل انسان به داشتن زندگی پر جنب و جوش است و زندگانی سرشار از مبارزة گرمارودی خود مبیّن همین نکته است. رنگ سبز نیز نمادی از آرامش، حیات و جاودانگی و گاه نماد تقدّس و پاکی است. در شعر درویش، رنگ سرخ، عشق به فلسطین و ملّتش را تجلّی داده، رمز شهادت، فداکاری و ایثار در راه آزادی است و رنگ سبز، نماد امید، آزادی­طلبی، حیات و حرکت بوده و عشق به فلسطین و ملّت مبارزش را به تصویر می­کشد. افزون بر این، گرایش این دو شاعر به ادبیات پایداری، باعث ایجاد شباهت­های زیادی در آن دو از لحاظ کاربرد نمادین رنگ شده است.  }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: سیّدعلی موسوی گرمارودی,محمود درویش,تصویرپردازی,رنگ,سرخ,سبز,ادبیّات تطبیقی}, url = {https://jccl.razi.ac.ir/article_322.html}, eprint = {https://jccl.razi.ac.ir/article_322_61de39727b63ffac446797ed1f83a34a.pdf} } @article { author = {}, title = {الدّراسة المقارنة للشّخصیة الرئیسیة ووصفها فی قصّة حادثة الشّرف من یوسف إدریس وأحجار الشّیطان من منیرو روانی‌بور}, journal = {Research in Comparative Literature}, volume = {2}, number = {7}, pages = {131-151}, year = {2012}, publisher = {Razi University}, issn = {2676-6515}, eissn = {2676-6523}, doi = {}, abstract = {الملخّص عنصر الشخصیة من أهمّ العناصر المکوّنة للقصة والّتی لا تظهر القصة دونها. یجور أن تخلق القصة عبر شخصیّة واحدة أو یشارک فیها أکثر ففی هذه الحالة یطلق عنوان «الشخصیة الرئیسیة» علی شخصیة تلعب دوراً مصیریاً فی تسییر الأحداث. «فاطمة» و «مریم» تکونان الشخصیتین الرئیسیتین فی قصتی حادثة شرف وأحجار الشیطان واللتین تضحیان أمام صنم المعتقدات الزائفة الّتی تسود علی المجتمعات التقلیدیة. علی الرغم من أنّ قاصّاً مصریّاً خلق قصة حادثة شرف وتمّت کتابة أحجار الشیطان من قبل کاتبة إیرانیة مع ذلک أنّ التشابه فی المضمون (انتقاد التقالید المسیطرة حول المرأة) یقرّب القصّتین إحداهما من الأخری بحیث یلمس هذا التّقریب فی الأجزاء المختلفة للقصة. فقد اخترتُ الشخصیة الرئیسیة ووصفها درساً فی هاتین القصتین لکی أزیح الستار عن التشابهات والمفارقات بین الشخصیتین ووصفهما آملة التعرّف الأکثر علی الظّروف الاجتماعیة للمرأة الایرانیة والمصریة.      }, keywords = {الکلمات الدّلیلیّة: الشخصیة الرئیسیة ووصفها,حادثة شرف,أحجار الشیطان}, title_fa = {بررسی تطبیقی شخصیّت اصلی و شخصیّت‌پردازی آن در داستان حادثة شرف یوسف ادریس و سنگ‌های شیطان منیرو روانی‌پور}, abstract_fa = {چکیده «شخصیّت» مهم­ترین عنصر داستانی است که بدون آن داستان پدید نمی­آید. ممکن است در داستان یک شخصیّت و یا بیشتر نقش­آفرینی کنند و در این میان شخصیّتی را که نقش کلیدی در پیشبرد حوادث دارد «شخصیّت اصلی» می­نامند. «فاطمه» و «مریم» در داستان­های حادثة شرف و سنگهای شیطان شخصیّت­های اصلی داستانی هستند که در آن زنان در پای بت باورهای غلط قربانی می­شوند. اگرچه حادثة شرف را داستان­نویسی مصری و سنگ­های شیطان را نویسنده­ای ایرانی خلق کرده است با این وجود درون­مایۀ مشترک (انتقاد از سنّت­های نادرست در ارتباط با زن) دو داستان را بسیار به یکدیگر نزدیک ساخته است؛ به گونه­ای که می­توان شبـاهت را در ابعـاد گونـاگون داستـان­ها مشاهـده کـرد. نگارندگان در این مقـاله شخصیّت اصـلی و شخصیّت­پردازی آن را برای بررسی تطبیقی برگزیده­اند تا از طریق مقایسه، نقاط تفاوت و تشابه آن دو را با یکدیگر در­یابند. اگر از میان عناصر سازندة داستان این عنصر برگزیده شده از آن رو است که با بررسی شخصیّت­های اصلیِ زن می­توان تا حدّی از مشکلات آنان در جامعة مصری و ایرانی آگاه شد.  }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: شخصیّت­پردازی,حادثة شرف,سنگ­های شیطان,منیرو روانی­پور,یوسف ادریس}, url = {https://jccl.razi.ac.ir/article_323.html}, eprint = {https://jccl.razi.ac.ir/article_323_94e396ca4bdec20fcf211d8e682b7e18.pdf} }