ادبیات تطبیقی
خوانش شالوده شکنانه و برداشت ایدئولوژی‌های جدید «بررسی وتحلیل دو قصیده از محمد الماغوط وأحمد شاملو»

زهره قربانی مادوانی؛ امیر مسگر

دوره 15، شماره 1 ، فروردین 1404، ، صفحه 43-62

https://doi.org/10.22126/jccl.2024.9713.2541

چکیده
  ژاک دریدا تحت تأثیر رویکرد عدم قطعیتی که در قرن بیستم پدید آمده بود دست به ارائه رویکرد شالوده­شکنانه در غرب زد. بعد از آن­که نقد نو توانست سیطرة مناسبات خارجی برمتن را از بین ببرد و خود متن و شکل و ساختار آن را به عنوان مباحث اصلی نقد مطرح کند، توجّه همه ناقدان معطوف متن گشت وکمتر کسی به خود خواننده ومخاطب متن اهمیت می­داد. ولی ...  بیشتر

ادبیات معاصر
استعارۀ مفهومی در قصیدة القتلى یسیرون لیلاً سعدی یوسف و سرودِ ابراهیم در آتش احمد شاملو (بر اساس نظریۀ معناشناسی شناختی)

عباس نجفی؛ خداداد بحری؛ رسول بلاوی؛ حیدر فرع شیرازی

دوره 14، شماره 3 ، مهر 1403، ، صفحه 149-171

https://doi.org/10.22126/jccl.2024.9128.2495

چکیده
  استعاره، چه به عنوان عنصری تزیینی و خواه به مثابۀ فرآیندی شناختی، از دیرباز در کانون توجّه پژوهش‌گران بوده‌است. بر اساس یافته‌های زبان‌شناسی شناختی، انسان به دلیل جسدمند بودن و نیز تجربۀ هستی به واسطۀ این جسد، ساخت‌های مفهومی بنیادینی به نام طرح‌واره‌های تصویری را در ذهن خویش می‌آفریند و می‌انبارد تا در مواقع اندیشیدن به امور ...  بیشتر

ادبیات تطبیقی
تحلیل اشعار عزالدین میهوبی و احمد شاملو بر پایه نظریه سطوح معنایی کارکردی پی‌یر گیرو

عاطفه رحمانی؛ مهین حاجی زاده؛ عبدالاحد غیبی

دوره 14، شماره 1 ، فروردین 1403، ، صفحه 43-67

https://doi.org/10.22126/jccl.2023.9314.2513

چکیده
  نظریه سطوح معنایی کارکردی پی‌یرگیرو، وام گرفته از نظریه تواصل رومن یاکوبسن است، با این تفاوت که وی کارکردهای شش‌گانه زبان را تلفیقی از نشانه‌شناسی زیبایی‌شناسی، منطقی و اجتماعی می‌داند که در این نظریه متون،  نشانه‌ها، رمزگان‌ها و کاربرد آن‌ها در فضای بیرون و درون بررسی می‌شوند.  پژوهش حاضر که با روش تحلیلی-تطبیقی و بر اساس ...  بیشتر

ادبیات تطبیقی
دگردیسی حضور زن در شعر بدر شاکر السیّاب و احمد شاملو

فاطمه پرچکانی؛ فرهاد رجبی

دوره 13، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 21-41

https://doi.org/10.22126/jccl.2021.3902.1937

چکیده
  سیاب و شاملو از برجسته‎ترین شاعران معاصر هستند که باوجود شعرهای عاشقانه کوشیده‎اند کارکرد انقلابی زن را در اشعار خویش مدنظر قرار دهند؛ آن‎ها با ارتقاء بخشیدن به شخصیت زن، می‎کوشند فراتر از چهرة کلیشه‎ای معشوق، او را همدوش مردان انقلابی وارد عرصة مبارزه کنند. بر همین اساس، نوشته حاضر بر آن است تا با بررسی جایگاه زن در شعر دو ...  بیشتر

ادبیات معاصر
بررسی «تئوری جبران» یونگ در آثار احمد شاملو و إمل دنقل

نسرین بیگدلی؛ فریدون طهماسبی؛ شبنم حاتم‌پور؛ فرزانه سرخی

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 63-83

https://doi.org/10.22126/jccl.2021.6033.2216

چکیده
  «تئوری جبران» یکی از سازوکارهای دفاعی از خود است که برای نخستین‌بار توسط یونگ به‌منظور متوازن‌سازی تقابلی و تعادل روانی برای ازبین‌بردن احساس حقارت روانی مطرح شد. براساس این نظریه روان‌شناختی، هرکسی ممکن است در ناخودآگاه خود، عقده‌هایی واپس‌زده و یا فراموش‌شده داشته باشد که در روند تکاملی زندگی خود، او را دچار تحوّل و ...  بیشتر

ادبیات تطبیقی
خوانش وظیفه‎‌گرایی در بازنمایی رهایی در آثار میخائیل نعیمه و احمد شاملو

حانیه مجیدی فرد؛ احمدرضا حیدریان شهری؛ صدیقی بهار؛ اسماعیل تاج بخش

دوره 12، شماره 4 ، بهمن 1401، ، صفحه 107-127

https://doi.org/10.22126/jccl.2022.7451.2356

چکیده
  اخلاق، از ضروری‌ترین عناصر زندگی اجتماعی انسان است و بین زیست اخلاقی و کمال انسان و همچنین دست ‌یافتن به آزادی و رهایی، ارتباطی تنگاتنگ وجود دارد. میخائیل نعیمه از ادیبان صوفی‎گرا در ادبیات معاصر عربی و احمد شاملو از شاعران نوگرای معاصر، در ادبیات فارسی محسوب می‎شوند؛ آن‌ دو، رهایی و آزادی را وابسته به اراده فردی می‎دانند؛ ...  بیشتر

ادبیات تطبیقی
حضور ابرانسان در شعر احمد شاملو و رفعت سلّام با تکیه بر مدایح بی‌صله و هکذا تکلّم الکرکدن

آمنه نادری؛ سهیلا صلاحی مقدم؛ شکوه السادات حسینی

دوره 10، شماره 4 ، دی 1399، ، صفحه 105-124

https://doi.org/10.22126/jccl.2020.4898.2086

چکیده
  امروزه انسان‌گرایی یکی از مهم‌ترین درون‌مایه‌های شعر جهان است. اومانیسم یا مکتب انسان‌گرایی، نگرش یا فلسفه‌ای است که اصالت را به رشد و شکوفایی انسان می­دهد و انسان را حقیقتِ وجودی همه‌چیز می­داند. طرّاح «ابرانسان»، فردریش نیچه مدّعی گذر از اومانیسم و پشت سرگذاشتن انسان به‌عنوان غایت هستی و دستیابی به مرحله‌ای بالاتر ...  بیشتر

رویکردی تطبیقی به عاشقانه‏ های حسب الشّیخ جعفر و احمد شاملو

بهار صدیقی

دوره 9، شماره 4 ، بهمن 1398، ، صفحه 95-121

https://doi.org/10.22126/jccl.2020.1517.1516

چکیده
  عشق به­مثابة خاستگاه اسطوره‏های آفرینش و مرگ، از دیرگاه یکی از برجسته‏ترین بن‏مایه‏های ادبیّات مشرقی به‏ویژه در هردو گونة منظوم و منثور ادب عربی و فارسی بوده است؛ در شعر معاصر ایران و عراق نیز، کاربرد گستردة مفهوم عشق در سروده‏های حسب الشّیخ جعفر و احمد شاملو، آن را به بسامدواژه‏ای برجسته نزد دو سراینده تبدیل کرده است ...  بیشتر

ملامح المدینة والمجتمع الإنسانی عند عبد الوهّاب البیاتی وأحمد شاملو (دراسة تحلیلیّة مقارنة)

کلثوم صدیقی؛ حسن اعظمی خویرد؛ هانیه ژرفی؛ احمدرضا حیدریان شهری

دوره 7، شماره 25 ، خرداد 1396، ، صفحه 79-94

چکیده
  هذه الورقة تتوخّی وعلی ضوء المدرسة الأمیرکیّة فی الأدب المقارن، إنجاز مقارنة بین ملامح المدینة والمجتمع الإنسانی کأهمّ المضامین الشّعریّة المشترکه عند شاعر عراقی کبیر کالبیاتی ونظیره الإیرانی أحمد شاملو عبر منهج وصفی - تحلیلی وتحاول تحلیل منهجیّة توظیف المضمونین فی شعرهما وبیان جوانب اللّقاء والخلاف فی طریقة استخدامهما لدی الشّاعرین. ...  بیشتر

بررسی تطبیقی اسطوره‌های دینی در شعر خلیل حاوی و احمد شاملو

ناصر قاسمی رزوه؛ بهرعلی رضایی

دوره 6، شماره 22 ، مرداد 1395، ، صفحه 139-161

چکیده
  چکیده یکی از نمودهای وحدت اندیشۀ بشر، اساطیر و مفاهیم اسطوره­ای است که به دلیل ترکیب شدن بن‌مایه‌های آن با ناخودآگاه جمعی، در نزد شاعرانی که دارای نگرش‌های فلسفی، اجتماعی یا فکری و فرهنگی خاصّی هستند،  نمود بیشتری دارد. در واقع اسطوره در نزد این شاعران، پدیده­ای اجتماعی با زبان سمبولیک است که به شکل یک نظام فرهنگی جهان‌شمول ...  بیشتر

محمّد الماغوط واحمد شاملو فی جدلیّة العاطفة والفکرة
دوره 4، شماره 16 ، بهمن 1393، ، صفحه 45-62

چکیده
  محمّد الماغوط شاعر سوریّ معاصر، کاتب سیناریو، مسلسلات تلفزیونیّة، ومن روّاد قصیدة النّثر له دور کبیر فی تطّور الادب العربیّ عامّة والادب السّوریّ خاصّة. وذلک یأتی انطلاقا من تمرّده على القالب الکلاسیکیّ للوصول إلی قالب شعریّ یوافق ذهنیّة الانسان المعاصر ومقابل ذاک فی الفارسی، عندنا احمد شاملو، یعتبر شاعرا معاصرا و من روّاد قصیدة ...  بیشتر

پژوهشی تطبیقی در عناصر روایتِ «مرد مصلوب» اثر احمد شاملو و «المسیح بعد الصّلب» سرودة بدر شاکر السّیاب
دوره 4، شماره 14 ، شهریور 1393، ، صفحه 45-73

چکیده
  احمد شاملو در ادبیّات فارسی و بدر شاکر السّیاب در ادبیّات عربی، از شاعرانی هستند که مضمون­های گوناگونی را در قالب شعر روایی، ارائه نموده­اند؛ تا به وسیلة آن، مفاهیم ژرف­تر و گسترده­تری را به مخاطب خود عرضه نمایند. این پژوهش، کوششی در بررسی تطبیقی عناصر مشابه روایت، بر اساس رویکرد نقدی ادبیّات تطبیقی (مکتب آمریکایی)، در قصیدۀ ...  بیشتر